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  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Economia del Turismo [F7602M - F7601M]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Managing Tourism Companies (blended)
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Managing Tourism Companies (blended)
Course ID number
2425-2-F7601M061-F7601M058M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Managing and Control for Tourism

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
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Obiettivi formativi

Il modulo si occupa della gestione ed organizzazione delle aziende turistiche, fornendo agli studenti e studentesse le nozioni di base di organizzazione aziendale e comportamento organizzativo. In questo modulo si adotta un approccio pratico e basato sia su lezioni frontali, che su casi di studio. Agli studenti e studentesse è anche richiesto di lavorare in team per sviluppare una consulenza aziendale per un'impresa che opera nel settore del turismo, che riguarda una pratica di comportamento organizzativo ed è volta a risolvere uno o più problemi.

Contenuti sintetici

Concetti base di management dei servizi, di organizzazione aziendale e di comportamento organizzativo.

Programma esteso

  • Introduzione alla gestione dei servizi
  • Introduzione al comportamento organizzativo
  • Organizzazione e team
  • Gestione delle risorse umane
  • Gestione del genere e delle diversità
  • Leadership
  • Motivazione
  • Cultura organizzativa
  • Cambiamento organizzativo

Prerequisiti

Conoscenze di base di economia aziendale e management.

Metodi didattici

Lezioni frontali del docente con la partecipazione attiva degli studenti; relatori ospiti; lavori di gruppo preparati e discussi durante il corso. Altre opportunità esperienziali per gli studenti, individualmente o in gruppo, saranno proposte dal docente.

Modalità di verifica dell'apprendimento

PER I FREQUENTANTI:
Lavoro di gruppo (50% del voto finale) & Esame scritto (50% del voto finale)

PER I NON FREQUENTANTI:
Esame scritto (100% del voto finale, con un numero maggiore di domande rispetto agli studenti e studentesse frequentanti).

Testi di riferimento

  • Mullins, L.J. & Dossor P. (2013). Hospitality Management and Organizational Behaviour (5th edition). Pearson.
  • Slides, casi studio e altro materiale fornito su Moodle.

ALTRI TESTI UTILI:

  • Berger., & Brownell, J. (2013). Organizational Behaviour for the Hospitality Industry: New International Edition. Pearson.
  • Barmeyer, C., Bausch, M., & Mayrhofer, U. (2021). Constructive intercultural management: Integrating cultural differences successfully. Edward Elgar Publishing.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

PARITÁ DI GENERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI
Export

Learning objectives

The module deals with the management and organisation of tourism businesses, providing students with the basics of business organisation and organisational behaviour. A practical approach is adopted in this module, based on both lectures and case studies. Students are also required to work in teams to develop a business consultancy for a company operating in the tourism sector, which concerns an organisational behaviour practice and is aimed at solving one or more problems.

Contents

Basic concepts of service management, business organisation and organisational behaviour.

Detailed program

  • Introduction to Service Management
  • Introduction to Organisational Behaviour
  • Organisation and Teams
  • Human Resource Management
  • Gender and Diversity Management
  • Leadership
  • Motivation
  • Organisational Culture
  • Organisational Change

Prerequisites

Basic knowledge of business administration and management

Teaching methods

Frontal lectures with active participation of students; guest speakers; group work prepared and presented during the course. Other experiential opportunities for students, individually or in groups, will be proposed by the lecturer.

Assessment methods

FOR THOSE ATTENDING THE LECTURES:
Group assignment (50% of the final grade) & Written exam (50% of the final grade)

FOR THOSE NOT ATTENDING THE LECTURES:
Written exam (100% of the final grade, with more questions than attending students)

Textbooks and Reading Materials

  • Mullins, L.J. & Dossor P. (2013). *Hospitality Management and Organizational Behaviour (5th edition). Pearson.
  • Slides, case studies and other materials provided on Moodle

OTHER USEFUL TEXTS:

  • Berger., & Brownell, J. (2013). Organizational Behaviour for the Hospitality Industry: New International Edition. Pearson.
  • Barmeyer, C., Bausch, M., & Mayrhofer, U. (2021). Constructive intercultural management: Integrating cultural differences successfully. Edward Elgar Publishing.

Semester

Second semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
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Key information

Field of research
SECS-P/07
ECTS
5
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
35
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Daniel Torchia
    Daniel Torchia

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES

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