Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Economia del Turismo [F7602M - F7601M]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Spanish Culture
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Spanish Culture
Course ID number
2425-2-F7601M058-F7601M053M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Spanish Language for Tourism

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il modulo “Cultura e Interculturalità nei paesi di lingua spagnola. La rappresentazione del viaggio nel mondo ispanico contemporaneo” si propone di approfondire i diversi aspetti interculturali che riguardano sia la lingua spagnola e le sue varianti americane come espressione storico-culturale, sia le diverse rappresentazioni del viaggio nella contemporaneità.

Contenuti sintetici

Partendo dal concetto di viaggio nel senso di andare da un luogo ad un altro luogo, per lo più distante, per piacere o per necessità, il corso si prefigge di riflettere sulle rappresentazioni culturali del viaggio nel mondo ispanico e ispanoamericano, dalla letteratura alle arti plastiche, al cinema e alla musica.

Programma esteso

Il corso è strutturato in tre unità:

  1. La lingua espressione della cultura ha un ruolo specifico nel mondo ispano in Europa e in America. Si studierà la lingua spagnola nel contesto delle diverse rappresentazioni dei viaggi: dal Diario di Colombo e le prime Cronache delle Indie alle cronache sulle migrazioni attuali e la letteratura contemporanea di viaggio; testi che raccontano dei primi contatti linguistici da cui nascono le varianti americane e anche dei fenomeni linguistici più recenti di interlingua. La diffusione dello spagnolo nel mondo è legata al fenomeno del viaggio e ha una ricaduta specifica nel valore economico della lingua.

  2. Cultura di pace nel mondo ispano e ispano-americano. Partendo dalla Dichiarazione Universale dei Diritti Umani (1948), per approdare agli Obiettivi dell’Agenda 2030 come quadro di riferimento globale per l'impegno nazionale e internazionale teso a trovare soluzioni comuni alle grandi sfide del pianeta, si propongono diverse rappresentazioni ispanoamericane di viaggio caratterizzate dalla violazione dei Diritti Umani, con le sue inevitabili ricadute nel mondo del turismo. Il contesto globale è quello della migrazione, della povertà e della violenza, come espressioni di una storia e di una cultura di sfruttamento.

  3. Cultura sostenibile nel mondo del turismo. In una prospettiva attuale si cercherà di inserire gli argomenti studiati nelle prime due unità all’interno del quadro dell’Agenda 2030 dell’Organizzazione delle Nazione Unite, e di individuare gli elementi culturali presenti nei 17 Obiettivi di Sviluppo Sostenibile che possano garantire un turismo sostenibile, seguendo anche le direttive dell’Organizzazione Mondiale del Turismo.

Prerequisiti

Livello B1 del QCER

Metodi didattici

Insegnamento con differenti modalità didattiche che si alternano nella stessa lezione: esposizione di contenuti (modalità erogativa) e interazione con gli studenti in varie attività di produzione linguistica (modalità interattiva).

  • 9 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa e interattiva in presenza
  • 1 lezioni da 2 ore svolta in modalità erogativa e interattiva da remoto (sincrona)
  • 1 lezione da 1 ora svolta in modalità erogativa da remoto (sincrona)

Modalità di verifica dell'apprendimento

Per gli studenti frequentanti la verifica di apprendimento sarà svolta in itinere con la partecipazione interattiva che prevede approfondimenti su argomenti specifici del corso, esposizione e discussione di materiale fornito dalla docente e l’elaborazione di un saggio finale che consentirà di valutare la comprensione dei contenuti, la capacità critica e di ricerca sulle tematiche del corso.

Per gli studenti non frequentanti la verifica di apprendimento sarà una prova orale in lingua spagnola sui contenuti del materiale bibliografico e sitografico caricato nella piattaforma del corso. I criteri di valutazione saranno lo studio e comprensione dei testi, la capacità critica di approfondire aspetti salienti e di mettere in relazione diversi concetti fondamentali.

Testi di riferimento

García Delgado – Alonso – Jiménez, El valor económico del español, Ariel – Fundación telefónica, https://www.cervantes.es/imagenes/file/biblioteca/valor_economico_espanol/valor_economico_espanol.pdf

Manuel Santos Redondo, Economía de las industrias culturales en español, Ariel – Fundación Telefónica.

UNESCO, Declaración Universal de los Derechos Humanos, https://www.un.org/es/about-us/universal-declaration-of-human-rights

Organización de las Naciones Unidas, Objetivos de desarrollo sostenible, Agenda 2030, https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/

Il materiale specifico sarà caricato nella piattaforma e-learning del corso in formato pdf.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Lingua di insegnamento

Spagnolo

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | PARITÁ DI GENERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

The module ‘Culture and Interculturality in Spanish-speaking countries. The representation of travel in the contemporary Hispanic world' aims to explore the different intercultural aspects concerning both the Spanish language and its American variants as a historical-cultural expression, and the different representations of travel in the contemporary world.

Contents

Starting with the concept of travel in the sense of going from one place to another, mostly distant, for pleasure or necessity, the course aims to reflect on the cultural representations of travel in the Hispanic and Hispano-American world, from literature to plastic arts, cinema, and music.

Detailed program

The course is structured in three units:

  1. The language as an expression of culture plays a specific role in the Hispanic world in Europe and America. The Spanish language will be studied in the context of the different representations of travel: from Columbus' Diary and the early Chronicles of the Indies to contemporary travel literature and accounts of current migrations. These texts narrate the early linguistic contacts from which American variants emerged, as well as more recent linguistic phenomena such as interlingua. The spread of Spanish worldwide is linked to the phenomenon of travel and has a specific impact on the economic value of the language.

  2. Culture of peace in the Hispanic and Hispanic-American world. Starting from the Universal Declaration of Human Rights (1948) and reaching the Goals of the Agenda 2030 as a global framework for national and international commitment to finding common solutions to the planet's major challenges, various Hispanic-American representations of travel characterized by the violation of Human Rights are proposed, with its inevitable repercussions in the world of tourism. The global context includes migration, poverty, and violence as expressions of a history and culture of exploitation.

  3. Sustainable culture in the world of tourism. From a current perspective, efforts will be made to integrate the topics studied in the first two units within the framework of the United Nations' Agenda 2030, and to identify the cultural elements present in the 17 Sustainable Development Goals that can ensure sustainable tourism, also following the guidelines of the World Tourism Organization.

Prerequisites

Level B1 of the CEFR

Teaching methods

Teaching with different interchanging didactic methods in the same class: presentation of contents ('delivery mode') and interaction with students through several activities in different languages ('interactive mode').

  • 9 two-hour lessons taught in delivery and interactive face-to-face mode
  • 1 two-hour lesson taught in delivery and interactive remotely mode (synchronous)
  • 1 one-hour lesson taught in delivery remotely mode (synchronous)

Assessment methods

For attending students, the learning assessment will be conducted throughout the course with interactive participation, including in-depth studies on specific topics covered in the course, presentations and discussions of materials provided by the lecturer, and the completion of a final essay. This final essay will allow for the evaluation of comprehension of course content, critical thinking skills, and research abilities related to the course topics.

For non-attending students, the learning assessment will consist of an oral test in Spanish covering the contents of the bibliographical and siteographic materials uploaded on the course platform. Evaluation criteria will include the study and comprehension of the texts, the ability to critically analyze key aspects, and to establish connections between different fundamental concepts.

Textbooks and Reading Materials

García Delgado – Alonso – Jiménez, El valor económico del español, Ariel – Fundación telefónica, https://www.cervantes.es/imagenes/file/biblioteca/valor_economico_espanol/valor_economico_espanol.pdf

Manuel Santos Redondo, Economía de las industrias culturales en español, Ariel – Fundación Telefónica.

UNESCO, Declaración Universal de los Derechos Humanos, https://www.un.org/es/about-us/universal-declaration-of-human-rights

Organización de las Naciones Unidas, Objetivos de desarrollo sostenible, Agenda 2030, https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/

The specific material to prepare the exam will be uploaded on the course’s e-learning platform in pdf format.

Semester

Second semester

Teaching language

Spanish

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | GENDER EQUALITY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | REDUCED INEQUALITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | CLIMATE ACTION | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
L-LIN/07
ECTS
4
Term
Annual
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
28
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Spanish

Staff

    Teacher

  • AG
    Ana Maria Gonzalez Luna Corvera

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics