Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Economia del Turismo [F7602M - F7601M]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. German Culture
  2. Summary
Unità didattica Course full name
German Culture
Course ID number
2425-2-F7601M059-F7601M055M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to German Language for Tourism

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Esplorazione in chiave diacronica e sincronica di aspetti multi- e interculturali con riferimento a:
lingua, società, cultura ed economia dell’area germanofona

Contenuti sintetici

  • Approfondimento delle abilità linguistiche
  • sviluppo di competenze relative alla comunicazione turistica.

Programma esteso

  • Analisi di testi scritti e orali su tematiche relative alla lingua, alla cultura, al pensiero, alla società e all’economia provenienti da fonti storico-letterarie ed economico-sociali diverse
  • sviluppo delle competenze culturali e inter-/intraculturali necessarie per operare nel mondo internazionale e globale del turismo incoming e outgoing.

Prerequisiti

Livello A2+ / B1 del Quadro comune europeo di riferimento per la conoscenza delle lingue (QCER).

Metodi didattici

  • 24 lezioni in presenza (8 incontri) con didattica erogativa ed interattiva
    +
  • 4 lezioni a distanza (2 incontri) in modalità sincrona
    per un totale di 28 lezioni (10 incontri)

Modalità di verifica dell'apprendimento

Prova scritta
1 Lückentext: cloze test = testo con alcune lacune testuali da completare attraverso l'inserimento delle parole mancanti da scegliere tra le opzioni proposte su un argomento inerente alla cultura tedesca
1 domanda aperta su un argomento inerente alla cultura tedesca

Prova orale
Presentazione orale su un argomento nell’ambito della cultura tedesca da concordare con la docente

Testi di riferimento

  • Materiali disponibili sulla piattaforma e-learning in Lingua tedesca per le Scienze Turistiche, sezione di Cultura
  • Tiziano Pierucci - Alessandra Fazzi, Rund um die Deutschsprachigen Länder, Loescher Editore, 2021.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Lingua di insegnamento

Tedesco e italiano

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Learning objectives

Diachronic and synchronic investigation of multi- and cross-cultural aspects with reference to:
language, society, culture and economy of the German-speaking area

Contents

  • Improvement of language skills
  • Development of skills related to tourism communication.

Detailed program

  • Analysis of written and oral texts from diverse historical-literary and economic-social sources on topics related to: language, culture, thought, society and economy
  • Development of cultural and inter-/intracultural skills necessary to operate in the international and global world of incoming and outgoing tourism.

Prerequisites

Level A2+ / B1 Common European Framework of Reference for Languages (CEFR).

Teaching methods

  • 24 face-to-face lessons (8 meetings) instruction and interactive teaching in the classroom
    +
  • 2 distance learning lessons (2 meeting) in real-time
    for a total of 28 lessons (10 meetings)

Assessment methods

Written test
1 Lückentext: cloze test a topic related to German culture
1 open question a topic related to German culture

Oral exam
Oral presentation on a topic related to German culture (the topic must be discussed with the teacher before starting the work)

Textbooks and Reading Materials

  • Materials on the e-learning platform under Lingua tedesca per le Scienze Turistiche, section Cultura
  • Tiziano Pierucci - Alessandra Fazzi, Rund um die Deutschsprachigen Länder, Loescher Editore, 2021.

Semester

First semester

Teaching language

German and Italian

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
L-LIN/14
ECTS
4
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
28
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
German

Staff

    Teacher

  • SD
    Silvia Vincenza D'Orazio

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics