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  1. Tourism Marketing
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Tourism Marketing
Course ID number
2425-1-F7601M005-F7601M005M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Tourism Communications and Marketing

Course Syllabus

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Export

Area di apprendimento

Marketing del turismo

Obiettivi formativi

Il modulo si prefigge di sviluppare gli elementi specialistici del marketing management del turismo. Casi aziendali concreti saranno esemplificati e trattati in aula.

Contenuti sintetici

I contenuti del corso mirano a far conoscere e comprendere agli studenti le caratteristiche delle principali strategie di marketing, in relazione a diversi contesti competitivi. Verranno illustrate cause ed effetti delle diverse dinamiche di concorrenza nel marketing management dei prodotti turistici e verranno forniti modelli di strategie e tecniche, utili per la definizione ottimale dei singoli prodotti turistici. A conclusione del corso, lo studente sarà in grado di analizzare in modo autonomo i diversi aspetti che caratterizzano il settore turistico, elaborandone le strategie di marketing necessarie nei differenti contesti di concorrenza.

Programma esteso

  1. Introduzione al marketing del turismo

  2. I servizi nel marketing del turismo

  3. Ruolo del marketing nella pianificazione strategica

  4. L'ambiente di marketing

  5. Sistemi informativi e ricerche di marketing

  6. Il comportamento d'acquisto nei mercato di consumo e nelle organizzazioni

  7. Segmentazione e posizionamento

  8. Progettazione e gestione dei prodotti e dei brand

  9. Strategie e tecniche per la definizione del prezzo

  10. I canali distributivi

  11. Comunicazione e mix promozionale

  12. Marketing diretto e marketing digitale

  13. Passaparola, social media e recensioni dei clienti

  14. Il marketing della destinazione

  15. Il piano di marketing

Prerequisiti

Nessuno

Metodi didattici

Tutte le 21 lezioni da 2 ore sono svolte in presenza in modalità erogativa.
Lezioni tradizionali, lezioni interattive, testimonianze aziendali, project work.
La lingua di erogazione è italiano.

Modalità di verifica dell'apprendimento

L'esame è svolto in forma orale per il controllo della preparazione sul programma d'esame ed è basato sui testi di riferimento.
Il voto finale dell'insegnamento è il risultato derivante dalla media ponderata dei voti presi nei due moduli.

Testi di riferimento

Kotler Philip, Bowen John T., Makens James C., Baloglu Seyhmus, "Marketing del turismo", Pearson, Milano, 2018.

Il materiale didattico, se disponibile, è pubblicato sull'elearning.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

Tourism marketing management

Learning objectives

The module aims to develop the main elements of marketing management in tourism. Case studies will be exemplified in the classroom.

Contents

This module will introduce students to the key marketing management issues in the tourism sector. In particular, it will be adopted the perspective of the main operators involved in this industry, namely: hotels, intermediaries, attractions, destination management bodies and non-governmental bodies. By this way it will be examined the following topics: marketing research, consumer behaviour, pricing, trade marketing. Further the role of the environment in tourism sector and their influence on marketing management will be examined.

Detailed program

  1. Tourism marketing

  2. Services in tourism marketing

  3. Marketing planning in tourism

  4. Marketing environment in tourism

  5. Marketing research in tourism

  6. Consumer behaviour in tourism marketing

  7. Segmentation, targeting and positioning

  8. Product and brand management in tourism marketing

  9. Pricing in tourism marketing

  10. Trade marketing

  11. Communication and promotion mix in tourism marketing

  12. Direct and digital marketing

  13. Social media marketing in tourism

  14. Destination marketing

  15. Marketing plan in tourism

Prerequisites

None

Teaching methods

42 face-to-face hours in Italian language. 21 lessons in delivery mode.
Traditional, interactive lessons, guest lectures and project works

Assessment methods

Oral examination on textbooks and reading materials to check knowledge of learning objectives. The mark of "Marketing e comunicazione del turismo" is the weighted average of two marks in "Marketing del turismo" and "Comunicazione del turismo".

Textbooks and Reading Materials

Kotler Philip, Bowen John T., Makens James C., Baloglu Seyhmus, "Marketing del turismo", Pearson, Milano, 2018.

Slides and other reading materials (if any) will be available online in elearning website (further contact Dott.ssa Elisa Rancati to define any program details).

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
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Key information

Field of research
SECS-P/08
ECTS
6
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • ER
    Elisa Rancati

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

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