Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze Statistiche ed Economiche [E4103B - E4101B]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Statistics I
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Statistics I
Course ID number
2425-1-E4101B005
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

L'obiettivo primario del corso consiste nel fornire agli studenti i principali strumenti della statistica descrittiva, sia univariata e che bivariata. Il corso contribuisce al raggiungimento degli obiettivi formativi nell’area di apprendimento del CdS: “Statistica”.

Contenuti sintetici

Il corso è dedicato alla statistica descrittiva ed è suddiviso in due macro argomenti. Il primo macro argomento tratta la statistica descrittiva univariata, con particolare attenzione alla definizione di distribuzione di frequenza nonché alle principali misure di posizione, di variabilità e di forma. Il secondo macro argomenti tratta la statistica descrittiva bivariata, con particolare attenzione ai principali indici relazioni tra coppie di variabili statistiche.

Il programma dettagliato è disponibile nella pagina web del corso.

Programma esteso

Modulo I: statistica univariata

  • Terminologia e concetti preliminari
  • Distribuzioni di frequenza
  • Indici di posizione
  • Indici di variabilità e concentrazione
  • Principali rappresentazioni grafiche
  • Simmetria, curtosi, multimodalità
  • Dati qualitativi, indici di eterogeneità

Modulo II: statistica bivariata

  • Covarianza e correlazione
  • Regressione lineare semplice
  • Cenni alla correlazione parziale
  • Analisi della varianza
  • Tabelle di contingenza
  • La dipendenza tra variabili

Prerequisiti

Il Corso non prevede propedeuticità. È caldamente consigliata, tuttavia, la conoscenza di nozioni di matematica previste dai programmi delle scuole secondarie superiori.

Metodi didattici

Le lezioni si svolgono sia in aula, integrando aspetti di carattere teorico con quelli pratico-applicativi di analisi dei dati.

Le 48 ore di didattica verranno svolte in modalità erogativa in presenza.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La modalità di verifica delle conoscenze acquisite durante il corso è basata su una prova scritta . La prova d'esame comprende domande aperte di carattere teorico ed esercizi simili a quelli visti a lezione.

Testi di riferimento

Testi di riferimento

  • Piccolo, D. (2010), Statistica, Terza edizione, Il Mulino.
  • Cicchitelli, G., D'Urso P. e Minozzo, M. (2022), Statistica. Principi e metodi, Quarta edizione, Pearson.

Testo di consultazione

  • Cairo, A. (2020). Come i grafici mentono, Raffaello Cortina Editore.
  • Spiegelhalter, D. (2020). L'arte della statistica. Einaudi

Ulteriore materiale didattico verrà messo a disposizione nella pagina web del corso.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Il corso è erogato nel primo semestre.

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning objectives

The primary objective of this course is to discuss the elements of descriptive statistics, both univariate and bivariate. The course contributes to the achievement of the training objectives in the learning area of: "Statistics".

Contents

The course is devoted to descriptive statistics and is organized into two main sections. The first section covers univariate statistics, including frequency distributions, measures of central tendency, variability, and shape. The second section focuses on bivariate statistics, with a particular emphasis on measures that quantify the relationship between two variables.

The detailed program of the course is available at course web page.

Detailed program

Section I: univariate statistics

  • Preliminary concepts
  • Frequency distributions
  • Measures of central tendency
  • Measures of variability and concentration
  • Main graphical representations
  • Symmetry, kurtosis and multimodality
  • Categorical data and heterogeneity indexes

Section II: bivariate statistics

  • Covariance and correlation
  • Simple linear regression
  • Partial correlation
  • Analysis of variance
  • Contingency tables
  • Dependence among variables

Prerequisites

There are no prerequisites. However, it is strongly recommended the knowledge of basic notions of mathematics.

Teaching methods

Lessons are held both in classroom and in lab, integrating theoretical principles with practicals aspects of data analysis.

The 48 hours of lectures will be in person.

Assessment methods

The method for verifying the knowledge acquired during the course is based on a written exam. The exam includes open-ended theoretical questions and exercises similar to those covered in class.

Textbooks and Reading Materials

Textbooks (in Italian)

  • Piccolo, D. (2010), Statistica, Terza edizione, Il Mulino.
  • Cicchitelli, G., D'Urso P. e Minozzo, M. (2022), Statistica. Principi e metodi, Quarta edizione, Pearson.

Reading material (in Italian)

  • Cairo, A. (2020). Come i grafici mentono, Raffaello Cortina Editore.
  • Spiegelhalter, D. (2020). L'arte della statistica. Einaudi

Additional teaching material will be made available in the course website.

Semester

The course is scheduled in the first semester.

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
SECS-S/01
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
48
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Immagine profilo
    Tommaso Rigon

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Self enrolment (Student)
Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics