Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze Statistiche ed Economiche [E4103B - E4101B]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Microeconomics
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Microeconomics
Course ID number
2425-1-E4101B007
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso di microeconomia ha l'obiettivo di introdurre gli studenti ai fondamenti del ragionamento economico. In particolare, affronta lo studio delle scelte economiche dei principali agenti presenti nell’economia -- famiglie e imprese -- come queste scelte interagiscono nelle varie forme di mercato e le loro implicazioni per le scelte politiche e sociali.

Contenuti sintetici

La prima parte del corso studia il comportamento degli individui nel mercato dei beni, nel mercato del lavoro e nelle scelte di risparmio, nonché il comportamento dell’impresa produttiva. La seconda parte affronterà le diverse forme di mercato in cui imprese e consumatori si incontrano: i mercati perfettamente concorrenziali, i mercati monopolistici e l’oligopolio. Verranno infine discussi i fallimenti del mercato in presenza di esternalità, beni pubblci e asimmetrie informative. Attraverso lo svolgimento dei diversi argomenti, la soluzione di esercizi e la discussione di casi concreti lo studente è posto in grado di comprendere diversi problemi attuali che caratterizzano il funzionamento dei mercati. Il corso discute anche il ruolo economico dello Stato ed offre le basi per la comprensione dei modelli aggregati della macroeconomia.

Programma esteso

L1 Introduzione al corso – Economia, scelte economiche, domanda e offerta (DI/DE)
L2 Le scelte del consumatore: preferenze del consumatore e vincolo di bilancio (DE)
L3 Le scelte del consumatore: scelta ottima (DE)
L4 Statica comparata, domanda, elasticità (DE)
E1 Esercizi: scelta del consumatore (DI/DE)
L5 Variazioni di prezzo e benessere del consumatore (DE)
Lab1 Tasse e sussidi (DI)
L6 La famiglia come fornitrice di risorse: l'offerta di risparmio e lavoro (DE)
L7 Tecnologia, produzione, costi (DE)
E2 Esercizi: offerta di lavoro e risparmio, tecnologia e costi (DI/DE)

P1 PRIMA PROVA PARZIALE

L8 Conocrrenza perfetta (DE)
L9 Monopolio e comportamenti monopolistici (DI/DE)
L10 Teoria dei giochi (DI/DE)
E3 Esercizi: concorrenza perfetta e monopolio (DI/DE)
L11 Oligopolio (DE)
L12 Scelta in condizioni di incertezza (DI/DE)
E4 Esercizi: teoria dei giochi, oligopolio, incertezza (DI/DE)
L13 Equilibrio economico generale (DE)
Lab2 Equità ed efficienza (DI)
L14 I fallimenti del mercato: Esternalità, Beni pubblici, Informazione asimmetrica (DI/DE)
E5 Esercizi: equilibrio economico generale e fallimenti del mercato (DI/DE)

P2 SECONDA PROVA PARZIALE

Prerequisiti

Non ci sono prerequisiti formali. Sono utili le competenze acquisite durante i corsi di Algebra lineare e Analisi matematica I

Metodi didattici

Il corso prevede 63 ore di lezione totali, divise in 21 lezioni di tre ore ciascuna. Tutte le lezioni si svolgono in presenza.

  • 9 lezioni svolte in modalità erogativa (DE)
  • 5 lezioni svolte nella prima parte in modalità interattiva e nella seconda parte in modalità erogativa (DI/DE)
  • 2 laboratori in modalità interattiva (DI)
  • 5 esercitazioni in parte in modalità erogativa e in parte in modalità interattiva (DI/DE)

Modalità di verifica dell'apprendimento

L'esame è in forma SOLO SCRITTA. Si compone di domande a risposta aperta ed esercizi. Si valuta la comprensione degli argomenti e la capacità di applicare le competenze acquisite per risolvere semplici problemi.

  • OPZIONE 1 (raccomandata)
    Due prove parziali, ciascuna su metà del programma d'esame, con domande teoriche ed esercizi
    Ciascuna prova parziale è composta da 3 domande teoriche a scelta su 4 proposte (formato: vero/falso con spiegazione obbligatoria della risposta) + 2 esercizi. L'esame è superato se si ottiene almeno 18 in ciascuna prova parziale

  • OPZIONE 2
    Una prova generale su tutto il programma. La prova generale è composta da 6 domande teoriche (formato: vero/falso con spiegazione obbligatoria della risposta) + 4 esercizi.

Testi di riferimento

Varian H., Microeconomia, Libreria Editrice Cafoscarina, 2011.
Slide e appunti di lezione (piattaforma elearning)
Esercizi dati (piattaforma elearning)

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Marzo- Giugno 2025

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | SCONFIGGERE LA FAME | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

The course introduces students to the foundations of economic reasoning. In particular, we shall study the economic decisions of individual economic agents -- households and firms -- as well as how theese decisions interact under different market structures and their implications for social choice and policy.

Contents

The first part of the course studies the behavior of individuals in the goods market, in the labor market and in saving choices, as well as the behavior of the firm. The second part will deal with the different market structures in which firms and consumers meet: perfectly competitive markets, monopolistic and oligopolistic markets. Finally, we shall discuss market failures in the presence of externalities, public goods and information asymmetries. The presentation of the different topics, the exercises and the discussion of real-world cases allow the student to understand various current problems that affect the functioning of the markets. The course also discusses the economic role of the state and offers the basis for understanding the aggregate models of macroeconomics.

Detailed program

L1 Introduction (DI/DE)
L2 Consumer choice: preferences and budget constraint (DE)
L3 Consumer choice: optimization (DE)
L4 Demand and elasticity (DE)
E1 Exercises: consumer choice (DI/DE)
L5 Welfare analsysis (DE)
Lab1 Taxes and subsidies
L6 Labour supply and intertemporal decisions (DE)
L7 Production, technology, cost functions (DE)
E2 Exercises: labour supply, intertemporal decisions, production

P1 PARTIAL EXAM

L8 Perfect competition (DE)
L9 Monopoly and monopolistic behaviors (DI/DE)
L10 Game theory (DI/DE)
E3 Exercises: perfect competition and monopoly (DI/DE)
L11 Oligopoly (DI)
L12 Choice under uncertainty (DI/DE)
E4 Exercises: game theory, oligopoly, uncertainty (DI/DE)
L13 General equilibrium (DE)
Lab2 Equity/efficiency tradeoffs (DI)
L14 Market failures: Externalities, Public goods, Asymmetric information (DI/DE)
E5 Exercises: general equilibrium and market failures

P2 SECOND PARTIAL EXAM

Prerequisites

There are no formal prerequisites. Competence with mathematical tools from standard Calculus I program are useful throughout the course.

Teaching methods

The course runs for 63 hours, 21 lectures of three hours each. All lectures are held in person.

  • 9 taught lectures (DE)
  • 5 lectures partly made of interactive activities and partly taught (DI/DE)
  • 2 interactive labs
  • 5 exercise classes partly interactive and partly taught (DI/DE)

Assessment methods

  • OPTION 1 (recommended)
    Two partial exams, each covering half of the course program.
    In each partial exam, the student must answer 3 theory questions to be chosen among the 4 proposed (format: true/false with compulsory explanation of the answer) + 2 exercises.

  • OPTION 2
    One general exams, covering all of the course program.
    In the general exam, the student must answer 6 theory questions (format: true/false with compulsory explanation of the answer) + 4 exercises.

Textbooks and Reading Materials

Varian H., Microeconomia, Libreria Editrice Cafoscarina, 2011.
Slide e appunti di lezione (piattaforma elearning)
Esercizi dati (piattaforma elearning)

Semester

March - June 2025

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | ZERO HUNGER | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | REDUCED INEQUALITIES | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | CLIMATE ACTION | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/01
ECTS
9
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
63
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MM
    Marco Mantovani

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
ZERO HUNGER - End hunger, achieve food security and improved nutrition and promote sustainable agriculture
ZERO HUNGER
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics