- Economics
- Master Degree
- International Economics - Economia Internazionale [F5602M]
- Courses
- A.A. 2024-2025
- 1st year
- History of Globalization
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi formativi
Offrire un'introduzione storica e critica esaustiva sull'argomento, in modo che gli studenti possano riflettere in modo significativo sui problemi e sui percorsi lungo i quali il nostro mondo sta evolvendo, dal punto di vista economico. Gli studenti saranno in grado di produrre alcune valutazioni originali e un giudizio autonomo sul processo di globalizzazione.
Ci si aspetta che gli studenti raggiungano una comprensione personale dell'evoluzione complessa e a lungo termine del processo di globalizzazione. Ci si aspetta che questa comprensione includa la consapevolezza delle varie dinamiche, attori e forze che hanno svolto un ruolo all'interno di tale evoluzione, così come le diverse visioni sviluppate per spiegare il processo di globalizzazione.
Il test intermedio e finale prenderà in considerazione la capacità di riesaminare criticamente i materiali presentati durante le lezioni o appresi dalla bibliografia del corso, di utilizzare gli strumenti intellettivi appropriati all'interno di tale analisi e di comunicare efficacemente alcune conclusioni personali.
Contenuti sintetici
- Concettualizzare e interpretare la globalizzazione
- Storia globale e storia del mondo
- Spazi economici internazionali alla metà del XIX secolo
- La rivoluzione dei trasporti e la "prima" globalizzazione
- Colonialismo, imperialismo e economia mondiale
- Finanza e commercio all'inizio del XX secolo
- Convergenza e divergenza: la de-globalizzazione negli anni '20 e '30
- "L'età d'oro" del capitalismo
- Distruzione e rimodellamento dell'ordine economico mondiale negli anni '70 e '80
- La crisi delle economie socialiste
- La terza ondata di industrializzazione in Europa e nel mercato globale
- Le fasi della globalizzazione contemporanea
Programma esteso
Nel corso delle lezioni, la storia della globalizzazione verrà presentata come una chiave di lettura della complessa evoluzione economicosociale del mondo contemporaneo.
Dopo una premessa metodologica, il corso analizzerà nel dettaglio il periodo della cosiddetta preglobalizzazione, per poi seguire lo sviluppo delle tre ondate di globalizzazione che si sono succedute dalla fine del XVIII secolo al secolo attuale.
Alla ricostruzione delle evidenze storiche verrà accoppiata una analisi dell'evoluzione problematica della globalizzazione, e delle strutture istituzionali prodotte nel corso del tempo per governare la complessità emergente al livello delle interrelazioni tra nazioni e regioni diverse del pianeta.
Prerequisiti
Una conoscenza standard della storia economica e sociale dell'età contemporanea, al livello di una laurea triennale in scienze economiche e/o scienze sociali.
Metodi didattici
Lezioni in classe ed esercitazioni, con materiale di supporto scaricabile dalla pagina web del corso.
Modalità di verifica dell'apprendimento
Esame scritto, che prevede tre set di domande: uno a risposta chiusa (circa il 25% della valutazione finale) e due set di domande a risposta aperta: un primo con risposte brevi (30% della valutazione finale) ed un secondo con domande a risposta articolata (circa 45% della valutazione finale)
Testi di riferimento
1 - Andrea Colli, Franco Amatori, The global economy. A concise history, Routledge-Giappichelli studies in business and management, Abingdon-Torino, 2019
2 – R. C. Allen, Global economic history: a very short introduction, Oxford University Press, 2011.
Periodo di erogazione dell'insegnamento
Secondo semestre
Lingua di insegnamento
Inglese
Sustainable Development Goals
Learning objectives
To offer an exhaustive historical and critical introduction to the subject, in order to have students to significantly reflect upon the issues and the paths our world is evolving along, from the economic point of view. Students will be able to produce some original evaluations and autonomous judgment on the process of globalization.
Students are expected to reach a personal understanding of the complex and long-term evolution of the globalization process. This understanding is expected to include an awareness of the varied dynamics, actors and forces that have played a role inside that evolution, as well as the different views developed in order to explain the globalization process.
The intermediate and final test will consider the capacity to critically re-analyze the materials presented during the lectures or learned from the course bibliography, to utilize the proper intellectual tools within that analysis, and to effectively communicate some personal conclusions.
Contents
- Conceptualizing and interpreting globalization
- Global history and world history
- International economic spaces at the half of XIX century
- The transport revolution and the “first” globalization
- Colonialism, imperialism and the world economy
- Finance and commerce at the beginning of the XX century
- Convergence and divergence: the de-globalization during the 1920s and 1930s
- The “golden age” of capitalism
- Disrupting and reshaping the world economic order during the 1970s and 1980s
- The crisis of the socialist economies
- The third wave of industrialization in Europe and the global market
- The phases of contemporary globalization
Detailed program
During the lectures, the history of globalization will be presented as a key topic in order to reach a deeper understanding of the socioeconomic development characterizing our world.
After a methodological premise, the course will analyze the pre-global period, following the development of the three successive waves of globalization, from the end of the eighteenth century to the present century.
The search and the presentation of historical evidence will be coupled with the analysis of the problematic evolution of globalization, together with the development of the institutional structures created over time to govern the emerging complexity at the level of interrelations among different nations and regions of the planet.
Prerequisites
Standard undergraduate-level knowledge in contemporary and economic history
Teaching methods
Classroom lectures and tutorials, with downloadable materials available on the course webpage.
Assessment methods
Written exam, which includes three sets of questions. One with closed answers (about 25% of the final evaluation) and two sets of open questions: the first with short answers (30% of the final evaluation) and the second requiring more articulated answers (about 45% of the final evaluation).
Textbooks and Reading Materials
1 - Andrea Colli, Franco Amatori, The global economy. A concise history, Routledge-Giappichelli studies in business and management, Abingdon-Torino, 2019
2 – R. C. Allen, Global economic history: a very short introduction,Oxford University Press, 2011.
Semester
Second semester
Teaching language
English
Sustainable Development Goals
Key information
Staff
-
Giulio Mellinato