Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Scienze Statistiche ed Economiche [F8206B - F8204B]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Applied Economics M
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Applied Economics M
Course ID number
2425-2-F8204B011
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

All’economista moderno viene richiesta, con sempre maggiore insistenza, l’abilità di coniugare elementi di teoria economica con tecniche econometriche, matematiche e statistiche, al fine di interpretare il comportamento di variabili macro e microeconomiche.

Il corso prende in esame alcune relazioni economiche classiche, negli ambiti della microeconomica, della macroeconomia e dell’economia dell’energia e dell’ambiente, illustrandone le principali implicazioni in termini di teoria economica contemporanea.

Ciascuna relazione viene poi discussa dal punto di vista dell’economista applicato, cioè di colui il quale è chiamato a stimare e verificare tale relazione in base all’evidenza empirica disponibile.

Gli argomenti teorici discussi durante le ore di lezione vengono ripresi nelle esercitazioni di laboratorio, in cui gli studenti sono invitati ad applicare le nozioni studiate in aula a dataset reali e simulati utilizzando il software Stata.

Contenuti sintetici

Costi, curve di apprendimento ed economie di scala.

Le determinanti del salario e la discriminazione salariale.

La funzione di investimento aggregato.

La relazione tra spese in pubblicità e fatturato.

Aspettative razionali e modelli macroeconomici.

Qualità dell’ambiente e livello di attività economica.

Modelli di domanda di energia.

Programma esteso

Costi, curve di apprendimento ed economie di scala: la teoria economica rilevante, funzione di apprendimento e funzione di costo Cobb-Douglas, problemi di misurazione, variabili omesse e distorsione degli stimatori.

Le determinanti del salario e la discriminazione salariale: il modello del capitale umano, problemi di misurazione, la scelta della forma funzionale.

La funzione di investimento aggregato: investimento e stock di capitale, il modello dell’acceleratore flessibile, il modello neoclassico, il modello Q di Tobin, costi d’aggiustamento, problemi econometrici.

La relazione tra spese in pubblicità e fatturato: le determinanti economiche, simultaneità, identificazione, effetti dell’aggregazione temporale.

Aspettative razionali e modelli macroeconomici: tasso di disoccupazione e curva di Phillips, stabilità dei parametri e cambiamento delle politiche economiche, sistemi di equazioni simultanee.

Qualità dell’ambiente e livello di attività economica: rappresentazione e stima di curve di Kuznets ambientali in contesto cross-section e panel.

Modelli di domanda di energia: domanda di elettricità, domanda di combustibili fossili (petrolio e gas naturale).

Prerequisiti

Nessuno. E’ comunque vivamente consigliato il superamento dell’esame di Econometria e dell’esame di Analisi delle Serie Economiche Temporali e Longitudinali M.

Metodi didattici

Tutte le lezioni sono svolte in presenza in modalità erogativa. In particolare, 12 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa in presenza e 6 lezioni da 3 ore svolte in modalità erogativa in presenza. Alcune lezioni prevedono che gli studenti utilizzino il loro pc e il software econometrico/statistico Stata.

Modalità di verifica dell'apprendimento

L’esame finale, unico, consiste in una prova scritta, con domande aperte, problemi ed esercizi, a libri chiusi. L'esame valuta le competenze teoriche (descrizione formale dei principali problemi economici trattati a lezione) ed empiriche (interpretazione critica dell'output di modelli econometrici con cui è possibile tradurre i principali problemi economici di interesse per l'economista applicato) acquisite durante il corso.

Testi di riferimento

E.R. Berndt, The Practice of Econometrics: Classic and Contemporary, Addison-Wesley, 1991.

K. F. Wallis, Topics in Applied Econometrics, Blackwell, 1979.

Per ciascuna parte del corso verrà suggerito specifico materiale aggiuntivo.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre.

Lingua di insegnamento

Italiano.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning objectives

The applied economist is more and more required to link economic theory with eco-nometric, mathematical as well as statistical techniques, in order to interpret the behaviour and evolution of key economic variables.

This course concentrates on a set of classical economic relationships, within the fields of microeconomics, macroeconomics, energy and environmental economics, with the aim of illustrating the more relevant implications in terms of contemporary economic theory.

Each relationship is then discussed from the viewpoint of the applied economists, who is required to estimate and test each relation on the basis of the available empirical evidence.

The theoretical issues analyzed in each lecture are then reconsidered in the lab classes, where students are invited to apply the theoretical models to real as well as simulated datasets using the econometric software Stata.

Contents

Costs, learning curve and economies of scale.

Wage determinants and wage discrimination .

The aggregate investment function.

The relationship between sales and advertising.

Rational expectations and macroeconomic models.

Quality of the environment and the level of economic activity.

Models for energy demand.

Detailed program

Costs, learning curves and ecoonomies of scale: the relevant economic theory, definition of learning curve and Cobb-Douiglas cost function, measurement problems, omitted variables and estimation biases.

Wage determinants and wage discrimination: the human capital model, measurement problems, functional forms.

The aggregate investment function: investment and stock of capital, the flexible accelerator model, the neoclassical model of investment, Tobin’s Q, adjustment costs, econometric issues.

The relationship between sales and advertising: economic determinants, simultaneity, identification, effects of temporal aggregation.

Rational expectations and macroeconomic models: unemployment rate and Phillips curve, parameter stability and economic policy changes, simultaneous equations systems.

Environmental quality and the level of economic activity: representation and estimation of the Environmental Kuznets Curve with cross-sectional and panel data.

Models for energy demand: demand for electricity, demand for fossil fuels (oil and natural gas).

Prerequisites

No formal propedeuticity is required. However, students are strongly advised to pass the exam of the course of Econometrics and the exam of the course of Analysis of Economic Time Series and Longitudinal Data.

Teaching methods

All lectures are held in presence, with standard teaching modalities. In particular, 12 lectures of 2 hours held in presence with standard teaching modalities and 6 lecture of 3 hours held in presence with standard teaching modalities. In some lectures student are asked to use their own pc's and the econometric/statistical software Stata.

Assessment methods

The final exam, which is unique, is written and closed-book, with open questions, problems and exercises. The exam aims at evaluating both the theoretical (formal description of the main economic problems and questions discussed during lectures) and empirical (critical interpretation of the output from the econometric models translating the main economic problems and questions of interest for the applied econoomist) skills gained during the course.

Textbooks and Reading Materials

E.R. Berndt, The Practice of Econometrics: Classic and Contemporary, Addison-Wesley, 1991.

K. F. Wallis, Topics in Applied Econometrics, Blackwell, 1979.

For specific parts of the programme, additional material will be indicated and made available.

Semester

First semester.

Teaching language

Italian.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/05
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MM
    Matteo Manera

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics