Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Scienze Statistiche ed Economiche [F8206B - F8204B]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Computational Statistics
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Computational Statistics
Course ID number
2425-1-F8204B004-F8204B007M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Probability and Computational Statistics M

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso si propone di fornire le conoscenze per lo sviluppo di tecniche computazionali per l'inferenza in modelli statistici. Verranno forniti quindi gli elementi essenziali della programmazione con R per l'implementazione di tali tecniche.

Contenuti sintetici

Definizione di numeri casuali e pseudo-casuali. Algoritmi per la generazione di numeri pseudo casuali, test di casualità. Introduzione al metodo Monte Carlo e al principio plug-in. Metodi di ricampionamento jackknife e bootstrap

Programma esteso

  • Algoritmi per la generazione di numeri pseudocasuali: tecniche di inversione della funzione di ripartizione, algoritmo accettazione-rifiuto, metodi basati su trasformazioni di variabili casuali, metodi composti, rapporto di uniformi
  • Test di casualità
  • Introduzione al metodo Monte Carlo
  • Metodi di riduzione della varianza dello stimatore Monte Carlo: il metodo delle variabili di controllo e il metodo delle variabili antitetiche
  • Metodi di ricampionamento: il bootstrap e il jackknife
  • Intervalli di confidenza bootstrap
  • Verifica d'ipotesi in ambito bootstrap

Prerequisiti

Non sono previste delle propedeuticità formali per questo corso, tuttavia è altamente auspicabile una conoscenza dell'inferenza statistica, di calcolo delle probabilità e del linguaggio R.

Metodi didattici

L'intero corso si svolgerà in modalità erogativa, attraverso lezioni frontali in cui i concetti teorici verranno applicati e verificati attraverso esempi concreti di simulazione e utilizzo di algoritmi attraverso il linguaggio R.

  • 30 ore di lezione saranno svolte in modalità erogativa in presenza.
  • 12 ore di lezione saranno svolte in modalità erogativa sincrona da remoto.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Studenti frequentanti: esame scritto e parte computazionale con R.
Studenti non frequentanti: esame scritto e parte computazionale con R.

Durante l'esame sarà valutata la correttezza e la chiarezza delle risposte. L'esame mira a valutare le competenze descritte negli obiettivi formativi.

L'esame scritto consta di 3 domande a risposa aperta che includono domande teoriche ed esercizi da svolgere con R/Rstudio attraverso la Piattaforma degli Esami Informatizzati.

Studenti e studentesse, così come il docente, possono richiedere una prova orale facoltativa riguardante l’intero programma.

Durante la prova non è ammesso l'uso di testi o altro materiale con l'esclusione dei codici che verranno messi a disposizione dal docente all'inizio della prova.

Durante la prova non è ammesso l'uso del cellulare, né di alcun supporto digitale.

Testi di riferimento

  • Appunti delle lezioni a cura del docente del corso.
  • Letture consigliate per integrare le lezioni:
  • Robert, C.P. e Casella, G. (2009), Introducing Monte Carlo Methods with R, New York: Springer-Verlag
  • Davison and Hinkley (1997). Bootstrap Methods and their Applications, Chapman and Hall.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre (I periodo).

Lingua di insegnamento

Italiano.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning objectives

This course provides an introduction to the most important computational statistical methods. Students will be introduced to the use of R for the implementation of the computational methods shown during the course.

Contents

Definition of random and pseudo-random numbers. Algorithms for generating pseudo-random numbers, randomness tests. Introduction to the Monte Carlo method and the plug-in principle. Jackknife and bootstrap resampling methods.

Detailed program

  • Random numbers generation for uniform, non-uniform, discrete and continuous distributions
  • Introduction to Monte Carlo simulation and Monte Carlo Integration
  • Variance reduction techniques
  • Resampling Techniques: bootstrap and jackknife
  • Bootstrap confidence intervals
  • Bootstrap Hypothesis Testing

Prerequisites

There are no formal prerequisites for this course; however, a knowledge of statistical inference, probability theory, and the R language is highly desirable.

Teaching methods

The entire course will be conducted in lecture mode, through lecturing sessions where theoretical concepts will be applied and verified through concrete examples of simulation and algorithm using R.

  • 30 hours of in-person lecturing sessions.
  • 12 hours of remote synchronous lecturing sessions.

Assessment methods

Attending students: written exam and computational part with R.
Non-attending students: written exam and computational part with R.

During the exam, the correctness and clarity of the answers will be evaluated. The exam aims to assess the skills described in the learning objectives.

The written exam consists of 3 open-ended questions, including theoretical questions and exercises to be performed using R/RStudio through the Piattaforma degli Esami Informatizzat.

Students and the instructor may request an optional oral exam covering the entire program.

The use of texts or any other materials is not permitted during the exam, except for the codes provided by the instructor at the beginning of the exam.

The use of mobile phones or any digital support is not allowed during the exam.

Textbooks and Reading Materials

  • Lecture notes provided by the instructor
  • Robert, C.P. e Casella, G. (2009), Introducing Monte Carlo Methods with R, New York: Springer-Verlag
  • Davison and Hinkley (1997). Bootstrap Methods and their Applications, Chapman and Hall.

Semester

First semester (I period).

Teaching language

Italian.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
SECS-S/01
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Gianna Serafina Monti
    Gianna Serafina Monti

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics