Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Economia e Amministrazione delle Imprese [E1807M - E1802M]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. First Foreign Language- Spanish - 1
  2. Summary
Partizione di insegnamento Course full name
First Foreign Language- Spanish - 1
Course ID number
2425-3-E1802M130-T1
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to First Foreign Language- Spanish

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso si propone di far acquisire agli studenti le strutture fondamentali della morfosintassi, della fonetica e del lessico della lingua spagnola, fornendo loro gli strumenti necessari sia per la comprensione e l’espressione scritta sia per una corretta interazione orale. Inoltre, il corso introdurrà gli studenti alle culture dei paesi di lingua spagnola e al lessico specifico relativo al ambito economico aziendale.

Contenuti sintetici

Grammaticali, comunicativi e socioculturali.

I contenuti grammaticali e comunicativi del corso corrispondono ad un livello linguistico B1 del Quadro comune europeo di riferimento per la conoscenza delle lingue (QCER).

Programma esteso

Contenuti grammaticali:

  • Elementos de fonética y fonología
  • Acentuación
  • Artículo: determinado e indeterminado
  • Sustantivo: género y número
  • Adjetivo: género y número, grado
  • Demostrativos
  • Posesivos
  • Cuantificadores (numerales, indefinidos)
  • Pronombre:
    - Personal (sujeto, complemento)
    - Relativos: que/quien
    - Interrogativos y exclamativos
  • Adverbio y locuciones adverbiales
  • Preposiciones
  • Conjunciones
  • Verbos del indicativo: morfología y usos
    - Presente
    - Pasados (pretérito perfecto, pretérito imperfecto, pretérito indefinido, pretérito pluscuamperfecto)
    - Futuro simple
    - Condicional simple
  • Verbos del subjuntivo: morfología del presente de subjuntivo y algunos usos
    - Oraciones temporales
    - Oraciones sustantivas
  • Forma y usos del imperativo afirmativo y negativo
  • Formas no personales del verbo
  • Perífrasis verbales para expresar:
    - Obligación (Tener que / Haber que / Deber / Haber de + infinitivo)
    - Intención (Ir a / Pensar + Infinitivo)
    - Duración (Estar / Llevar / Seguir / Ir + gerundio)
    - Inicio de acción (Empezar a + Infinitivo)
    - Final de acción (Dejar de / Acabar de + Infinitivo)
    - Repetición (Volver a + Infinitivo)
  • Construcciones impersonales
  • Usos de los verbos SER/ESTAR/TENER/HABER
  • Distinción entre los verbos: PEDIR/PREGUNTAR, IR/VENIR, TRAER/LLEVAR
  • Marcadores del discurso

Contenuti comunicativi:

I contenuti comunicativi riguardano le abilità necessarie per una adeguata interazione linguistica sia orale sia scritta del livello linguistico richiesto. Informazioni precise saranno caricate sulla piattaforma e-learning del corso.

Contenuti socio-culturali:

I contenuti socio-culturali corrispondono ad una selezione di letture preparate dai docenti Lengua, cultura y sociedad del mundo hispano. (Materiale reperibile in formato pdf nel sito del corso).

Prerequisiti

Non è richiesto nessun livello linguistico iniziale.

Metodi didattici

Insegnamento con differenti modalità didattiche che si alternano nella stessa lezione: esposizione di contenuti (modalità erogativa) e interazione con gli studenti in varie attività di produzione linguistica (modalità interattiva).

  • 19 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa e interattiva in presenza
  • 2 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa e interattiva da remoto (sincrona)
  • 10 esercitazioni da 2 ore svolte in modalità erogativa e interattiva in presenza tenute da un Collaboratore ed esperto linguistico (CEL).

Modalità di verifica dell'apprendimento

La prova d’esame si compone di due parti:

  1. Prova scritta che si effettua in laboratorio informatico: domande chiuse (scelta a risposta multipla) per verificare la preparazione sui contenuti grammaticali, lessicali e socioculturali del programma d’esame (durata: 20 minuti).

  2. Prova orale: colloquio sui contenuti comunicativi e socioculturali del programma in cui si valutano le capacità di comprensione scritta, espressione orale ed interazione linguistica, nonché le conoscenze di base dei paesi di lingua spagnola.
    Nota: La prova scritta è propedeutica alla prova orale. Non ci sono prove in itinere.

Testi di riferimento

Testo adottato:

  • Campus Sur A1-B1. Edición Premium Libro alumno + libro digital + Campus Difusión. ISBN: 9788419236357. Disponibile in: https://difusion.com/tienda/producto/campus-sur-edicion-hibrida-libro-del-alumno

Testi consigliati:

  • Gramática básica del estudiante de español. Editorial Difusión, 2021. ISBN: 9788418032110. Disponibile in: https://difusion.com/tienda/producto/gramatica-basica-del-estudiante-de-espanol-ne-revisada
  • Gramática española. Niveles A1-C2. Utet, 2023. ISBN 9788860089090. Disponibile in: https://www.utetuniversita.it
  • Ejercicios de gramática española para italófonos. Niveles A1-C2. Utet, 2021. ISBN: 9788860086495. Disponibile in: https://www.utetuniversita.it

Dizionari:

  • Diccionario Avanzado Italiano-Spagnolo/Español-Italiano. Herder, 2023.
  • Grande Dizionario Hoepli Spagnolo. Hoepli, 2009. Accesibile online: https://www.grandidizionari.it/dizionario_spagnolo-italiano.aspx
  • Diccionario online de la Real Academia Española: www.rae.es

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Lingua di insegnamento

Spagnolo

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | ENERGIA PULITA E ACCESSIBILE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO
Export

Learning objectives

The course aims to teach the basic structures of Spanish morpho-syntax, phonetics, and vocabulary, providing students with the necessary tools for read and understand texts in Spanish, as well as enabling them to achieve correct linguistic interaction. The course will also introduce students to the main aspects concerning culture and civilization in Spanish-speaking countries and specific vocabulary related to the business economic field.

Contents

Grammar, communicative and socio-cultural contents.

The grammar and communicative contents of the course correspond to a B1 proficiency level according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR).

Detailed program

Grammar:

  • Elementos de fonética y fonología
  • Acentuación
  • Artículo: determinado e indeterminado
  • Sustantivo: género y número
  • Adjetivo: género y número, grado
  • Demostrativos
  • Posesivos
  • Cuantificadores (numerales, indefinidos)
  • Pronombre:
    - Personal (sujeto, complemento)
    - Relativos: que/quien
    - Interrogativos y exclamativos
  • Adverbio y locuciones adverbiales
  • Preposiciones
  • Conjunciones
  • Verbos del indicativo: morfología y usos
    - Presente
    - Pasados (pretérito perfecto, pretérito imperfecto, pretérito indefinido, pretérito pluscuamperfecto)
    - Futuro simple
    - Condicional simple
  • Verbos del subjuntivo: morfología del presente de subjuntivo y algunos usos
    - Oraciones temporales
    - Oraciones sustantivas
  • Forma y usos del imperativo afirmativo y negativo
  • Formas no personales del verbo
  • Perífrasis verbales para expresar:
    - Obligación (Tener que / Haber que / Deber / Haber de + infinitivo)
    - Intención (Ir a / Pensar + Infinitivo)
    - Duración (Estar / Llevar / Seguir / Ir + gerundio)
    - Inicio de acción (Empezar a + Infinitivo)
    - Final de acción (Dejar de / Acabar de + Infinitivo)
    - Repetición (Volver a + Infinitivo)
  • Construcciones impersonales
  • Usos de los verbos SER/ESTAR/TENER/HABER
  • Distinción entre los verbos: PEDIR/PREGUNTAR, IR/VENIR, TRAER/LLEVAR
  • Marcadores del discurso

Communicative skills:

The communicative contents concern the skills necessary for an adequate oral and written linguistic interaction of the required linguistic level. Precise information will be uploaded to the course's e-learning platform.

Social and cultural contents:

The socio-cultural contents correspond to a selection of readings prepared by the teachers Lengua, cultura y sociedad del mundo hispano. (Material available in pdf format on the course's e-learning platform).

Prerequisites

No previous language proficiency level is required.

Teaching methods

Teaching with different interchanging didactic methods in the same class: presentation of contents ('delivery mode') and interaction with students through several activities in different languages ('interactive mode').

  • 19 two-hour lessons taught in delivery and interactive face-to-face mode
  • 2 two-hour lesson taught in delivery and interactive remotely mode (synchronous)
  • 10 two-hour tutorials and exercises in delivery and interactive face-to-face mode taught by a Collaborator and Linguistic Expert (CEL)

Assessment methods

The exam consists of two parts:

  1. Written test held in the computer lab: closed questions (multiple choice) to asses preparation on the grammatical, lexical and socio-cultural contents of the syllabus (duration: 20 minutes).

  2. Oral test: interview on the communicative and socio-cultural contents of the syllabus in which written comprehension, oral expression and linguistic interaction skills are assessed, as well as basic knowledge of Spanish-speaking countries.

Note: The written test is preparatory to the oral test. There are no in itinere tests.

Textbooks and Reading Materials

Course textbook (adopted in class):

  • Campus Sur A1-B1. Edición Premium Libro alumno + libro digital + Campus Difusión. ISBN: 9788419236357. Disponibile in: https://difusion.com/tienda/producto/campus-sur-edicion-hibrida-libro-del-alumno

Suggested reading (for further exercise or independent study):

  • Gramática básica del estudiante de español. Editorial Difusión, 2021. ISBN: 9788418032110. Disponibile in: https://difusion.com/tienda/producto/gramatica-basica-del-estudiante-de-espanol-ne-revisada
  • Gramática española. Niveles A1-C2. Utet, 2023. ISBN 9788860089090. Disponibile in: https://www.utetuniversita.it
  • Ejercicios de gramática española para italófonos. Niveles A1-C2. Utet, 2021. ISBN: 9788860086495. Disponibile in: https://www.utetuniversita.it

Dictionaries:

  • Diccionario Avanzado Italiano-Spagnolo/Español-Italiano. Herder, 2023.
  • Grande Dizionario Hoepli Spagnolo. Hoepli, 2009. Accesibile online: https://www.grandidizionari.it/dizionario_spagnolo-italiano.aspx
  • Diccionario online de la Real Academia Española: www.rae.es

Semester

Second semester

Teaching language

Spanish

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | CLIMATE ACTION
Enter

Key information

Field of research
L-LIN/07
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
Degree Course
Language
Spanish

Staff

    Teacher

  • AG
    Ana Maria Gonzalez Luna Corvera
  • AS
    Ana Sagi-vela Gonzalez

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY - Ensure access to affordable, reliable, sustainable and modern energy for all
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics