Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Economia e Amministrazione delle Imprese [E1807M - E1802M]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. First Foreign Language- Spanish - 2
  2. Summary
Partizione di insegnamento Course full name
First Foreign Language- Spanish - 2
Course ID number
2425-3-E1802M130-T2
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to First Foreign Language- Spanish

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso si propone di far acquisire agli studenti le strutture fondamentali della morfosintassi, della fonetica e del lessico della lingua spagnola, fornendo loro gli strumenti necessari sia per la comprensione e l’espressione scritta sia per una corretta interazione orale. Inoltre, il corso introdurrà gli studenti alle culture dei paesi di lingua spagnola e al lessico specifico relativo al ambito economico aziendale.

Contenuti sintetici

Grammaticali, comunicativi e socioculturali.

I contenuti grammaticali e comunicativi del corso corrispondono ad un livello linguistico B1 del Quadro comune europeo di riferimento per la conoscenza delle lingue (QCER).

Programma esteso

Contenuti grammaticali:

  • Elementos de fonética y fonología
  • Acentuación
  • Artículo: determinado e indeterminado
  • Sustantivo: género y número
  • Adjetivo: género y número, grado
  • Demostrativos
  • Posesivos
  • Cuantificadores (numerales, indefinidos)
  • Pronombre:
    - Personal (sujeto, complemento)
    - Relativos: que/quien
    - Interrogativos y exclamativos
  • Adverbio y locuciones adverbiales
  • Preposiciones
  • Conjunciones
  • Verbos del indicativo: morfología y usos
    - Presente
    - Pasados (pretérito perfecto, pretérito imperfecto, pretérito indefinido, pretérito pluscuamperfecto)
    - Futuro simple
    - Condicional simple
  • Verbos del subjuntivo: morfología del presente de subjuntivo y algunos usos
    - Oraciones temporales
    - Oraciones sustantivas
  • Forma y usos del imperativo afirmativo y negativo
  • Formas no personales del verbo
  • Perífrasis verbales para expresar:
    - Obligación (Tener que / Haber que / Deber / Haber de + infinitivo)
    - Intención (Ir a / Pensar + Infinitivo)
    - Duración (Estar / Llevar / Seguir / Ir + gerundio)
    - Inicio de acción (Empezar a + Infinitivo)
    - Final de acción (Dejar de / Acabar de + Infinitivo)
    - Repetición (Volver a + Infinitivo)
  • Construcciones impersonales
  • Usos de los verbos SER/ESTAR/TENER/HABER
  • Distinción entre los verbos: PEDIR/PREGUNTAR, IR/VENIR, TRAER/LLEVAR
  • Marcadores del discurso

Contenuti comunicativi:

I contenuti comunicativi riguardano le abilità necessarie per una adeguata interazione linguistica sia orale sia scritta del livello linguistico richiesto. Informazioni precise saranno caricate sulla piattaforma e-learning del corso.

Contenuti socio-culturali:

I contenuti socio-culturali corrispondono ad una selezione di letture preparate dai docenti Lengua, cultura y sociedad del mundo hispano. (Materiale reperibile in formato pdf nel sito del corso).

Prerequisiti

Non è richiesto nessun livello linguistico iniziale.

Metodi didattici

Insegnamento con differenti modalità didattiche che si alternano nella stessa lezione: esposizione di contenuti (modalità erogativa) e interazione con gli studenti in varie attività di produzione linguistica (modalità interattiva).

  • 19 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa e interattiva in presenza
  • 2 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa e interattiva da remoto (sincrona)
  • 10 esercitazioni da 2 ore svolte in modalità erogativa e interattiva in presenza tenute da un Collaboratore ed esperto linguistico (CEL).

Modalità di verifica dell'apprendimento

La prova d’esame si compone di due parti:

  1. Prova scritta che si effettua in laboratorio informatico: domande chiuse (scelta a risposta multipla) per verificare la preparazione sui contenuti grammaticali, lessicali e socioculturali del programma d’esame (durata: 20 minuti).

  2. Prova orale: colloquio sui contenuti comunicativi e socioculturali del programma in cui si valutano le capacità di comprensione scritta, espressione orale ed interazione linguistica, nonché le conoscenze di base dei paesi di lingua spagnola.
    Nota: La prova scritta è propedeutica alla prova orale. Non ci sono prove in itinere.

Testi di riferimento

Testo adottato:

  • Campus Sur A1-B1. Edición Premium Libro alumno + libro digital + Campus Difusión. ISBN: 9788419236357. Disponibile in: https://difusion.com/tienda/producto/campus-sur-edicion-hibrida-libro-del-alumno

Testi consigliati:

  • Gramática básica del estudiante de español. Editorial Difusión, 2021. ISBN: 9788418032110. Disponibile in: https://difusion.com/tienda/producto/gramatica-basica-del-estudiante-de-espanol-ne-revisada
  • Gramática española. Niveles A1-C2. Utet, 2023. ISBN 9788860089090. Disponibile in: https://www.utetuniversita.it
  • Ejercicios de gramática española para italófonos. Niveles A1-C2. Utet, 2021. ISBN: 9788860086495. Disponibile in: https://www.utetuniversita.it

Dizionari:

  • Diccionario Avanzado Italiano-Spagnolo/Español-Italiano. Herder, 2023.
  • Grande Dizionario Hoepli Spagnolo. Hoepli, 2009. Accesibile online: https://www.grandidizionari.it/dizionario_spagnolo-italiano.aspx
  • Diccionario online de la Real Academia Española: www.rae.es

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Lingua di insegnamento

Spagnolo

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | ENERGIA PULITA E ACCESSIBILE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO
Export

Learning objectives

The course aims to teach the basic structures of Spanish morpho-syntax, phonetics and vocabulary, providing students with the necessary tools for read and understand texts in Spanish, as well as enabling them to achieve a correct linguistic interaction. The course will also introduce students to the main aspects concerning culture and civilization in Spanish-speaking countries and specific vocabulary related to the business economic field.

Contents

Grammar, communicative and socio-cultural contents.

The grammar and communicative contents of the course correspond to a B1 proficiency level according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR).

Detailed program

Grammar:

  • Elementos de fonética y fonología
  • Acentuación
  • Artículo: determinado e indeterminado
  • Sustantivo: género y número
  • Adjetivo: género y número, grado
  • Demostrativos
  • Posesivos
  • Cuantificadores (numerales, indefinidos)
  • Pronombre:
    - Personal (sujeto, complemento)
    - Relativos: que/quien
    - Interrogativos y exclamativos
  • Adverbio y locuciones adverbiales
  • Preposiciones
  • Conjunciones
  • Verbos del indicativo: morfología y usos
    - Presente
    - Pasados (pretérito perfecto, pretérito imperfecto, pretérito indefinido, pretérito pluscuamperfecto)
    - Futuro simple
    - Condicional simple
  • Verbos del subjuntivo: morfología del presente de subjuntivo y algunos usos
    - Oraciones temporales
    - Oraciones sustantivas
  • Forma y usos del imperativo afirmativo y negativo
  • Formas no personales del verbo
  • Perífrasis verbales para expresar:
    - Obligación (Tener que / Haber que / Deber / Haber de + infinitivo)
    - Intención (Ir a / Pensar + Infinitivo)
    - Duración (Estar / Llevar / Seguir / Ir + gerundio)
    - Inicio de acción (Empezar a + Infinitivo)
    - Final de acción (Dejar de / Acabar de + Infinitivo)
    - Repetición (Volver a + Infinitivo)
  • Construcciones impersonales
  • Usos de los verbos SER/ESTAR/TENER/HABER
  • Distinción entre los verbos: PEDIR/PREGUNTAR, IR/VENIR, TRAER/LLEVAR
  • Marcadores del discurso

Communicative skills:

The communicative contents concern the skills necessary for an adequate oral and written linguistic interaction of the required linguistic level. Precise information will be uploaded to the course's e-learning platform.

Social and cultural contents:

The socio-cultural contents correspond to a selection of readings prepared by the teachers Lengua, cultura y sociedad del mundo hispano. (Material available in pdf format on the course's e-learning platform).

Prerequisites

No previous language proficiency level is required.

Teaching methods

Teaching with different interchanging didactic methods in the same class: presentation of contents ('delivery mode') and interaction with students through several activities in different languages ('interactive mode').

  • 19 two-hour lessons taught in delivery and interactive face-to-face mode
  • 2 two-hour lesson taught in delivery and interactive remotely mode (synchronous)
  • 10 two-hour tutorials and exercises in delivery and interactive face-to-face mode taught by a Collaborator and Linguistic Expert (CEL)

Assessment methods

The exam consists of two parts:

  1. Written test held in the computer lab: closed questions (multiple choice) to asses preparation on the grammatical, lexical and socio-cultural contents of the syllabus (duration: 20 minutes).

  2. Oral test: interview on the communicative and socio-cultural contents of the syllabus in which written comprehension, oral expression and linguistic interaction skills are assessed, as well as basic knowledge of Spanish-speaking countries.

Note: The written test is preparatory to the oral test. There are no in itinere tests.

Textbooks and Reading Materials

Course textbook (adopted in class):

  • Campus Sur A1-B1. Edición Premium Libro alumno + libro digital + Campus Difusión. ISBN: 9788419236357. Disponibile in: https://difusion.com/tienda/producto/campus-sur-edicion-hibrida-libro-del-alumno

Suggested reading (for further exercise or independent study):

  • Gramática básica del estudiante de español. Editorial Difusión, 2021. ISBN: 9788418032110. Disponibile in: https://difusion.com/tienda/producto/gramatica-basica-del-estudiante-de-espanol-ne-revisada
  • Gramática española. Niveles A1-C2. Utet, 2023. ISBN 9788860089090. Disponibile in: https://www.utetuniversita.it
  • Ejercicios de gramática española para italófonos. Niveles A1-C2. Utet, 2021. ISBN: 9788860086495. Disponibile in: https://www.utetuniversita.it

Dictionaries:

  • Diccionario Avanzado Italiano-Spagnolo/Español-Italiano. Herder, 2023.
  • Grande Dizionario Hoepli Spagnolo. Hoepli, 2009. Accesibile online: https://www.grandidizionari.it/dizionario_spagnolo-italiano.aspx
  • Diccionario online de la Real Academia Española: www.rae.es

Semester

Second semester

Teaching language

Spanish

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | CLIMATE ACTION
Enter

Key information

Field of research
L-LIN/07
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
Degree Course
Language
Spanish

Staff

    Teacher

  • AG
    Ana Maria Gonzalez Luna Corvera
  • AS
    Ana Sagi-vela Gonzalez

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY - Ensure access to affordable, reliable, sustainable and modern energy for all
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics