Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Economia e Amministrazione delle Imprese [E1807M - E1802M]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Business Economics - 2
  2. Summary
Partizione di insegnamento Course full name
Business Economics - 2
Course ID number
2425-1-E1802M031-T2
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Business Economics

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso è caratterizzante il percorso di studio scelto dagli studenti e vuole fornire loro una prima overview della complessa fenomenologia aziendale nell'intento di coniugare i fondamentali della scienza economico-aziendale che negli anni sono stati tramandati dalla comunità accademico-scientifica e dagli operatori economici e le istanze che la contemporaneità pone, spesso anche in termini di sfida, a chi oggi e nel prossimo futuro intende confrontarsi con il mondo delle aziende, dell'imprenditorialità e del management.

Il corso richiede due elementi di partenza: 1) la curiosità per ciò che ci circonda e 2) la voglia di approronfire le tematiche senza fermarsi alle apparenze, con un metodo di investigazione titpico delle scienze sociali ed economiche.

Il corso intende fornire agli studenti le competenze di base della scienza economico-aziendale con particolare riferimento allo studio del fenomeno azienda nella visione sistemica e delle tematiche legate ai sistemi informativi e contabili. Al termine del corso lo studente deve essere consapevole del ruolo che si è chiamati a svolgere all'interno dei contemporanei sistemi aziendali, deve avere chiari i fondamentali della scienza economico-aziendale e deve conoscere gli strumenti che caratterizzano il management oggettivo.

Durante il corso si richiede agli studenti anche la lettura dei principali quotidiani economici. Gi studenti dovranno altresì approfondire ed acquisire competenze di base sugli strumenti manageriali sempre con riguardo allo studio ed all’osservazione di case studies.

Contenuti sintetici

Il Corso di Economia Aziendale (9CFU) verterà sull’analisi delle principali tematiche principali legate all’economia aziendale con particolare riguardo alla gestione aziendale, alle combinazioni economiche, alla contabilità ed all bilancio, all’amministrazione e controllo, all’organizzazione e alla strategia.

Programma esteso

ECONOMIA AZIENDALE 9 CREDITI

Programma

Il concetto di azienda e di istituto. Particolare attenzione al lessico giuridico.

L’economia aziendale, gli istituti e le aziende. La classificazione delle aziende in relazione al soggetto giuridico Classificazione in relazione alle dimensioni.

Aziende composte pubbliche e aziende non profit. L ’impresa

Le combinazioni economiche

Le operazioni economiche

Le aggregazioni di operazioni: processi, attività e funzioni

Il sistema economico aziendale

La scienza economico aziendale L’articolazione dell’economia aziendale Relazioni fra scienze economica aziendale e le atre scienze

Valori, rilevazioni e informazioni

Le operazioni economico aziendali Aspetti della gestione aziendale

Il reddito di esercizio

Il capitale

Il cash flow o flussi di cassa

La gestione finanziaria L’equilibrio aziendale, economico, finanziario, monetario

La valutazione d’azienda

Il sistema di amministrazione e controllo

Il sistema amministrativo aziendale

Il sistema di programmazione e controllo I costi aziendali nel sistema di amministrazione e controllo

Il budget

Il sistema organizzativo

L’evoluzione del pensiero organizzativo L’organizzazione in economia aziendale Le strutture organizzative

I processi organizzativi

La strategia o gestione strategica

Definizione di strategia e politica aziendale

Evoluzione del concetto di strategia La strategia aziendale

Il governo economico delle aziende di produzione

Il sistema di controllo interno

I gruppi di imprese

La crisi aziendale

Riequilibrio fra capitale, risparmio e risorse umane

Prerequisiti

No

Metodi didattici

Sessioni di didattica frontale, discussione di casi studio e lettura di quotidiani economici. Attività di supporto agli studenti saranno erogate attraverso l’utilizzo delle tecnologie web based.

Modalità di verifica dell'apprendimento

E' importante distinguere le modalità di esame dagli elementi che sono oggetto di valutazione. La valutazione infatti assume valenza più amplica e comprende:

  1. la frequenza e la partecipazione attiva alle lezioni
  2. la capacità di approfondimento delle tematiche e la capacità di collegamento delle stesse con l'attualità
  3. l'analisi critica
  4. la conoscenza della materia a seguito dell'attività di studio
  5. la conoscenza dell'attualità

Nessuna penalizzazione in termini di valutazione per chi NON può frequentare le lezioni.

Con riferimento al punto 4) le modalità di verifica dell'apprendimento prevedono

a) un test parziale che verrà fatto nel mese di novembre sul programma sin a quel momento svolto
b) un test al termine del corso sul programma sino a quel momento svolto. Quest'ultimo si compone di due parti: una parte per coloro che hanno superato il primo test e una parte per colore che non hanno sostenuto o superato il primo test.

I due test prevedono 10 domande a risposta multipla e due domande aprte. Il superamento del test avviene raggiungendo la sufficienza nelle domande a risposta multipla e la sufficienza in ciascuna domanda aperta. Chi suera il primo test nel secondo test porterà solo il programma aggiuntivo svolto nel periodo interessato.

Il superamento dei due test o del secondo test nella versione completa consente allo studente l'accesso all'orale su tutto il programma.

Chi non supera i test deve sostenere negli appelli di esame lo scritto il cui superamento consente l'accesso all'orale. Superato lo scritto l'orale può essere sostenuto fino all'appello di settembre 2024 compreso.

Testi di riferimento

T2

AA. VV. L’economia aziendale oggi, Torino, Giappichelli, 2016

Alessandro Capocchi, L'azienda Turismo, Milano, McGraw-Hill, 2012

Umberto Bertini, Il sistema azienda, Torino, Giappichelli, 1990

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo Semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

The course characterizes the course of study chosen by the students and aims to provide them with an initial overview of the complex business phenomenology with the aim of combining the fundamentals of business economics that have been handed down over the years by the academic-scientific community and by economic operators and the requests that the contemporary world poses, often also in terms of challenge, to those who today and in the near future intend to deal with the world of companies, entrepreneurship and management.

The course characterizes the course of study chosen by the students. It aims to provide them with an initial overview of the complex business phenomenology to combine the fundamentals of business economics that have been handed down over the years by the academic-scientific community and by economic operators and the requests that the contemporary world poses, often also in terms of challenge, to those who today and soon intend to deal with the world of companies, entrepreneurship, and management.

The course requires two starting elements: 1) curiosity for what surrounds us and 2) the desire to explore the issues without stopping at appearances, with an investigation method typical of the social and economic sciences.

The course intends to provide students with the basic skills of economics and business science with particular reference to studying the company phenomenon in the systemic vision and issues related to information and accounting systems. At the end of the course, the student must be aware of the role he is called upon to play within contemporary business systems, have a clear understanding of the fundamentals of business economics, and know the tools that characterize objective management.

During the course, students must also read the leading economic newspapers. Students will also have to deepen and acquire basic skills in managerial tools, always concerning the study and observation of case studies.

Contents

The course of Business Economics (9 Credits - CFU) focuses on the analysis of the main issues related to the business administration: business management, business combinations, accounting, administration and control, organization, strategy.

Detailed program

COURSE OF BUSINESS ECONOMICS (SECS-/P07) – (9 CREDITS – CFU) – ECONOMIA AZIENDALE

PROGRAMME

The several kinds of economic concerns and institutions

The company and its operations

From Institutional theories to the Stakeholder Value Theory

The classification of companies as to the legal status

The classification of companies as to the dimension

Governmental and non profit companies The firm

Business combinations

Business operations

The aggregations: processes, activities and functions

The Value Chain Activities

Logistics

Business Economics Systems

The Studies of Business Economics Business Economics: the Positive and the Normative approach

The building blocks of Business Economics

Values, measurements and information

Business Economics Operations and Management

Income

Capital

Cash Flow

Financial management

The economic balance, the financial and monetary balance

Business Valuation

Financial Accounting and Management Control Systems

Financial Accounting

Managerial Accounting

Cost Accounting and Measurement Budget

Organization

The evolution of Organization Studies Organizational Structures and Processes

Strategic management

Concepts of Business Strategy Business Strategy Studies

Manufacturing companies governance

The governance

The internal control system Groups of companies

Prerequisites

No

Teaching methods

Classroom session, debating case studies and reading economic newspapers. Participation is very appreciated. Supporting Activities for Students through the web base technologies.

Assessment methods

It is essential to distinguish the examination methods from the elements that are the subject of evaluation. The evaluation takes on a broader value and includes:

  1. attendance and active participation in lessons
  2. the ability to delve deeper into the issues and the ability to connect them with current events
  3. critical analysis
  4. knowledge of the subject following the study activity
  5. knowledge of current events

There is no penalty in terms of assessment for those who CANNOT attend lessons.

Concerning point 4) the methods of verifying learning include

a) a partial test that will be carried out in November on the program carried out up to that point, b) a test at the end of the course on the program completed up to that point. The latter consists of two parts: one part for those who passed the first test and one part for those who did not take or pass the first test.

The two tests include ten multiple-choice questions and two open questions. Passing the test occurs by achieving a pass on the multiple-choice questions and access to each open question. Whoever takes the first test will only carry the additional program completed in the period concerned into the second test.

Passing the first and the second or the second test in the complete version allows the student to access the oral exam for the entire program.

Anyone who fails to pass the tests must take the written exam, which allows access to the oral exam. Once the written exam has been passed, the oral exam can be taken up to and including the September 2024 exam.

Textbooks and Reading Materials

T2

AA. VV. L’economia aziendale oggi, Torino, Giappichelli, 2016

Alessandro Capocchi, L'azienda Turismo, Milano, McGraw-Hill, 2012

Umberto Bertini, Il sistema azienda, Torino, Giappichelli, 1990

Semester

First Semester

Teaching language

Italian Language

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/07
ECTS
9
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
72
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Alessandro Capocchi
    Alessandro Capocchi

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics