Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Management e Design dei Servizi [F6303M - F6302N]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Organizational Development and Human Capital
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Organizational Development and Human Capital
Course ID number
2425-2-F6302N029
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso ha come obiettivo quello di affrontare il tema della progettazione organizzativa e trattare in particolare il ruolo del capitale umano nello sviluppo delle istituzioni quali imprese, enti pubblici ed organizzazioni non profit.

Contenuti sintetici

Dopo aver richiamato il tema dei fabbisogni organizzativi e i principali strumenti di gestione, l’attenzione verrà portata ai modelli interpretativi della dinamica del capitale umano in azienda, con particolare riferimento alle aziende di servizi, richiamando a fini didattici ricerche internazionali ed esperienze nazionali anche con l’aiuto di casi di aziendali e di settore. Nel corso troverà spazio la presentazione di strumenti e logiche di gestione delle risorse umane in azienda.

Programma esteso

Il corso è strutturato in alternanza tra lezioni teoriche, case history e testimonianze, e i temi trattati sono i seguenti:

- Dal capitale umano alla gestione strategica delle risorse umane

- Comportamento degli attori

- Ciclo del valore delle risorse umane

- Persone e pianificazione delle risorse umane

- Processi di ricerca e selezione

- Gestione del contratto psicologico

- Formazione e sistemi di sviluppo del capitale umano

- Retribuzione e valorizzazione del capitale umano

Prerequisiti

Buona capacità di apprendimento, di scrittura e comunicazione orale, insieme ad una generale conoscenza dei processi economici.

Metodi didattici

Il Corso si compone di 48 ore, di cui indicativamente il 50% verrà svolta con didattica erogativa (lezioni frontali con utilizzo di slides, audio e video) e il 50% con didattica interattiva (esercitazioni, lavori di gruppo, project work e testimonianze aziendali). 4 lezioni da 2 ore verranno svolte in modalità interattiva da remoto.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Prova scritta + project work

La prova scritta include TEST A RISPOSTE CHIUSE (Scelta a risposta multipla) e DOMANDE APERTE. La prova scritta valuta le conoscenze apprese durante il corso e le capacità di riflessione autonoma su punti critici del programma. Il project work valuta la capacità di applicazione le conoscenze e degli strumenti appresi durante il corso per l'analisi di un contesto reale.

Testi di riferimento

  • Costa G., Gianecchini M. (2019) “Risorse umane. Persone, relazioni e valore”, McGraw-Hill (IV edizione)
  • Slide, casi e letture selezionate a cura del docente

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE
Export

Learning objectives

The aim of the course is to explain the topic of organizational design, by focusing on the role of human capital for the development of the institutions, such as private, public and non-profit organizations.

Contents

After recalling the topic of organizational needs and the main management tools, a particular attention will be brought to the interpretative models of the dynamics of human capital within organizations, and specifically services’ providers. International researches, national experiences and business cases will be used for training support. Attention will be dedicated to show the main human capital management policies, processes and practices.

Detailed program

The course alternates between lectures, case histories and evidences, and the topics treated are as follows:

- From human capital to strategic human resource management

- Actor behavior

- Value cycle of human resource

- People and human resource planning

- Recruiting and human resource selection

- Management of the psychological contract

- Training and human resource development systems

- Reward systems and human capital enhancement

Prerequisites

Fairly good skills in learning, writing and speaking, together with a general knowledge about the economic processes.

Teaching methods

The Course consists of 48 hours, of which approximately 50% will be delivered through didactic delivery (lectures with the use of slides, audio and video) and 50% through interactive teaching (exercises, group work, project work and company testimonials). Four 2-hour lectures will be conducted in interactive mode remotely.

Assessment methods

Written test + project work

The written examination includes CLOSED ANSWER TESTS (multiple choice) and OPEN QUESTIONS. The written test assesses the knowledge acquired during the course and the ability to reflect independently on critical points of the programme. The project work assesses the ability to apply the knowledge and tools learnt during the course to the analysis of a real context.

Textbooks and Reading Materials

  • Costa G., Gianecchini M. (2013) “Risorse umane. Persone, relazioni e valore”, McGraw-Hill (III Edizione)
  • Slides, cases and papers selected by the professor.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/07
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
48
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Mattia Martini
    Mattia Martini

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Self enrolment (Student)
Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics