Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Management e Design dei Servizi [F6303M - F6302N]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Evaluation of Public Policies
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Evaluation of Public Policies
Course ID number
2425-1-F6302N053
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso intende avvicinare all’analisi delle politiche laureandi in varie discipline che, in molteplici contesti di studio e di lavoro, possono essere chiamati a esaminare, comprendere, descrivere e valutare l’attuazione di leggi e politiche pubbliche. Obiettivo principale è quindi quello di porre i partecipanti in grado di utilizzare metodi rigorosi e riconosciuti dalla comunità scientifica per analizzare e valutare politiche pubbliche.

Il corso è parte di un percorso di formazione della durata complessiva di 96 ore, articolato in due corsi fruibili separatamente. Il primo, Analisi delle Politiche Pubbliche (48 ore, 6 CFU), è dedicato ai fondamenti economici, politici, giuridici ed istituzionali dell'intervento pubblico, e all’analisi critica dell’implementazione delle politiche. Il secondo corso, Valutazione delle politiche pubbliche (48 ore, 6 CFU), si concentra invece sulla valutazione degli effetti attraverso l'uso di tecniche sperimentali e quasi-sperimentali. Particolare attenzione, ove possibile, sarà data anche a tecniche e strumenti per comunicare l’analisi e la valutazione.

Il percorso di formazione prevede la discussione di aspetti teorici e pratici, così come l'uso di tecniche qualitative e quantitative con una costante alternanza di lezioni frontali, testimonianze di esperti, discussione di casi ed esercitazioni pratiche.

Il percorso di formazione viene offerto tra i corsi a scelta libera ed è destinato a tutti gli studenti interessati al tema della valutazione delle politiche pubbliche nei suoi diversi aspetti. Per quanto non obbligatoria, è consigliata la frequenza all’intero percorso.

Alla fine del percorso lo studente sarà in grado di utilizzare metodi rigorosi e riconosciuti dalla comunità scientifica per valutare politiche pubbliche.

Contenuti sintetici

Questo modulo è dedicato prevalentemente al modello di valutazione controfattuale degli effetti delle politiche pubbliche (metodi sperimentali e semi-sperimentali)).

Il modulo si completa con l’introduzione delle tematiche legate alla comunicazione della valutazione e all’uso dei dati nella comunicazione.

Programma esteso

Valutare gli effetti delle politiche pubbliche.

La valutazione controfattuale: metodi sperimentali.

La sperimentazione controllata: Disegni sperimentali e casi di studio.

Modelli econometrici di valutazione controfattuale: Variabili strumentali, differences-in-differences Regression Discontinuity Design

Valutazione degli effetti di politiche regionali della Lombardia: alcuni casi di studio.

La valutazione in ambito europeo: casi di studio.

Comunicare la valutazione: l’uso dei numeri per comunicare se e come le politiche funzionano

Prerequisiti

E’ consigliata la frequenza del corso Analisi delle Politiche Pubbliche.

Metodi didattici

Il corso prevede una alternanza di lezioni teoriche( didattica erogativa, 24 ore), e lezioni interattive (didattica interattiva, 24 ore) in cui si svolgeranno attività come presentazioni e discussioni di casi di studio, esercitazioni pratiche individuali e/o di gruppo, testimonianze di esperti del settore.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame scritto (domande aperte), take-home assignments e project-works di gruppo

Testi di riferimento

Saranno indicati in classe.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo Semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA
Export

Learning objectives

In different contexts of work and education students may be asked to examine, understand, describe and evaluate the impact of public interventions and identify best practices for policy design. Several qualitative and quantitative methods are usually adopted to provide policy makers and stackeholders with consistent information on policy outcomes and the course aims at making participants able to understand and use such methods.

This course is part of a broader training path (96 hours) organized in two separate courses. The first Policy Analysis (48 hours, 6 CFU) aims at introducing students to policy analysis and to the critical analysis of the implementation of public policies, while the second, Policy Evaluation (48 hours, 6 CFU), is devoted to quantitative approaches to policy evaluations (experimental and quasi-experimental techniques). Thus, the whole path integrates qualitative and quantitative methods to analyse and evaluate projects and programs and explores both theoretical and empirical issues by alternating formal lectures, case studies discussions and training sessions.

The training path is included among the elective courses and it is offered to all students interested in acquiring a specific competence in all aspects related to policy evaluation. Although not compulsory, participation in all three courses is recommended.

At the end of the course student will be able to carry out autonomous evaluation research and practice by discussing projects and using common software packages.

Contents

The course introduces students to the main tools of counterfactual evaluation used to study the impact of public policy. Both quantitative (experimental and quasi-experimental).

At the end of the course students will also learn how to effectively communicate the quantitative results of a policy evaluation.

The application of the main evaluation tools to some regional policies (welfare, transport, education and environment) will also be presented.

Detailed program

Evaluating the effects of public policies.

Counterfactual evaluation: experimental methods.

Randomized Controlled Trials: design and examples.

Counterfactual evaluation: quasi-experimental methods (Instrumental variables, differences-in-differences and Regression Discontinuity Design).

Case studies: counterfactual policy evaluation in Lombardy and the EU.

How to communicate policy quantitative evaluation

Prerequisites

Attendance of the whole educational path (two courses) is strongly recommended, though not compulsory.

Teaching methods

Face to face lessons (24 hours) that will cover the theory of impact evaluation, and intercatvie activities (24 hours) such as case discussion, training and interactive sessions with selected guest speakers.

Assessment methods

Online test made of open questions, take-home assignments and group project-works.

Textbooks and Reading Materials

They are indicated in class.

Semester

Second Semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/01
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Optional
Course Length (Hours)
48
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • GA
    Gianluca Argentin
  • SC
    Simona Lorena Comi
  • LM
    Luca Mo Costabella
  • Tutor

  • MP
    Marina Piuri

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics