Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Management e Design dei Servizi [F6303M - F6302N]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Law of Innovation and Artificial Intelligence
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Law of Innovation and Artificial Intelligence
Course ID number
2425-1-F6302N049
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso si pone l'obiettivo di esplorare e analizzare la regolazione giuridica delle tecnologie digitali, con una particolare attenzione all'artificial intelligence e alla robotica. Saranno analizzate le principali normative nazionali ed europee in materia e i casi giurisprudenziali più rilevanti, al fine di fornire allo studente le conoscenze per comprendere i profili giuridici dei principali fenomeni tecnologici.

Contenuti sintetici

Dopo una generale trattazione del rapporto tra tecnologia e diritto si passerà alla definizione di intelligenza artificiale e robotica con un focus particolare sui relativi profili tecnici. Il corso si propone inoltre di verificare le implicazioni etiche del rapporto tra individuo e macchina, tenendo conto anche dei loro limiti e responsabilità, oltre che di possibili fonti di criticità quali bias cognitivi e black boxes. Verranno inoltre analizzati, assumendo i diritti fondamentali quale punto di vista prospettico, i possibili impieghi delle tecnologie e dell'AI nella lotta alle discriminazioni e alla diversità. Un focus particolare sarà dedicato, in questo, alla sfera della protezione dei dati sensibili e al ruolo dell'Autorità garante in materia. Il governo dei dati, inclusi quelli personali e sensibili, impone di porre particolare attenzione allo studio della normativa nazionale ed europea a tutela della privacy; non trascurando altri interessi come la proprietà intellettuale. Saranno inoltre presentati case studies e modelli applicativi nel campo del diritto pubblico: in primis l'uso dell'intelligenza artificiale nella definizione e nell'orientamento del consenso, come anche nella determinazione delle politiche più efficienti. Verranno approfonditi i casi riguardanti l'uso delle tecnologie e dell'intelligenza artificiale nei servizi pubblici.

Programma esteso

  • Le tecnologie dell'era digitale
  • Tecnologie digitali e diritto
  • Intelligenza artificiale e robotica
  • Social network
  • Democrazia elettronica
  • Amministrazione digitale
  • Privacy, data e Big data
  • Cybersecurity
  • Internet of Things
  • Cloud computing ed edge computing
  • Blockchain
  • Internet Service Provider

Prerequisiti

Conoscenza delle fonti di diritto pubblico italiano ed europeo e dell’organizzazione generale del sistema giuridico italiano ed europeo.

Metodi didattici

Lezioni frontali in presenza. Al corso saranno invitati ad intervenire Guest speakers, esperti delle più note società hi-tech, che descriveranno la loro esperienza e il loro punto di vista pratico.
Potranno essere organizzati gruppi di lavoro, con presentazioni su specifiche tematiche del corso.
Il Corso si compone di 48 ore, di cui indicativamente il 50% con didattica erogativa (lezioni frontali con utilizzo di slides, audio e video) e il 50% con didattica interattiva (progetti di gruppo, discussione di casi di studio, esercitazioni, gruppi di lavoro)

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame finale in forma orale.

Potrà essere concordata una prova intermedia scritta inerente a parti di programma oggetto dei gruppi di lavoro.
La prova intermedia è finalizzata a verificare il grado di comprensione, da parte degli studenti, delle intersezioni tra mondo giuridico e digitale, nonché a verificarne la capacità di approfondimento tramite case studies.

L'esame finale ha la finalità di verificare la comprensione complessiva dei fenomeni giuridici legati alle tecnologie digitali. La commissione verificherà la conoscenza e la padronanza della materia, l'utilizzo di terminologia specifica, la capacità di analisi e la capacità di operare collegamenti tra nozioni e saperi.

Testi di riferimento

G. Pascuzzi, Il diritto dell'era digitale, Il Mulino, ultima edizione

Altre letture sarenno indicate dal docente durante il corso.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

PARITÁ DI GENERE | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

The course explores and analyzes the intersection between the law and digital technologies, with particular attention to artificial intelligence and robotics. During the classes, the principal regulations and the most relevant jurisprudential cases will be studied to provide the student with the knowledge to understand the legal profiles of the main technological phenomena.

Contents

Following a general discussion of the relationship between technology and law will pass to a definition of artificial intelligence and robotics with a particular focus on their technical profiles. The course also proposes to verify the ethical implications and the relationship between the individual and the machine, also taking into account their limits and responsibilities. From the point of view of fundamental rights, it is also intended to analyze the use of technology and artificial intelligence in the fight against discrimination and diversity, potentially at risk, following sharing sensitive data. The data government, including personal and sensitive ones, requires us to pay particular attention to the study of the privacy policy, not neglecting other interests such as intellectual property. There will also be presented cases of interest and application models in public law: primarily the use of HITA in the definition and orientation of consent and in determining the most efficient policies. We will deepen the cases concerning the use of technologies and artificial intelligence in public services.

Detailed program

  • Technologies of the digital age
  • Digital technologies and law
  • Artificial intelligence and robotic
  • Social network
  • Electronic democracy
  • Digital administration
  • Privacy, data e Big data
  • Cybersecurity
  • Internet of Things
  • Cloud Computing and Edge Computing
  • Data and Big Data
  • Blockchain
  • Internet Service Provider

Prerequisites

Knowledge of the legal sources of public law and the general organization of the Italian and European legal order.

Teaching methods

Frontal lessons. Guest speakers’ lectures, experts from the most renowned hi-tech companies will be involved in the course by describing some of the most innovative practices while considering concrete policy proposals.
The course consists of 48 hours, of which approximately 50% with frontal lessons (lectures with use of slides, audio and video) and 50% with interactive teaching (group projects, discussion of case studies, exercises, working groups)

Assessment methods

The examination is oral.

A mid-term review can be organized.
The mid-term test is designed to verify the students' understanding of the intersections between the legal and digital worlds, as well as to test their ability to explore them in depth through case studies.

The final exam aims to verify the understanding of the legal phenomena linked to digital technologies. The examination board will check the knowledge and mastery of the subject, the use of specific terminology, the ability to analyse and the ability to make connections between notions and knowledge.

Textbooks and Reading Materials

G. Pascuzzi, Il diritto dell'era digitale, Il Mulino, last ed.

During the course, could be suggested further readings.

Semester

First semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | CLIMATE ACTION | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
IUS/09
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
48
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Edoardo Carlo Raffiotta
    Edoardo Carlo Raffiotta

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics