Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Scienze Economico-Aziendali [F7703M - F7701M]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Global Management
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Global Management
Course ID number
2425-2-F7701M097
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso si propone di presentare gli aspetti gestionali relativi ai percorsi di internazionalizzazione delle imprese e alla gestione delle imprese internazionali.

• Conoscenza e capacità di comprensione: gli studenti acquisiranno conoscenze e competenze che consentano loro di comprendere le fasi, i processi decisionali, le criticità e gli strumenti che caratterizzano la gestione aziendale in una prospettiva internazionale.
• Conoscenza e capacità di comprensione applicate: gli studenti acquisiranno la capacità di analizzare nel concreto i percorsi e le modalità di internazionalizzazione delle imprese, così come di riconoscere le soluzioni organizzative, le scelte gestionali e gli strumenti adottati dalle imprese multinazionali nei diversi ambiti funzionali.
• Autonomia di giudizio: il corso si propone di sviluppare la capacità di analizzare criticamente situazioni reali per valutare l’adeguatezza delle possibili strategie di internazionalizzazione e l’adozione di soluzioni gestionali e strumenti propri dei diversi ambiti della gestione delle imprese multinazionali.
• Abilità comunicative: gli studenti dovranno acquisire la capacità di comunicare ai propri interlocutori, in modo chiaro e appropriato, analisi e valutazioni relative ai mercati esteri, ai percorsi di internazionalizzazione delle imprese e a diversi aspetti della gestione delle imprese multinazionali.
• Capacità di apprendere: il corso fornisce conoscenze e competenze per approfondire autonomamente tematiche relative alle dinamiche dei flussi commerciali e di investimenti esteri, alle strategie di internazionalizzazione delle imprese e alla gestione delle imprese multinazionali.

Contenuti sintetici

L’insegnamento intende affrontare le principali tematiche relative al processo di internazionalizzazione, alle scelte strategiche relative alla modalità di entrata nei paesi esteri e alla gestione internazionale della catena del valore, nonché alle peculiarità che caratterizzano i principali ambiti della gestione nell’impresa internazionale.

Programma esteso

1) Lo scenario internazionale e il processo di internazionalizzazione delle imprese

· L'internazionalizzazione delle imprese: scenari e tendenze

· Il processo di espansione estera dell'impresa

· L'internazionalizzazione delle piccole e medie imprese

2) Le strategie e l'organizzazione per l'espansione estera

· Le modalità di entrata nei mercati esteri: l'internazionalizzazione commerciale, le alleanze strategiche, gli investimenti diretti esteri

· La gestione internazionale della catena del valore

· Le funzioni e le attività dell'headquarter e delle sussidiarie

3) La gestione delle funzioni aziendali nell'impresa internazionale

· La gestione sostenibile nell'impresa internazionale

· La gestione internazionale del capitale umano

· Marketing internazionale: analisi dei mercati, value proposition e politiche di marketing internazionale (politiche di prodotto, prezzo, comunicazione e distribuzione)

· La funzione finanziaria: gestione della tesoreria nell'impresa internazionale e valutazione finanziaria dei progetti di investimento internazionali

Prerequisiti

-

Metodi didattici

Lezioni svolte in modalità erogativa in presenza, con possibile coinvolgimento degli studenti in modo interattivo in alcune parti della lezione (ad es. in occasione della discussione di case study con testimonianze aziendali).
Fino al 20% delle lezioni potranno essere svolte in modalità erogativa online.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La verifica dell'apprendimento è realizzata con una prova finale scritta (con orale facoltativo sull'intero programa su richiesta del docente o dello studente).

La prova scritta verte su tutto il programma e si compone di:

- domande chiuse, volte ad un controllo estensivo della preparazione sul programma d’esame

- domande aperte, volte a verificare l'approfondimento della preparazione, la comprensione da parte dello studente degli argomenti trattati e le capacità comunicative in ambito disciplinare; le domande aperte includono sia quesiti relativamente specifici (che richiedono una risposta breve), sia domande che coprono tematiche più ampie (e richiedono quindi una risposta più articolata).

Il voto viene calcolato come sommatoria dei punteggi ottenuti nelle singole domande; i punteggi massimi assegnabili alle singole domande saranno indicati in occasione di ogni prova.

Testi di riferimento

Caroli M., “Gestione delle imprese internazionali”, IV edizione, McGraw Hill, 2020

Ghemawat P., "Distance Still Matters. The Hard Reality of Global Expansion", Harvard Business Review, september 2001 (disponibile online e attraverso le Risorse Elettroniche dell'Ateneo)

Prahalad C.K., Hart S.L., Strategy+ business. "The Fortune at the Bottom of the Pyramid", 2002, issue 26, pp. 2-14, disponibile su https://www.strategy-business.com/article/11518?gko=9b3b4

World Investment Report 2024. Overview, disponibile su www.unctad.org

Periodo di erogazione dell'insegnamento

I semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | PARTNERSHIP PER GLI OBIETTIVI
Export

Learning objectives

The course is aimed at presenting managerial issues regarding internationalization processes of the firms and the management of internationalized firms.

• Knowledge and understanding: students will acquire knowledge and competences that allow them to understand the phases, the decisional processes, the criticalities and the tools that characterize the management of firms in an international perspective.
• Applying knowledge and understanding: students will acquire the ability to concretely analyze the paths and modes of internationalization, as well as to recognize the organizational solutions, management choices and tools adopted by multinational companies in the various functional areas.
• Making judgements: The course aims to develop the ability to critically analyze real situations to evaluate the adequacy of internationalization strategies and the adoption of management solutions and tools that characterize the different functional areas of multinational companies.
• Communication skills: students will acquire the ability to communicate, in a clear and appropriate manner, analyses and evaluations regarding foreign markets, the internationalization process and various aspects of the management of multinational companies.
• Learning skills: the course provides knowledge and skills that allow students to independently study issues related to the dynamics of trade flows and foreign investments, internationalization strategies and the management of multinational companies.

Contents

The course aims at deepening the main issues related to the internationalization process, the strategic decisions concerning mode of entry in foreign countries and international management of the value chain, as well as the peculiarities that characterize the main areas of the management of the transnational firms.

Detailed program

1) The international context and the internationalization process of firms

· Firms internationalization: state of the art and trends

· The process of international expansion of firms

· The internationalization of SMEs

2) The strategies and the organizational aspects of international expansion

· Entry strategies: export, strategic alliances and foreign direct investments

· The internationalization of the value chain

· The role and the activities of the headquarter and the subsidiaries

3) The management of business functions in the multinational enterprise

· The sustainable management of the multinational enterprise

· Human resource management

· Marketing

· Finance

Prerequisites

-

Teaching methods

In-class lectures. During some parts of the lectures students may be involved in interactive activities (including discussing case studies with guest lecturers)
Up to 20%: online lectures

Assessment methods

Written final exam on the whole program (with optional oral examination on the same program at the request of the teacher or student)

The written test consists of:

- multiple-choice questions, aimed to verify in an extensive way the student’s knowledge about the whole course program,

- open questions, aimed to assess more in-depth the student's knowledge and understanding of specific topics of the course and their discipline-specific communication skills; open questions include both quite specific questions (which require a short answer) and questions on wider issues (which require a longer answer).

The final grade is calculated as a sum of the scores obtained in the single questions; the maximum score of single questions will be indicated during each test.

Textbooks and Reading Materials

Caroli M., “Gestione delle imprese internazionali”, IV edizione, McGraw Hill, 2020

Ghemawat P., "Distance Still Matters. The Hard Reality of Global Expansion", Harvard Business Review, september 2001 (available online and through the University's Electronic Resources)

Prahalad C.K., Hart S.L., Strategy+ business. "The Fortune at the Bottom of the Pyramid", 2002, issue 26, pp. 2-14, https://www.strategy-business.com/article/11518?gko=9b3b4

World Investment Report 2024. Overview, www.unctad.org

Semester

I semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/08
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Barbara Del Bosco
    Barbara Del Bosco

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS - Strengthen the means of implementation and revitalize the global partnership for sustainable development
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics