Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Scienze Economico-Aziendali [F7703M - F7701M]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Business Plan and Innovation
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Business Plan and Innovation
Course ID number
2425-2-F7701M122
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il modulo ha l'obiettivo di fornire ai suoi studenti e studentesse una conoscenza dei processi di pianificazione strategica, della comprensione e creazione di modelli di business, e sopratutto di analisi e sviluppo del business plan, con particolare focus all'innovazione ed imprese innovative.
L'insegnamento avrà una componente teorica ed una pratica, con casi di studio e lavori di gruppo.

Al termine del modulo, gli studenti e le studentesse conosceranno:

  • Alcuni strumenti di base di pianificazione strategica
  • Le componenti del business model
  • I principali tipi di innovazione
  • Le parti che compongono un business plan
  • Il metodo Lean Startup

Conoscenza e capacità di comprensione
Gli studenti e studentesse dovranno acquisire una conoscenza del business plan come strumento strategico e delle modalità attraverso cui le aziende, sopratutto quelle innovative, analizzano l'ambiente interno ed esterno per redarre un business plan efficace. L'insegnamento prevede l'analisi di casi pratici, attraverso le quali poter sviluppare competenze per affrontare le problematiche emergenti in ambito di redazione di business plan per imprese in fase di startup e non.

Conoscenze e capacità di comprensione applicate
Gli studenti e le studentesse dovranno essere in grado di:

  • Riconoscere ed analizzare i principali elementi di pianificazione strategica
  • Analizzare ed utilizzare lo strumento del Business Model Canvas per la creazione di business model
  • Strutturare un business plan e presentarlo a potenziali investitori
  • Applicare modelli teorici a casi concreti per elaborare soluzioni efficaci

Autonomia di giudizio
Il modulo si pone come obiettivo di aiutare studenti e studentesse a sviluppare la capacità di analisi critica e autonoma nella redazione di un business plan. I partecipanti al modulo saranno chiamati a formulare giudizi motivati su tematiche di strategia aziendale, innovazione e business planning, basandosi su dati concreti e best practice aziendali.

Abilità comunicative
Gli studenti e le studentesse dovranno acquisire capacità di comunicazione chiara ed efficace su tematiche di business planning ed innovazuone e compliance, interfacciandosi sia con interlocutori tecnici che non specialistici. Le competenze comunicative saranno sviluppate attraverso presentazioni, discussioni in aula e redazione di business plan per imprese innovative.

Capacità di apprendimento
Il modulo stimola la capacità di apprendimento autonomo attraverso lo studio su libri di testo e casi aziendali. Gli studenti e le studentesse svilupperanno un approccio critico e aggiornato per affrontare le continue evoluzioni nel campo dell'innovazione e del business planning.

Contenuti sintetici

Cenni di strategia e pianificazione strategica

Modelli di business e business model canvas

Introduzione all'innovazione

Focus sul business plan:
* Analisi di mercato
* La concorrenza
* Il sistema di offerta
* La comunicazione
* I canali di vendita
* La creazione di valore
* Il modello economico
* Il bilancio previsionale e la valutazione del business plan

La lean startup

Programma esteso

Analisi del mercato di riferimento

Valutazione del mercato, con riferimento alla concorrenza ed ai prodotti alternativi.

Valutazione della profondità del mercato e delle quote aggredibili.

Analisi della domanda e dell’offerta.

Valutazione del prodotto

Analisi del prodotto rispetto a quanto proposto dai concorrenti

Strategie

Definizione delle scelte alternative

Quantificazione degli obiettivi

Politiche di gestione

Politiche di organizzazione, di marketing, di produzione

SWOT analisi

L'analisi SWOT è uno strumento di pianificazione strategica utilizzato per valutare i punti di forza, di debolezza, le opportunità e le minacce di un progetto o di un'azienda o di qualsiasi altra situazione in cui un'organizzazione o un individuo deve prendere una decisione per raggiungere un obiettivo.

Piano finanziario

Il piano finanziario dovrebbe spiegare agli investitori la situazione finanziaria dell'impresa e quale requisito di capitale necessario per il suo sostentamento.

Metodologia "Lean start-up"

Prerequisiti

Buona conoscenza della lingua inglese.

Metodi didattici

Il modulo prevede:

  • Lezioni frontali in aula. Verranno alternate parti più erogative a parti più interattive;
  • Attività interattive individuali e di gruppo. All'interno delle lezioni saranno previste anche esercitazioni o attività individuali o di gruppo supervisionata dal docente
  • Analisi di casi aziendali
  • Sessioni sincrone online (fino al 30% delle ore totali)

Nello specifico, le 56 ore saranno così organizzate:

  • 8 lezioni da 2 ore svolte in modalità sincrona, attraverso l'applicazione Webex
  • 12 lezioni da 3 ore in presenza che alterneranno una parte erogativa con casi di studio, simulazioni ed applicazioni pratiche
  • 1 lezione da 4 ore con presentazione e valutazione dei lavori di gruppo

Modalità di verifica dell'apprendimento

L'esame si compone di:

Per chi frequenta le lezioni:

  • Un assignment di gruppo sullo sviluppo e presentazione di un business plan (50%)
  • Esame scritto (50%)

Per chi non frequenta le lezioni:

  • Esame scritto (con più domande rispetto agli studenti e studentesse frequentanti) (100%)

Testi di riferimento

Testi e materiali di riferimento:

  • Parolini, C. (2020). Business planning. Dall'idea al progetto imprenditoriale. Terza edizione. Pearson. (IN ITALIAN)
  • Barringer, B. R. (2009). Preparing effective business plans: An entrepreneurial approach. Second edition. Pearson. (IN ENGLISH)
  • Slides, casi di studio e altri materiali forniti su Moodle

Altri testi consigliati:
Ries, E. (2011). The Lean Startup: How Today's Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses. Crown Business. (IN ENGLISH, but there’s also an Italian version)
D’Onofrio, T. (2018). Il business innovation plan. Dalla start up all'impresa di successo. Guerini Next. (IN ITALIAN)

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Lingua di insegnamento

Il corso sarà tenuto in lingua inglese.

Export

Learning objectives

The module aims to provide students with an understanding of strategic planning processes, the comprehension and creation of business models, and above all the analysis and development of a business plan, with a particular focus on innovation and innovative enterprises. The teaching comprises both theoretical and practical components, including case studies and group work.

By the end of the module, students will be familiar with:

Some basic strategic planning tools
The components of the business model
The main types of innovation
The sections that make up a business plan
The Lean Startup method

Knowledge and Understanding
Students will be expected to acquire an understanding of the business plan as a strategic tool and of the ways in which companies, particularly innovative ones, analyse both their internal and external environments to draft an effective business plan. The course includes the analysis of practical cases, through which students can develop the skills required to tackle emerging issues in drafting business plans for both start-ups and established enterprises.

Applying Knowledge and Understanding
Students should be able to:
Recognise and analyse the main elements of strategic planning.
Analyse and utilise the Business Model Canvas as a tool for creating business models.
Structure a business plan and present it to potential investors.
Apply theoretical models to concrete cases to develop effective solutions.

Making Judgements
The module aims to help students develop the capacity for critical and independent analysis in drafting a business plan. Participants will be required to formulate well-reasoned judgements on issues related to corporate strategy, innovation, and business planning, based on concrete data and best business practices.

Communication Skills
Students will be expected to develop the ability to communicate clearly and effectively on topics related to business planning, innovation, and compliance, engaging with both technical experts and non-specialist audiences. These communication skills will be enhanced through presentations, classroom discussions, and the drafting of business plans for innovative enterprises.

Learning Skills
The module fosters the development of autonomous learning abilities through the study of textbooks and business case studies. Students will cultivate a critical and up-to-date approach to addressing the ongoing evolutions in the fields of innovation and business planning.

Contents

Overview of strategy and strategic planning

Business models and business model canvas

Introduction to innovation

Business plan focus:
* Market analysis
* Competition
* The supply system
* Communication
* The sales channels
* The creation of value
* The economic model
* The budget forecast and the evaluation of the business plan

The lean startup

Detailed program

Reference market analysis

Market evaluation, with reference to the competitors and to the alternative products.

Evaluation of the value of the market.

Analysis of supply and demand.

Product evaluation

Analysis of the product compared to what is proposed by competitors

Strategies

Definition of alternative choices

Quantification of objectives

Management policies

Organization, marketing and production policies

SWOT Analysis

SWOT analysis is a strategic planning tool used to assess the strengths, weaknesses, opportunities and threats of a project or business or any other situation in which an organization or individual needs to carry out a decision to achieve a goal.

Financial plan

The financial plan should explain to the investors the financial situation of the enterprise and which capital requirement develops thereby.

Lean start-up method

Prerequisites

Good knowledge of the English language.

Teaching methods

The module includes:

  • Classroom Lectures: Sessions will alternate between more didactic parts and interactive segments.
  • Individual and Group Interactive Activities: Lessons will feature exercises and activities, either individually or in groups, under the supervision of the instructor.
  • Analysis of Business Cases
  • Synchronous Online Sessions: These will account for up to 30% of the total hours.

Specifically, the 56 hours are organised as follows:

  • 8 sessions of 2 hours each, conducted synchronously via the Webex application.
  • 12 sessions of 3 hours each, held in person, which will alternate between didactic instruction and case studies, simulations, and practical applications.
  • 1 session of 4 hours, dedicated to the presentation and assessment of group work.

Assessment methods

The exam consists of:

For attending students:

  • A group assignment on the development and presentation of a business plan (50%)
  • A written exam (50%)

For non-attending students:

  • A written exam (with more questions compared to attending students) (100%)

Textbooks and Reading Materials

Main reading materials:

  • Parolini, C. (2020). Business planning. Dall'idea al progetto imprenditoriale. Terza edizione. Pearson. (IN ITALIAN
  • Barringer, B. R. (2009). Preparing effective business plans: An entrepreneurial approach. Second edition. Pearson. (IN ENGLISH)
  • Slides, case studies and other materials provided on Moodle

OTHER USEFUL TEXTS:

  • Ries, E. (2011). The Lean Startup: How Today's Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses. Crown Business. (IN ENGLISH, but there’s also an Italian version)
  • D’Onofrio, T. (2018). Il business innovation plan. Dalla start up all'impresa di successo. Guerini Next. (IN ITALIAN)

Semester

Second semester

Teaching language

The course will be held in English language.

Enter

Key information

Field of research
SECS-P/07
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • Daniel Torchia
    Daniel Torchia

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics