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  1. Management and Communication - 1
  2. Summary
Partizione di insegnamento Course full name
Management and Communication - 1
Course ID number
2425-2-E3303M014-T1
Course summary SYLLABUS

Blocks

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Course Syllabus

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Obiettivi formativi

Il corso mira a dare agli studenti le conoscenze di base e la capacità di comprensione della gestione e della comunicazione d'impresa. Gli studenti saranno in grado di analizzare il contesto competitivo, conoscere i principi dell’analisi strategica, conoscere le modalità di creazione del vantaggio competitivo, conoscere le scelte organizzative e i problemi di funzionamento aziendale, conoscere gli indicatori di performance aziendali. Conoscere gli aspetti più importanti della comunicazione d'impresa e di marketing e del brand management.

Contenuti sintetici

Il corso tratta la gestione d’impresa, soprattutto in chiave strategica. In particolare, si fa riferimento agli strumenti a supporto delle decisioni per analizzare: l’ambiente in cui l’impresa è inserita, linee di sviluppo e crescita, scelte di gestione operativa (es. modelli organizzativi, produzione, marketing e comunicazione, supply chain).

Programma esteso

1) L’impresa e il suo ambiente

  • L’impresa e l’ambiente competitivo
  • La varietà dei contesti nazionali e settoriali
  • La varietà dimensionale e di governance delle imprese
  • La resource-based theory

2) Lo sviluppo dell’impresa: aspetti strategici e organizzativi

  • Strategie, modelli e strumenti per la crescita
  • L’analisi per le scelte strategiche
  • Le strategie corporate
  • Le strategie di business
  • Le strategie di fronteggiamento della crisi aziendale
  • La progettazione organizzativa
  • La gestione delle risorse umane
  • Il finanziamento dello sviluppo
  • La performance dell’impresa e la sua misurazione

3) La gestione dell’impresa

  • Lo sviluppo nei mercati esteri
  • L’innovazione
  • I sistemi produttivi e la gestione della produzione
  • La logistica e il supply chain management
  • La gestione dei processi di marketing
  • Responsabilità sociale e sostenibilità
  1. la comunicazione di marketing e il brand management

Prerequisiti

Economia Aziendale

Metodi didattici

Lezioni frontali, Il 30% delle ore di lezione sarà erogata come da regolamento in remoto, registrazioni asincrone

Modalità di verifica dell'apprendimento

La verifica dell'apprendimento è realizzata con una prova finale scritta.

La prova scritta verte su tutto il programma e si compone di 3 domande aperte

Il voto viene calcolato come sommatoria dei punteggi ottenuti nelle singole domande.

Sarà posibile richiedere un pre-appello

Testi di riferimento

Tunisini A., Pencarelli T., Ferrucci L., “Economia e management delle imprese”, Hoepli, ultima edizione Cap. 1-16
Pastore A., Vernuccio M., "Impresa e comunicazione", Apogeo, Seconda Edizione, Cap. 5-7-8-9.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

II semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI
Export

Learning objectives

The course provide to students the basic knowledge of business management and communication. Students will be able to: analyze the competitive environment, know the principles of strategic analysis, know the competitive advantage creation process, know the different organizational model, recognize the business operation problems, know
the firm's performance indicators. Know the most important aspects of corporate and marketing communication and brand management.

Contents

The course covers the business management field, especially from a strategic point of view. In particular, different decision support tools are presented to potentially analyze: competitive environment, development and growth strategies, operational management choices (e.g. organizational models, operations, marketing and communication, supply chain).

Detailed program

1) Firms and their environment

  • The firm and its competitive environment
  • The national and industry context
  • Firm size and corporate governance
  • The resource-based theory

2) Firm development: strategic and organizational issues

  • Growth strategies, models and tools
  • Strategy analysis
  • Corporate strategy
  • Business strategies
  • Crisis management and corporate turnaround
  • Organizational design
  • Human resource management
  • Growth financing
  • Performance measurement

3) Management: key processes

  • Internationalization
  • Innovation management
  • Operations
  • Logistics and supply chain management
  • Marketing management
  • Corporate social responsibility and sustainability
  1. Marketing communication and brand management

Prerequisites

Business Administration

Teaching methods

Face-to-face lessons, 30% of lesson hours will be delivered remotely as per regulation, asynchronous recordings

Assessment methods

Written final exam on the whole program, with 3 open-ended questions

The final grade is calculated as a sum of the scores obtained in the single questions.

it will be possible to request a pre-appeal

Textbooks and Reading Materials

Tunisini A., Pencarelli T., Ferrucci L., “Economia e management delle imprese”, Hoepli, Second Edition Cap. 1-16
Pastore A., Vernuccio M., "Impresa e comunicazione", Apogeo, Second Edition, Cap. 5-7-8-9.

Semester

II semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/08
ECTS
9
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
0
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • CC
    Claudio Chiacchierini

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION

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