Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecniche Psicologiche [E2403P - E2401P]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. Forensic Psychology
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Forensic Psychology
Course ID number
2425-3-E2401P026
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

CONTENUTI TEORICI E COMPETENZE PER DESCRIVERE E MODIFICARE LE RELAZIONI TRA GLI INDIVIDUI E I PROCESSI PSICOSOCIALI SOTTOSTANTI AI GRUPPI, ALLE ORGANIZZAZIONI E AI SISTEMI SOCIALI

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

· Il dialogo tra diritto e psicologia

· Fondamenti teorici e ambiti di studio

· Ambiti e forme di intervento

· Nuove prospettive

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

· capacità di dialogo con altre discipline

· capacità di applicazione dei modelli nei contesti naturali

Contenuti sintetici

Verranno presentati e discussi i nodi problematici in cui il diritto e la psicologia si incontrano e si confrontano, attraverso lo studio dei fondamenti teorici della disciplina e dei loro risvolti nella pratica professionale con specifico riferimento ai contesti relativi ai minori e alle vittime vulnerabili

Programma esteso

LEZIONI FRONTALI

· La psicologia giuridica: prospettive teoriche e ambiti di intervento

· La psicologia legale: funzione psicologica della norma, percezione sociale del diritto e della devianza, problemi legati alla convivenza multiculturale

· La psicologia giudiziaria: l’imputato, la testimonianza, il ragionamento e la decisione giudiziaria

· La peculiarità del lavoro psicologico in ambito giuridico

. Imputabilità e pericolosità sociale

· I contesti di intervento per la tutela dei minori: il minore conteso, il minore vittima, il minore deviante e autore di reato

· La psicologia penitenziaria e la giustizia riparativa

LABORATORIO

Dimnesioni psicologiche del processo penale.

Prerequisiti

Nessuno in particolare. Una buona conoscenza dei fondamenti della psicologia (insegnamenti obbligatori) consente una fruizione più consapevole dei contenuti del corso.

Metodi didattici

Le lezioni prevedono in larga maggioranza una parte in cui vengono esposti i concetti (modalità erogativa) e un momento di interazione con i/le partecipanti (modalità interattiva).
Nell'ambito del laboratorio verranno utilizzate metodologie di partecipazione attiva e l'incontro con con magistrati e avvocati (modalità interattiva) per facilitare lo sviluppo della capacità di dialogo con altre discipline.

L'insegnamento prevede ore frontali e attività di laboratorio:

  • 3 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa;
  • 18 lezioni da 2 ore svolte in modalità interattiva;
  • 2 ore di attività supervisionata dal docente;
  • attività di laboratorio da 4 ore svolte in modalità interattiva;
  • 5 attività di laboratorio da 2 ore svolte in modalità interattiva;

Tutte le attività sono svolte in presenza.

Il materiale utilizzato in aula è reso disponibile sul sito e-learning del corso, accessibile sia agli studenti frequentanti, sia agli studenti non frequentanti.

Tutti gli studenti, frequentanti e non frequentanti, personalizzeranno la propria preparazione attraverso lo studio di approfondimenti a scelta guidata.

Gli studenti frequentanti sono coloro che partecipano al laboratorio.

Gli studenti non frequentanti lavoreranno autonomamente su un caso giudiziario.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La verifica dell’apprendimento sarà effettuata attraverso una prova orale volta a verificare il raggiungimento degli obiettivi formativi precedentemente delineati.
La prova orale consiste in un colloquio sugli argomenti svolti a lezione, sui testi d'esame comprendente l'approfondimento di un arogmento non trattato a lezione e sul contenuto dell'attività di laboratorio o del caso giudiziario.

I criteri di valutazione sono i seguenti:

· accuratezza e completezza delle conoscenze
· proprietà di linguaggio
· comprensione dei tratti distintivi della disciplina
· capacità di riflessione sulle problematiche della interdisciplinarità

Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare la docente per concordare la possibilità di studiare su una bibliografia in lingua inglese e/o la possibilità di sostenere l'esame in inglese

Testi di riferimento

Il programma prevede:

- una dispensa a cura del docente;

- un percorso di approfondimento a scelta dello studente con riferimento ad un elenco di tematiche reperibili sulla pagina e-learning

- la frequenza delle attività di laboratorio;

Coloro che per non potranno frequentare il laboratorio dovranno integrare il programma con un’ulteriore dispensa appositamente predisposta.

Informazioni dettagliate circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning associata al corso

Sustainable Development Goals

PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning area

KNOWLEDGE AND SKILLS USEFUL TO UNDERSTAND AND CHANGE THE RELATIONS AMONG INDIVIDUALS AND THE PSYCHOSOCIAL PROCESSES UNDERLYING GROUPS, ORGANIZATIONS AND SOCIAL SYSTEMS

Learning objectives

Knowledge and understanding

· The dialogue between law and psychology

· Theoretical bases and fields of study

· Fields and forms of intervention

· New perspectives

Applying knowledge and understanding

· The ability to dialogue with other disciplines

· The ability to apply the models in natural settings

Contents

Students are introduced to theoretical and professional issues emerging when operating as psychologist in juridical setting. particular attention is devoted to the contexts where minors and vulnerable victims are involved

Detailed program

LECTURES

· Forensic Psychology: theoretical perspectives and applications

· Psychology and Law;

· Psychology and Justice;

· Psychologists in the legal system;

· Psychologists in the courtroom;

· The peculiarities of the psychological work in the legal setting;

· The fields of intervention for minor protection;

· The prison psychology.

LAB

Psychology in the Court

Prerequisites

Nothing specific. A good knowledge of the basis of Psychology enables a more aware use of the course contents.

Teaching methods

The lessons predominantly include a part where concepts are presented (lecture-based mode) and a moment of interaction with the participants (interactive mode). In the context of the Lab, active participation methodologies and meetings with judges and lawyers (interactive mode) will be used to facilitate the development of the ability to dialogue with other disciplines.

The teaching includes lectures and laboratory activities:

  • 3 lessons of 2 hours conducted in lecture-based mode;
  • 18 lessons of 2 hours conducted in interactive mode;
  • 2 hours of activities supervised by the tutor of the Lab.;
  • 4-hour laboratory activities conducted in interactive mode;
  • 5 laboratory activities of 2 hours conducted in interactive mode;

All activities are conducted in person.

The material used in class is made available on the course's e-learning site, accessible to both attending and non-attending students.

All students, both attending and non-attending, will personalize their preparation through guided elective in-depth studies.

Attending students are those who participate in the workshop.

Non-attending students will work independently on a judicial case.

Assessment methods

The assessment of learning will be carried out through an oral exam aimed at verifying the achievement of the previously outlined objectives. The oral exam consists of a discussion on the topics covered in the lessons, on the exam texts including an in-depth analysis of a topic not covered in class, and on the content of the laboratory activity or the judicial case.

The evaluation criteria are as follows:

· accuracy and completeness of knowledge
· language proficiency
· understanding of the distinctive features of the discipline
· ability to reflect on the issues of interdisciplinarity

Erasmus students can contact the instructor to arrange the possibility of studying from an English bibliography and/or the possibility of taking the exam in English.

Textbooks and Reading Materials

The programme includes

· the collective volume curated by the professor

· an in-depth topic to be chosen among a list provided on the e-learning website

· lab attendance

Those who cannot attend the lab are requested to complete the programme with a specially crafted fascicle, which is available on the e-learning website

Detailed information will be published on the e-learning page associated to the course

Sustainable Development Goals

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/05
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
58
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Maria Elena Magrin
    Maria Elena Magrin
  • MS
    Marzia Simionato

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics