Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecniche Psicologiche [E2403P - E2401P]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. Laboratory: Methods of Family-Life Space Analysis
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Laboratory: Methods of Family-Life Space Analysis
Course ID number
2425-3-E2401P049
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

4: Conoscenze di metodologia della ricerca qualitativa e quantitativa

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

· Analisi di aspetti della struttura familiare e dei modelli comunicativi della famiglia attraverso la realizzazione di un compito grafico congiunto

· Caratteristiche dello strumento e i suoi riferimenti teorici

· Caratteristiche psicometriche

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

· Modalità di somministrazione

· Sistema di codifica

· Presentazione e discussione di protocolli portati dal tutor e raccolti dai partecipanti

Contenuti sintetici

Il laboratorio verterà su:

caratteristiche dello strumento, alla luce del modello teorico di riferimento

consegne e modalità di somministrazione

differenti livelli di analisi dello strumento (grafico e relazionale)

analisi e confronto di protocolli clinici

Programma esteso

Il Family Life Space è uno strumento grafico di tipo carta-matita ideato da Danuta Mostwin per rappresentare graficamente l’ambiente di vita familiare, invitando i vari membri della famiglia a distinguere ciò che ritengono appartenga alla famiglia e ciò che ne è al di fuori, così come a definire la qualità delle relazioni con ciascun elemento. La natura interattiva del compito permette altresì l’osservazione delle dinamiche comunicative tra i membri della famiglia.

Prerequisiti

Si assume che gli studenti abbiano alcune competenze di base in ambito di Psicodinamica dello sviluppo e delle relazioni familiari e Tecniche di conduzione del colloquio.

Per l'a.a. 2024/2025 non sarà possibile selezionare questo laboratorio come iscrizione a Corso singolo.

Metodi didattici

La didattica avverrà tramite applicazioni pratico-cliniche delle competenze acquisite (ad.esempio role-playing e
lavori di gruppo).
Il laboratorio è interattivo e necessita della partecipazione attiva degli studenti.
Gli studenti devono eseguire in prima persona il Family Life Space e in seguito somministrarlo ad una famiglia.
Successivamente vengono forniti gli elementi per permettere un'esercitazione di autolettura dei loro elaborati e di
quello somministrato alla famiglia. E’ possibile un approfondimento, in aula, del proprio lavoro.

a) Didattica Interattiva.
b) Attività di tipo esercitativo e attività supervisionate dal docente
c) Non sono previste attività da remoto

Modalità di verifica dell'apprendimento

L’acquisizione dei crediti avviene tramite la produzione di un breve elaborato inerente l’analisi di un family life space somministrato dallo studente ad una famiglia, inviato via mail all'insegnante.
L'elaborato viene corretto e valutato singolarmente e, se necessario, rivisto durante l'ultima lezione.
Si ricorda che l’obbligo di frequenza è fissato di norma al 75% delle lezioni.

Testi di riferimento

Gozzoli C., Tamanza,G (1998) “Family life space. L'analisi metrica del disegno”, ed. Franco Angeli, Milano (Parti del libro saranno caricate nella pagina del corso)

Cigoli, V., Scabini, E., Tamanza,G., Gennari, M. (2018) “Legami generazionali: Strumenti di assessment clinico”, ed. Edra, Milano

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning area

4: Knowledge about qualitative and quantitative research methodology

Learning objectives

Knowledge and understanding

· Analyzing aspects of family structure and family communication patterns through the realization of a task graph

· Characteristics of the instrument and its theoretical background

· Psychometric characteristics

Applying knowledge and understanding

· Procedural techniques

· Coding system

. Presentation and discussion of the protocols brought by tutors and collected by students

Contents

The laboratory will focus on:
characteristics of the instrument, according the theoretical reference model
deliveries and methods of administration
different levels of analysis of the instrument (graphic and relational);
analysis and comparison of clinical protocols

Detailed program

The Family Life Space is a paper-and-pencil graphic tool designed by Danuta Mostwin to graphically represent the
family life environment, inviting the various family members to distinguish what they believe belongs to the family
and what is outside it , as well as to define the quality of relations with each element. The interactive nature of the
task also allows the observation of communication dynamics between family members

Prerequisites

It is assumed that students have some basic skills in the fields of Developmental psychodynamics and family relationships and Techniques for conducting the interview.

For the academic year 2024/2025 it will not be possible to select this laboratory as a single-course entry.

Teaching methods

Teaching will take place through practical-clinical applications of acquired skills (for example, role-playing and
group work).
The laboratory is interactive and requires the active participation of students.
Students must personally perform the Family Life Space first and then administered to a family.
Subsequently the elements necessary to guarantee a self-reading exercise of their documents are provided and
that administered to the family too. It is possible to deepen one's work in the classroom.

a) Interactive teaching.
b) Exercise-type activities and teacher-supervised activities
c) Remote activities not foreseen

Assessment methods

The acquisition of credits takes place through the production of a short paper concerning the analysis of a family
life space administered by the student to a family, submitted by email to the teacher.
The paper is corrected and evaluated individually and, if necessary, revised during the last lesson.
Please note that attendance is normally set at 75% of lessons.

Textbooks and Reading Materials

Gozzoli C., Tamanza,G (1998) “Family life space. L'analisi metrica del disegno”, ed. Franco Angeli, Milano (Parts
of the book will be uploaded on the course page)

Cigoli, V., Scabini, E., Tamanza,G., Gennari, M. (2018) “Legami generazionali: Strumenti di assessment clinico”,
ed. Edra, Milano

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
2
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
16
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics