Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecniche Psicologiche [E2403P - E2401P]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. Laboratory: Methods of Constructing Tests and Questionnaires
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Laboratory: Methods of Constructing Tests and Questionnaires
Course ID number
2425-3-E2401P071
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

CONOSCENZE DI METODOLOGIA DELLA RICERCA QUALITATIVA E QUANTITATIVA

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Conoscenza sommaria di test e questionari
  • Struttura di un test
  • Struttura di un questionario
  • Il modello del punteggio autocalibrantesi

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Progettazione di un semplice questionario di ricerca
  • Redazione di domande per un questionario di indagine
  • Elaborazione di risposte a domande demografiche
  • Elaborazione di risposte per scale di valutazione
  • Uso di software per raccolta dati online (Qualtrics)

Redazione di una semplice rapporto di ricerca

Contenuti sintetici

Il laboratorio fornirà una conoscenza pratica della costruzione di test e questionari (“sapere operativo”), con minimi riferimenti a teorie psicometriche o altre teorie psicologiche (“sapere dichiarativo”).

Programma esteso

Applicazione di diverse tecniche per la raccolta dei materiali per disegnare elementi di un questionario. Revisione dei formati delle domande e dei criteri da seguire per la stesura di domande.

Redazione di domande e verifica della loro leggibilità. Modifica completa del questionario, inclusa presentazione e ringraziamenti, con indicazioni precise sulla codifica.

Somministrazione del questionario finale a un piccolo campione del questionario composto; in alternativa, la gestione di un vero questionario sul progetto di ricerca.
Uso del softare per ricerche on line (Qualtrics)
Immissione di dati e consegna dell'insieme di dati all'insegnante.

Redazione un rapporto di ricerca finale.

Prerequisiti

Conoscenza operativa dell'analisi fattoriale e ANOVA, distribuzione dei punteggi, distinzione in livelli di misurazione (nominale, ordinale, a intervalli), inferenza statistica.

Per l'a.a. 2024/2025 non sarà possibile selezionare questo laboratorio come iscrizione a Corso singolo.

Metodi didattici

Il metodo didattico è quello del laboratorio (24 ore in modalità interattiva). Redazione reale di quesiti di un questionario, distribuzione di un questionario vero di ricerca, raccolta di dati, elaborazioni parziali di dati.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Controllo della frequenza con la firma (75% delle lezioni ) per la validazione del seminario, unitamente alla raccolta di 50-70 questionari di ricerca

Testi di riferimento

Lettura consigliata:

Pedrabissi L. & Santinello M. (1997). I test psicologici. Bologna: Il Mulino.

In alternativa un qualsiasi testo sui test e questionari.

Schede presentate dal docente.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

KNOWLEDGE ABOUT QUALITATIVE AND QUANTITATIVE RESEARCH METHODOLOGY

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Rough knowledge of tests and questionnaires
  • Basic structure of tests
  • Basic structure of questionnaires
  • The self-calibrating scores Method

Applying knowledge and understanding

  • How to plan of a simple research questionnaire
  • How to write questions for a research questionnaire
  • How to analyse socio-demographic questions
  • How ro analyse rating scales
  • How to write a simple report
  • how to write a questionnaire on line (Softqare Qualtrics)

Contents

The laboratory will provide students with a hands-on knowledge of test construction (operative knowledge), without minimiu reference to psychometric theory or any other specific declarative psychological knowledge.

Detailed program

Applying diverse techniques for material collection to draw items of a questionnaire. Reviewing the question formats and the criteria to be followed for drafting questions.
Drafting questions, and verifying their readability. Complete questionnaire editing, including presentation and thanks, with precise encoding directions.
Administration of the final questionnaire to a small sample of the compound questionnaire; alternatively, administration of a real research project questionnaire. fo
Using online surveys software (Qualtrics)
Entering data and delivering the dataset to the teacher.
Writing a final research report.

Prerequisites

Operational knowledge of factor analysis and ANOVA, distribution of scores, distinction in measurement levels (nominal, ordinal, interval), statistical inference.

For the academic year 2024/2025 it will not be possible to select this laboratory as a single-course entry.

Teaching methods

The teaching method has the laboratory format (24 hours in interactive mode). Development of a real, although small, questionnaire. Distribution and administration of a real (already existing) questionnaire, data collection and partial data analysis

Assessment methods

Attendance (certified by signature, with 75% of total lecture time) and collection of 50-70 questionnaires will grant the four credits.

Textbooks and Reading Materials

Suggested reading:

Pedrabissi L. & Santinello M. (1997). I test psicologici. Bologna: Il Mulino.

Alternatively any text on the tests and questionnaires.
Slided presented by the teacher.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
4
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Giovanni Battista Flebus
    Giovanni Battista Flebus

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics