Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecniche Psicologiche [E2403P - E2401P]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Perception and Attention
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Perception and Attention
Course ID number
2425-2-E2401P109
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

  1. Contenuti e competenze per descrivere e promuovere il cambiamento del funzionamento psicologico individuale

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

• I grandi temi della psicologia della percezione e dell’attenzione.
• Aspetti teorici e metodologici nello studio dei processi percettivi e attentivi.
• L’interazione percezione-attenzione

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

• Capacità di analizzare criticamente i risultati delle ricerche più avanzate sulle tematiche oggetto del corso
• Capacità di rielaborazione personale dei contenuti di articoli in lingua originale sulle tematiche del corso
• Capacità di riconoscere il funzionamento cognitivo non patologico dell’individuo

Contenuti sintetici

Il corso intende fornire allo studente una guida per l’apprendimento avanzato e l’approfondimento di due specifici insiemi di processi che sono alla base della cognizione umana: la percezione visiva e l’attenzione visuo-spaziale. Si parlerà, tra l'altro, di come questi due insiemi di processi, seppur distinti, siano interconnessi ed entrambi importanti nella costruzione del mondo fenomenico.

Programma esteso

Metodologia della ricerca:

• Ripasso di nozioni di metodologia della ricerca
• Ripasso di Nozioni di Psicofisica
• Come si prepara la presentazione di una ricerca
• Come capire se un articolo scientifico è importante per la propria ricerca senza doverla prima leggere tutta
• Come strutturare un progetto/manoscritto

Percezione:

• Il concetto di illusione; illusioni visive;
• Teorie psicologiche della percezione visiva;
• L’organizzazione percettiva,
• Il problema delle costanze percettive;
• La percezione dello spazio;
• Colore cromatico, acromatico e percezione della luce.

Attenzione:

• I paradigmi sperimentali classici e i modelli dell’attenzione;
• L’attenzione selettiva: teorie e fenomeni;
• La cattura attentiva e cecità attentiva.
• L’attenzione sociale
• Attenzione divisa
• L’attenzione nei contesti di vita quotidiani

Prerequisiti

Si considerano acquisiti i contenuti dei corsi di Psicologia Generale. E’ inoltre richiesta la conoscenza della lingua inglese.

Metodi didattici

Insegnamento con differenti modalità didattiche:

  • 14 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa in presenza.
  • 1 lezione da 2 ore svolta in modalità erogativa da remoto
  • 10 lezioni da 2 ore svolta in modalità interattiva secondo la metodologia di cooperative learning
  • 3 lezioni da 2 ore di attività supervisionata dal docente: seminari, mostre, visite guidate

Modalità di verifica dell'apprendimento

La prova d’esame è scritta con orale obbligatorio.

La prova scritta consiste in una prova scritta con 22 domande a scelta multipla che mira ad accertare l’acquisizione di nozioni di base.
Ogni risposta corretta sarà valutata 1 punto.
Ogni risposta omessa o errata sarà valutata 0 punti.

La prova orale ha lo scopo di verificare l’abilità di combinare criticamente nozioni e metodologie di ricerca in percezione visiva e attenzione.
La prova orale sarà valutata da 0 a 10 punti, secondo i seguenti criteri:

-Correttezza e completezza dei contenuti (0-2)

-Chiarezza dell’esposizione (0-2)

-Appropriatezza del linguaggio usato (0-2)

-Analisi degli aspetti critici (0-2)

-Capacità di confrontare il contenuto con contenuti. (0-2).

La prova orale consiste in una delle seguenti prove a scelta dello studente:

  1. la presentazione di un articolo a scelta dello studente e concordato con il docente (non anteriore al 2015);

  2. la stesura di un progetto di ricerca che parta da un articolo scelto dallo studente e concordato con il docente (non anteriore al 2015).

    Il voto finale sarà ottenuto dalla somma dei voti alle due prove.
    Non sono previste prove in itinere

Testi di riferimento

Slide delle lezioni
Informazioni dettagliate circa altro materiale didattico saranno pubblicate prima dell'inizio del corso.

Psicologia generale
6/Ed. Sandra K. Ciccarelli - J. Noland White – a cura di Paola Ricciardelli, Cristina Iani -Cap 3-4

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Learning area

1: Knowledge and skills useful to understand, promote and change individual psychological functioning

Learning objectives

Knowledge and understanding

• Major topics in psychology of perception and attention.
• Theories and methods in the perception and attention research.
• The interaction between perception-attention

Applying knowledge and understanding

• Ability to critically analyze results of the most recent works in attention and perception
• Ability to understand and assimilate contents of original research papers in attention and perception
• Ability to recognize the non-pathological cognitive functioning

Contents

The course aims to provide students with advanced tools to learn and study two specific groups of processes: visual perception and spatial attention. It will be discussed how these two distinct groups of processes are interlinked and the role they play in the interpretation of the world around us.

Detailed program

Research methods:

• Overview of methodology notions
• Overview of basic psychophysical notions
• How to prepare a screen representation of one's research
• How to understand whether a scientific paper is relevant to one's research without having to read it entirely
• How to structure a project/manuscript

Perception:

• The concept of illusion; visual illusions
• Psychological theories of perception;
• Perceptual organization;
• Perceptual constancies;
• The perception of space;
• Chromatic and achromatic colors, and the perception of light.

Attention:

• Classic experimental paradigms;
• Selective attention: theories and phenomena;
• Attentional capture and innattentional blindness.
• Social attention
• Diveded Attention
• Attention in daily contexts

Prerequisites

It is assumed that the student has acquired the contents of an introductory course in Experimental Psychology. Knowledge of the English language is also required.

Teaching methods

Course with different teaching methods:

  • 14 2-hour lessons held in presence mode.
  • 1 2-hour lesson carried out remotely
  • 10 lessons of 2 hours carried out in interactive mode: cooperative learning activities
  • 3 lessons of 2 hours of activities supervised by the teacher: seminars, exhibitions, guided tours

Assessment methods

The exam consists in a multiple choice test with a mandatory oral presentation.
The multiple choice test includes 22 questions which aims to verify the acquisition of basic notions.
Each correct answer will be scored 1 point.
Each omitted or incorrect answer will be scored 0 points.

The mandatory oral presentation is requirred to verifying the ability to critically combine notions and research methodologies in visual perception and attention. The oral test will be evaluated from 0 to 10 points, according to the following criteria:

-Correctness and completeness of contents (0-2)
-Exposition clarity (0-2)
-Appropriateness of the language (0-2)
-Analysis of critical aspects (0-2)
-Ability to compare content with similar contents. (0-2).
For the oral exam the student can choose between one of the following options:

  1. journal club style presentation of a paper (published not prior to 2015) during class;
  2. writing a research project based on a paper chosen by the student (published not prior to 2015).

The final mark will be obtained from the sum of the marks in the two tests.
There are no interim tests.

Textbooks and Reading Materials

Slides from the lessons
Other reference books and articles on the topics of the course will be published on the course's e-learning website before the start of classes.

Psicologia generale
6/Ed. Sandra K. Ciccarelli - J. Noland White – a cura di Paola Ricciardelli, Cristina Iani -Cap 3-4

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/01
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • FC
    Francesca Ciardo

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics