Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecniche Psicologiche [E2403P - E2401P]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Psycholinguistics
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Psycholinguistics
Course ID number
2425-2-E2401P116
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

CONOSCENZE DI CARATTERE INTERDISCIPLINARE

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione
• Quali sono gli oggetti di studio della linguistica e della psicolinguistica?
• Come si esprime il linguaggio?
• Cosa significa conoscere una lingua?
• Come si acquisisce il linguaggio?
• Come processiamo il linguaggio: produzione e comprensione?
• Perché lo studio di linguistica e psicolinguistica sono rilevanti per la psicologia?

Capacità di applicare conoscenza e comprensione
• In situazioni di valutazione del linguaggio;
• In situazioni di valutazione di un testo, di un test psicologico;
• In situazioni di uso del linguaggio per trasmettere informazioni e in iterazioni sociali (cioè quasi sempre);
• In situazione di valutazione neuropsicologica di un paziente adulto o in età evolutiva in condizione di deficit nella
produzione o comprensione lessicale o sintattica

Contenuti sintetici

Saranno analizzate le varie componenti del linguaggio.
Si descriveranno analogie e differenze tra lingue parlate e lingue segnate.
Saranno discussi alcuni fatti riguardanti l'acquisizione del linguaggio.
Saranno approfondite le principali tematiche, teorie e metodologie di indagine della psicolinguistica(, con particolare
riferimento ai processi di elaborazione lessicale in comprensione e produzione) e dell'acquisizione del linguaggio.

Programma esteso

• Cos’è il linguaggio
• Cosa studia la linguistica
• Cosa studia la psicolinguistica
• Descrizione delle lingue parlate e delle lingue segnate
• L'acquisizione del linguaggio
• L’elaborazione del linguaggio
• Il bilinguismo

Prerequisiti

Nessuno

Metodi didattici

Le lezioni saranno in presenza in aula e si avvarrano per lo più di un metodo erogativo. Per stimolare la partecipazione attiva, saranno visionati dei filmati e documentari che gli studenti saranno invitati a commentare. Il materiale o la sua fonte di reperibilità viene reso disponibile sul sito e-learning del corso, affinché sia fruibile anche dagli studenti non-frequentanti. Una o due lezioni saranno svolte in modalità interattiva e sarà chiesto agli studenti e studentesse di svolgere un lavoro di gruppo sulla creazione di materiale psicolinguistico per la valutazione o la riabilitazione linguistica con l'ausilio di materiale di riferimento e una breve presentazione. Questo lavoro sarà valutato come parte dell'esame.

Modalità di verifica dell'apprendimento

L’esame è scritto e prevede domande chiuse e domande aperte. Le domande sono volte ad accertare l’effettiva acquisizione sia delle conoscenze teoriche, sia della capacità di applicare tali conoscenze all’analisi di fenomeni
linguistici che caratterizzano i nostri scambi comunicativi quotidiani. Il lavoro svolto durante il corso farà media con il punteggio dell’esame scritto.
Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare il/la docente per concordare la possibilità di studiare su una bibliografia in lingua inglese e/o la possibilità di sostenere l'esame in inglese.

Testi di riferimento

Arcodia, G.F. & Panunzi A. (2023) Linguistica. Introduzione alle scienze del linguaggio. Pearson.
Guasti, M. T. (2007) L'acquisizione del linguaggio. Cortina.
Guasti, M. T., Silleresi, S., Vernice M. (2019) Imparare la lingua giocando. Cortina.
Guasti, M. T., Carioti, D., Costa, F. Silleresi, S. (2023) Multilinguismo: Contesti educativi e clinici. Carocci.

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Learning area

Interdisciplinary knowlege

Learning objectives

Knowledge and understanding
• What are the subjects of linguistics and psycholinguistics?
• How language is expressed?
• What does it mean to know a language?
• How is language acquired?
• How do we process language: production and understanding?
• Why is the study of linguistics and psycholinguistics relevant to psychology?

Ability to apply knowledge and understanding
• In language assessment situations;
• In situations of evaluation of a text, a psychological test;
• In situations of use of language to transmit information and in social iterations (that is, almost always);
• In a situation of neuropsychological evaluation of an adult patient or in developmental age in a condition of deficit in the
lexical or syntactic production or understanding

Contents

The various components language will be analysed.
Analogies and differences between spoken and signed languages will be described.
Some facts about language acquisition will be discussed.
The main themes, theories and methodologies of psycholinguistics will be explored (with particular
reference to lexical processing processes in understanding and production) and language acquisition.

Detailed program

• What is language?
• What does psycholinguistics study?
• Description of spoken and signed languages
• The acquisition of language
• Language Processing
• Bilingualism

Prerequisites

Noone

Teaching methods

The lessons will be in the classroom, predominantly in erogative mode. To stimulate active participation, films and documentaries will be viewed and students will be invited to comment. The material or its source of availability will be made available on the e-learning site of the course, so that it can also be used by students not attending the course. One or two lessons will be held in interactive mode and students will be asked to work in groups on the creation of psycholinguistic materials for the assessment and rehabilitation of linguistic disorders with the help of canvas and to do a short exposition of their work. This work will be considered for the exam.

Assessment methods

The exam is written and includes closed questions and open questions. The questions are intended to ascertain the actual
acquisition of both theoretical knowledge and the ability to apply such knowledge to the analysis of language phenomena that characterize our daily communication exchanges. The work done during the course will average with the score of the written exam.
Although this course is held in Italian, for Erasmus students, course material can also be available in English, and students can take the exam in English if they wish to do so.

Textbooks and Reading Materials

Arcodia, G.F. & Panunzi A. (2023) Linguistica. Introduzione alle scienze del linguaggio. Pearson.
Guasti, M. T. (2007) L'acquisizione del linguaggio. Cortina.
Guasti, M. T., Silleresi, S., Vernice M. (2019) Imparare la lingua giocando. Cortina.
Guasti, M. T., Carioti, D., Costa, F. Silleresi, S. (2023) Multilinguismo: Contesti educativi e clinici. Carocci.

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
L-LIN/01
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MG
    Maria Teresa Guasti
  • SS
    Silvia Silleresi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics