Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecniche Psicologiche [E2403P - E2401P]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. Models of Clinical Interviews
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Models of Clinical Interviews
Course ID number
2425-3-E2401P134
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Conoscenze di metodologia della ricerca qualitativa e quantitativa

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

Temi generali e approcci metodologici alla diagnosi psicologica
Ragionamento clinico
Organizzazione dei dati

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

Diverse contesti di applicazione del colloquio clinico
Capacità di estrapolare dati e formulare ipotesi leggendo/ascoltando protocolli di pazienti
Stesura di un report

Contenuti sintetici

Il corso si propone di favorire l’acquisizione delle conoscenze fondamentali sulla teoria e sulla tecnica del colloquio psicologico. A partire dai diversi ambiti di utilizzo, saranno affrontate le molteplici tipologie di colloquio e saranno presentati gli strumenti e le tecniche di conduzione (ascolto, osservazione, tecniche della domanda), in particolare rispetto al contesto clinico. Una specifica attenzione sarà posta al tema della relazione con il paziente e alla formulazione di ipotesi cliniche sul caso.

Programma esteso

• I fondamenti teorici e metodologici della diagnosi psicologica
• Le diverse tipologie di colloquio
• I diversi contesti applicativi del colloquio
• Le tecniche di conduzione
• Il ragionamento clinico
• L’alleanza diagnostica
• Il colloquio clinico di consultazione
• Il colloquio per la raccolta dei dati-bio-psicosociali
• Il colloquio con i genitori
• Il colloquio con i bambini e il gioco
• Il colloquio con gli adolescenti
• Il colloquio di sostegno
• Il colloquio terapeutico

Prerequisiti

Nessuno in particolare. Una buona conoscenza dei fondamenti della psicologia (insegnamenti obbligatori) consente una fruizione più puntuale e consapevole dei contenuti del corso.

Metodi didattici

Indicativamente il 70% delle lezioni sarà svolta in modalità erogativa in presenza. La restante parte della didattica avverrà tramite la discussione di casi clinici (modalità interattiva).

Il materiale (dispense delle lezioni e, quando possibile, articoli scientifici) viene reso disponibile sul sito e-learning del corso, affinché sia fruibile anche dagli studenti non-frequentanti.

Modalità di verifica dell'apprendimento

L’esame è scritto, e prevede due domande aperte.

Le domande sono volte ad accertare l’effettiva acquisizione delle conoscenze teoriche del corso.

I criteri di valutazione sono: la correttezza delle risposte e la conoscenza critica delle nozioni apprese.

Per gli studenti che lo richiedano, è previsto anche un colloquio orale, su tutti gli argomenti del corso.

Testi di riferimento

Del Corno F., Lang M., Menozzi F. (2017). Modelli di colloquio in psicologia clinica. Milano, Franco Angeli editore.
Berselli E., Menozzi F. (2018). La raccolta dei dati bio-psico-sociali – 100 domande. Hogrefe Editore.
Ulteriori indicazioni verranno fornite all'inizio del corso e pubblicate sulla pagina e-learning.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

Knowledge about qualitative and quantitative research methodology

Learning objectives

Knowledge and understanding

General themes and methodological approaches regarding a psychological diagnosis Clinical reasoning
Data organisation

Applying knowledge and understanding

The different contexts in which a clinical interview is used
Ability to extrapolate data and formulate hypotheses from reading/listening to patient protocols Writing a report

Contents

The course aims to support the acquisition of fundamental knowledge about the theory and technique of psychological interview. Starting from the different areas of use of the instrument, will be present the typologies of interview and the instruments and the interview techniques (listening, observation and techniques of the question), particularly in the clinical context. A specific attention will be given to the issue of the relationship with the patient and to the formulation of clinical hypothesis on the case.

Detailed program

Theoretical fundamentals and methodological approaches regarding a psychological diagnosis The different typologies of interview
The different contexts in which a clinical interview is used
Interview Techniques
The clinical reasoning
The diagnostic alliance
The clinical interview
The interview for the bio-psycho-social data
The interview with the parents
The interview with the children
The interview with the adolescents
The counseling interview
The therapeutic interview

Prerequisites

Nothing specific. A good knowledge of the basis of Psychology enables a more aware use of the course contents.

Teaching methods

All lessones will be held in person.
In addition to classroom lectures (about 70%), part of the teaching will take place through the discussion of case studies and audio material.

The material (slides and, when possible, scientific articles) is made available on the e-learning site of the course, so that it can also be used by non-attending stud

Assessment methods

The exam is written, and includes two open-ended questions.

The questions are intended to ascertain the effective theoretical knowledge of the students.

The evaluation criteria are: the correctness of the answers and the critical knowledge of the learned concepts.

For those students who request it, an oral interview is also provided, on all the topics of the course.

Textbooks and Reading Materials

Del Corno F., Lang M., Menozzi F. (2017). Modelli di colloquio in psicologia clinica. Milano, Franco Angeli editore.
Berselli E., Menozzi F. (2018). La raccolta dei dati bio-psico-sociali – 100 domande. Hogrefe Editore.

Slides and additional material and information will be offered via elearning page.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/07
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LP
    Laura Antonia Lucia Parolin

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics