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Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecniche Psicologiche [E2403P - E2401P]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. Methods and Techniques for Collecting Anamnesis Data in The Biopsychosocial Context
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Methods and Techniques for Collecting Anamnesis Data in The Biopsychosocial Context
Course ID number
2425-3-E2401P139
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Area di apprendimento

4: Conoscenze di metodologia della ricerca qualitativa e quantitativa

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione
Ragionamento clinico
Raccolta dei dati bio-psico-sociali

Capacità di applicare conoscenza e comprensione
Uso di strumenti appropriati
Stesura di una relazione clinica

Contenuti sintetici

Il corso si propone di favorire l’acquisizione di conoscenze pratiche e teoriche relative ad alcuni metodi di raccolta dei dati bio-psico-sociali utilizzati nel contesto clinico.

Programma esteso

Cenni teorici sulla raccolta dati bio-psico-sociali in ambito psicologico
Importanza dei dati bio-psico-sociali nel contesto clinico
Raccolta di dati bio-psico-sociali e loro organizzazione
Conduzione e gestione di un colloquio anamnestico
Role playing
Selezione dei dati per la relazione
Raccordo tra anamnesi e diagnosi

Prerequisiti

Si assume che gli studenti abbiano alcune competenze di base in ambito di Psicopatologia e Tecniche del Colloquio.

Per l'a.a. 2024/2025 non sarà possibile selezionare questo laboratorio come iscrizione a Corso singolo.

Metodi didattici

Il metodo di insegnamento sarà esperienziale, tutto ciò che verrà presentato teoricamente verrà approfondito e consolidato attraverso l’uso di esempi clinici e la sperimentazione in prima persona.

Il Laboratorio fornisce cenni teorici sui metodi di raccolta dei dati bio-psico-sociali e alla loro organizzazione, legati all’applicazione nel contesto clinico e alcune esemplificazioni. È richiesto agli studenti di coinvolgersi attivamente e sperimentarsi nel compito.
Circa 4 ore saranno dedicate a una didattica erogativa, volta a fornire, con continui riferimenti alla clinica e all’esperienza, un inquadramento teorico chiaro su cosa sia la raccolta dei dati bio-psico -sociale, quale sia la finalità, il senso e le modalità di raccolta dei dati stessi.
Circa 20 ore saranno invece dedicati ad attività esercitative e laboratoriali, con giochi di ruolo, discussione e revisione con il docente rispetto alle esercitazioni in classe e a casa.

Modalità di verifica dell'apprendimento

È richiesta la frequenza al 75% delle lezioni.
A ogni studente è richiesto di sperimentarsi nelle attività proposte nel Laboratorio.
Dovrà essere prodotto un elaborato finale.

Testi di riferimento

Informazioni dettagliate circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learninig associata al corso.

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Learning area

4: Knowledge about qualitative and quantitative research methodology

Learning objectives

Knowledge and understanding
Clinical reasoning
Collection of bio-psycho-social data

Applying knowledge and understanding
How to use tools
How to write a clinical report

Contents

The course aims to promote acquisition of practical and theoretical knowledge related to the collection of bio- psycho-social data used in the clinical context.

Detailed program

Theoretical concepts on the collection of bio-psycho-social data in psychological field Importance of bio-psycho-social data in clinical context
Collection of bio-psycho-social: Areas of investigation and information organization
Conduction and management of the Clinical interview Role playing
Selection of data for the final report
Bio-psycho-social data and diagnosis

Prerequisites

A good knowledge of the basis of Psychopatology and interviewing tecniques enables a more aware use of the course contents.

For the academic year 2024/2025 it will not be possible to select this laboratory as a single-course entry.

Teaching methods

The course will be experiential, and all the material presented during the lessons will be applied by the use of single cases and by the students themselves.
The course gives theoretical outline about collection of bio-psycho-social data and their organization, in the clinical context. Each student is required to actively involve and work in this field.
4 hours approximately will be dedicate to didactic teaching, linked to clinical experience, with the aim to provide a clear definition of what collection of bio-psycho-social data is, it’s purpose, the meaning of data and the ways to collect tem.
Other 20 hour will be assigned to exercise and laboratory, practical, activities, such as role playing, discussion and review of home and classroom exercise.

Assessment methods

75% of the total number of presence hours is required.
Each student is also required to experiment in proposed activities, and write a final work on that.

Textbooks and Reading Materials

Detailed information on textbooks and reading materials will be presented during lessons and available on course e-learning page.

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Key information

Field of research
NN
ECTS
4
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AC
    Anna Castelnuovo

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

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