Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze Psicosociali della Comunicazione [E2006P - E2004P]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Social Psychology
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Social Psychology
Course ID number
2425-1-E2004P005
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

Introduzione alla psicologia sociale:
Approcci e metodologie per la conduzione di ricerche nel campo della psicologia sociale
Strumenti di raccolta dati: osservazioni sul campo, questionari, ed esperimenti
I fondamenti teorici e metodologici della psicologia sociale:
Principali teorie e modelli di psicologia sociale
Metodi quantitativi e qualitativi utilizzati nella ricerca di psicologia sociale
Gli ambiti emergenti della psicologia sociale:
Nuove aree di studio come la psicologia sociale nell'era digitale, la psicologia politica, e la psicologia ambientale.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

Comprendere il campo di indagine della psicologia sociale e le sue specificità (teoriche, metodologiche, e linguistiche) nel panorama di studi delle scienze sociali
Distinguere la psicologia sociale da altre discipline delle scienze sociali
Analizzare i contributi specifici della psicologia sociale alla comprensione dei comportamenti umani
Saper riconoscere i processi di cognizione sociale
Identificazione e analisi dei meccanismi attraverso i quali le persone percepiscono, interpretano e ricordano le informazioni sociali
Studio dei bias cognitivi e delle euristiche nel giudizio sociale
Saper individuare e decostruire le diverse forme di influenza sociale
Analisi delle dinamiche di conformismo, obbedienza e persuasione
Comprensione delle relazioni e dei conflitti intergruppi e interpersonali
Teorie e ricerche sulle dinamiche dei conflitti e delle relazioni tra gruppi e individui
Conoscere gli ambiti emergenti della psicologia sociale
Esplorazione delle nuove frontiere della psicologia sociale

Contenuti sintetici

Il corso si propone di fornire una solida base teorica e metodologica nella psicologia sociale, con un'attenzione particolare alle specificità della disciplina all'interno del panorama delle scienze sociali. Gli studenti approfondiranno i principali studi e teorie sviluppate in psicologia sociale per comprendere i processi di cognizione sociale, l'influenza sociale e le dinamiche delle relazioni tra individui e gruppi in diversi contesti sociali.

Programma esteso

PARTE PRIMA: LA PSICOLOGIA SOCIALE

  • Introduzione alla Psicologia Sociale
  • Fare ricerca in psicologia sociale

PARTE SECONDA: I FONDAMENTI DELLA PSICOLOGIA SOCIALE

  • La cognizione sociale
  • L’influenza sociale
  • Gli atteggiamenti
  • Il Sé: autoregolazione, motivazione ed emozioni
  • L’aggressività
  • La prosocialità
  • Appartenenza ed esclusione sociale
  • Il pregiudizio

PARTE TERZA: GLI AMBITI EMERGENTI DELLA PSICOLOGIA SOCIALE

  • La psicologia sociale nell’era digitale
  • La psicologia ambientale
  • La psicologia politica

Prerequisiti

Nessuno in particolare.

Metodi didattici

Tipologia di attività didattica: 28 lezioni (corrispondenti a 56 ore e 8 CFU) in presenza in aula. Il corso si basa su un metodo didattico prevalentemente erogativo (lezioni frontali). Durante le lezioni, il docente incoraggia la partecipazione attiva di studentesse e studenti tramite discussioni in aula e attività interattive, quali brevi riflessioni in gruppo, analisi di filmati e casi di studio e applicazioni di teorie alla pratica. Questo approccio mira a stimolare il pensiero critico e a favorire un coinvolgimento diretto nei temi trattati, permettendo agli studenti di applicare le conoscenze teoriche acquisite a situazioni reali. Ove possibile il materiale (dispense delle lezioni e, quando possibile, filmati) viene reso disponibile sul sito e-learning del corso, perché sia fruibile anche dagli studenti non-frequentanti. Il corso è erogato in lingua italiana.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La verifica dell'apprendimento consiste in una prova scritta che copre l'intero programma, composta da domande chiuse a risposta multipla e domande aperte. Le domande sono progettate per verificare l'effettiva acquisizione delle conoscenze teoriche e la capacità di collegare diversi contenuti, ambiti e processi della psicologia sociale. Le risposte alle domande chiuse saranno valutate in base al criterio di correttezza. Le risposte alle domande aperte saranno valutate in base alla correttezza, capacità di argomentazione, sintesi, creazione di collegamenti tra i diversi ambiti e analisi critica dei fenomeni presentati. Non sono previste prove in itinere.

Testi di riferimento

Andrighetto, L. & Riva, P. (Eds.) (2020). Psicologia Sociale: Fondamenti teorici ed evidenze empiriche. Bologna: Il Mulino. ISBN 978-88-15-28794-6

Costituisce inoltre materiale d'esame l'ascolto dei seguenti podcast:

a - Io ero il milanese - RaiPlay Sound (https://www.raiplaysound.it/programmi/ioeroilmilanese)
b - Sabrina Efionayi - STORIA DEL MIO NOME (https://choramedia.com/podcast/storia-del-mio-nome/)

E la visione dei seguenti video:

a - Comizi d'amore (documentario del 1965 di Pier Paolo Pasolini - https://www.youtube.com/watch?v=JKGvqxBZWS0&t=2741s&ab_channel=Film%26Clips
b - Processo per strupro (documentario del 1979 di Maria Grazia Belmonti, Anna Carini, Rony Daopulo, Paola De Martis, Annabella Miscuglio e Loredana Rotondo)- https://www.youtube.com/watch?v=xaTmbLzyWmk&list=PL8CECAD6B8604F5A5&ab_channel=matergea

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

Knowledge and Understanding

Introduction to Social Psychology:
Approaches and methodologies for conducting research in the field of social psychology
Data collection tools: field observations, questionnaires, and experiments
Theoretical and Methodological Foundations of Social Psychology:
Main theories and models of social psychology
Quantitative and qualitative methods used in social psychology research
Emerging Areas of Social Psychology:
New areas of study such as social psychology in the digital age, political psychology, and environmental psychology.

Ability to Apply Knowledge and Understanding

Understanding the Field of Social Psychology and Its Specificities (Theoretical, Methodological, and Linguistic) Within the Panorama of Social Sciences Studies:
Distinguish social psychology from other disciplines within the social sciences
Analyze the specific contributions of social psychology to the understanding of human behavior
Recognizing Social Cognition Processes:
Identification and analysis of the mechanisms through which people perceive, interpret, and remember social information
Study of cognitive biases and heuristics in social judgment
Identifying and Deconstructing Different Forms of Social Influence:
Analysis of the dynamics of conformity, obedience, and persuasion
Understanding Intergroup and Interpersonal Relationships and Conflicts:
Theories and research on the dynamics of conflicts and relationships between groups and individuals
Knowing the Emerging Areas of Social Psychology:
Exploration of the new frontiers of social psychology

Contents

The course aims to provide a solid theoretical and methodological foundation in social psychology, with particular attention to the specificities of the discipline within the broader context of the social sciences. Students will delve into the main studies and theories developed in social psychology to understand the processes of social cognition, social influence, and the dynamics of relationships between individuals and groups in various social contexts.

Detailed program

PART ONE: SOCIAL PSYCHOLOGY

  • Introduction to Social Psychology
  • Conducting Research in Social Psychology

PART TWO: THE FOUNDATIONS OF SOCIAL PSYCHOLOGY

  • Social cognition
  • Social influence
  • Attitudes
  • The Self: self-regulation, motivation, and emotions
  • Aggression
  • Prosociality
  • Belonging and social exclusion
  • Prejudice

PART THREE: EMERGING AREAS OF SOCIAL PSYCHOLOGY

  • Social psychology in the digital age
  • Environmental psychology
  • Political psychology

Prerequisites

No one in particular.

Teaching methods

28 lectures (equivalent to 56 hours and 8 ECTS credits) in-person in the classroom. The course is primarily based on a didactic method of frontal lectures. During the lectures, the instructor encourages active participation from students through classroom discussions and interactive activities, such as brief group reflections, film analysis, case studies, and applications of theories to practice. This approach aims to stimulate critical thinking and foster direct engagement with the topics discussed, allowing students to apply the theoretical knowledge acquired to real-world situations. Whenever possible, materials (lecture handouts and, when available, films) are made accessible on the course's e-learning site, so that it can also be considered by non-attending students. The course is taught in Italian.

Assessment methods

The assessment consists of a written exam that covers the entire syllabus, including multiple-choice questions and open-ended questions. The questions are designed to verify the effective acquisition of theoretical knowledge and the ability to connect the various contents, areas, and processes of social psychology. The answers to the multiple-choice questions will be evaluated based on correctness. The answers to the open-ended questions will be evaluated based on correctness, argumentative ability, synthesis, the creation of connections between different areas, and critical analysis of the presented phenomena. No mid-term exams are planned.

Textbooks and Reading Materials

Andrighetto, L. & Riva, P. (Eds.) (2020). Psicologia Sociale: Fondamenti teorici ed evidenze empiriche. Bologna: Il Mulino. ISBN 978-88-15-28794-6

Listening to the following podcasts also constitutes examination material:

a - Io ero il milanese - RaiPlay Sound (https://www.raiplaysound.it/programmi/ioeroilmilanese)
b - Sabrina Efionayi - STORIA DEL MIO NOME (https://choramedia.com/podcast/storia-del-mio-nome/)

And watching the following videos:

a - Comizi d'amore (documentario del 1965 di Pier Paolo Pasolini - https://www.youtube.com/watch?v=JKGvqxBZWS0&t=2741s&ab_channel=Film%26Clips
b - Processo per strupro (documentario del 1979 di Maria Grazia Belmonti, Anna Carini, Rony Daopulo, Paola De Martis, Annabella Miscuglio e Loredana Rotondo)- https://www.youtube.com/watch?v=xaTmbLzyWmk&list=PL8CECAD6B8604F5A5&ab_channel=matergea

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/05
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Paolo Riva
    Paolo Riva

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics