Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze Psicosociali della Comunicazione [E2006P - E2004P]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Fundamentals of Computer Science for Communication
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Fundamentals of Computer Science for Communication
Course ID number
2425-1-E2004P036
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

1: Studio delle modalità mediante le quali si attua la comunicazione.

Obiettivi formativi

Gli obiettivi formativi di questo insegnamento sono di carattere pratico-applicativo e di carattere concettuale-teorico. In dettaglio:
• Struttura e funzionamento degli elaboratori.
• Elementi di sistemi operativi, comunicazione e reti telematiche.
• Uso dei principali applicativi di Office Automation e gestione dei dati.
• Nozioni sui Motori di ricerca, Compressione dati, Strumenti di collaborazione e File e formati.
• Elementi di Intelligenza artificiale generativa.
• Conoscenza ed uso di base di un Content Management System (CMS) per la creazione di blog tematici.

L’insegnamento è finalizzato a fornire conoscenze e competenze di base nell’ambito di alcuni strumenti e tecnologie informatiche d’utilizzo comune. Verranno forniti i principi di base dell’informatica e dei calcolatori elettronici, elementi di sistemi operativi, comunicazione e reti telematiche, strumenti di office automation, accesso alle informazioni, file e relativi formati d’uso comune, compressione dei dati, strumenti di collaborazione ed elementi di intelligenza artificiale generativa.
Gli aspetti tecnologici verranno dapprima introdotti e poi approfonditi gradualmente, per consentire un utilizzo consapevole e per stimolare approfondimenti da sviluppare a livello individuale.

Contenuti sintetici

All’interno dell’insegnamento verranno trattati i seguenti argomenti: il calcolatore come risolutore; informatica di base, elementi di sistemi operativi, comunicazione e reti telematiche, motori di ricerca, file e formati, compressione dati, strumenti per la cooperazione, word processor, spreadsheet, slideshow, elementi di intelligenza artificiale generativa, strumenti per la creazione di contenuti online (blog).

Programma esteso

Introduzione al corso

L’elaboratore come risolutore:

  • Informatica e informazione
  • Algoritmi
  • Computabilità

Informatica di base:

  • Sistema binario e rappresentazione delle informazioni
  • Hardware e software
  • Organizzazione dei sistemi di elaborazione
  • Bus
  • Memorie principali e secondarie
  • Terminali

Comunicazione e computer:

  • Reti di computer
  • Protocolli e livelli
  • Trasmissione del segnale e mezzi trasmissivi
  • La rete telefonica

Sistemi operativi:

  • Struttura di un sistema operativo
  • Processi e scheduling dei processi
  • Gestione della memoria (memoria virtuale, paginazione e segmentazione)
  • File system

Motori di ricerca:

  • Struttura del Web
  • Ricerca delle informazioni
  • Struttura di un motore di ricerca
  • Indicizzazione, TF-IDF
  • Page-Rank
  • SEO e SEM
  • Recommender systems
  • Tips & Tricks

File e formati:

  • Richiami di file system
  • Principali formati proprietari e non

Compressione dati:

  • Compressione lossy and lossless
  • Principali tecniche
  • Principali strumenti di compressione

Elementi di Intelligenza artificiale generativa:

  • Obiettivi ed approcci
  • Ipotesi di base
  • Modelli di sviluppo e ragionamento
  • Intelligenza artificiale debole e forte
  • Chatbot e assistenti virtuali
  • Teoria CASA
  • AI generativa
  • AI generativa e imaging

Office Automation:

  • Word processor
  • Spreadsheet
  • Slide Show

Strumenti di collaborazione

Prerequisiti

Nessuno in particolare.

Metodi didattici

La tipologia dell’attività didattica è suddivisa tra lezioni e laboratorio. La modalità didattica delle lezioni teoriche è costituita da 21 lezioni da 2 ore svolte in didattica erogativa (DE) in presenza a cui vanno aggiunte 8 attività di laboratorio da 2 ore ciascuna svolte in didattica interattiva (DI) in presenza.

I temi trattati saranno presentati con lezioni frontali in relazione agli aspetti teorici e metodologici, saranno discussi degli esempi pratici con il fine di stimolare adeguate riflessioni e consapevolezza d’uso negli studenti. Il corso ha in parte un'impostazione laboratoriale: agli studenti viene, infatti, richiesto di creare un Web blog sperimentando autonomamente l’uso di un Content Management System per la creazione di blog tematici.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La verifica di apprendimento avverrà attraverso una prova scritta, contenente sia domande aperte, sia test a risposte chiuse. E’ prevista anche la consegna di un elaborato progettuale consistente in un Web blog tematico realizzato in gruppo (2 persone).
Non sono previste prove in itinere.

La valutazione del compito scritto, che verterà sugli argomenti trattati durante le lezioni frontali, avverrà in trentesimi ed inciderà per 2/3 sul voto finale;
La valutazione del progetto avverrà in trentesimi ed inciderà per 1/3 sul voto finale.

Le modalità d’esame e di valutazione verranno illustrate durante la prima lezione.

Testi di riferimento

  • Slides usate nelle lezioni frontali o loro sintesi, eventualmente contenenti link al materiale di approfondimento rilevante in rete. Inoltre, potranno essere segnalati articoli e riferimenti per approfondimenti tematici suggeriti.
  • Note del docente.

Sustainable Development Goals

LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE
Export

Learning area

1: Study of the means by which communication takes place.

Learning objectives

The educational goals of this teaching are practical-applicative and conceptual-theoretical in nature. In detail:

  • Structure and operation of computers.
  • Elements of operating systems, communication and telematic networks.
  • Use of the main Office Automation applications and data management.
  • Concepts of Search Engines, Data Compression, Collaboration Tools and Files and Formats.
  • Elements of generative artificial intelligence.
  • Basic knowledge and use of a Content Management System (CMS) for creating thematic blogs.

The teaching is aimed at providing basic knowledge and skills in the area of some commonly used computer tools and technologies. Basic principles of computing and electronic computers, elements of operating systems, communication and telematic networks, office automation tools, information access, files and their commonly used formats, data compression, collaboration tools and elements of generative artificial intelligence will be provided.
Technological aspects will first be introduced and then gradually deepened to enable informed use and to stimulate insights to be explored at the individual level.

Contents

The following topics will be covered within the teaching: the computer as a solver; basic computer science, elements of operating systems, communication and telematic networks, search engines, files and formats, data compression, tools for cooperation, word processors, spreadsheets, slideshows, elements of conversational artificial intelligence, tools for creating online content (blogs).

Detailed program

Introduction to the course

The computer as solver:

  • Computer science and information
  • Algorithms
  • Computability

Basic Computer Science:

  • Binary system and information representation
  • Hardware and software
  • Organization of computing systems
  • Bus
  • Main and secondary memories
  • Terminals

Communication and computers:

  • Computer networks
  • Protocols and layers
  • Signal transmission and transmission media
  • The telephone network

Operating systems:

  • Structure of an operating system
  • Processes and process scheduling
  • Memory management (virtual memory, paging and segmentation)
  • File systems

Search engines:

  • Structure of the Web
  • Searching for information
  • Structure of a search engine
  • Indexing, TF-IDF
  • Page-Rank
  • SEO and SEM
  • Recommender systems
  • Tips & Tricks

Files and Formats:

  • Recalls of file systems
  • Main proprietary and non-proprietary formats

Data compression:

  • Lossy and lossless compression
  • Main techniques
  • Main compression tools

Elements of conversational artificial intelligence:

  • Objectives and approaches
  • Basic assumptions
  • Models of development and reasoning
  • Weak and strong artificial intelligence
  • Chatbots and virtual assistants
  • CASA theory
  • Generative AI
  • Generative AI and imaging

Office Automation:

  • Word processors
  • Spreadsheet
  • Slideshow

Collaboration tools

Prerequisites

The course does not require prerequisites.

Teaching methods

The type of teaching activity is partitioned between lectures and laboratory. The didactic mode of theoretical lectures consists of 21 in-person lecture-based classes of 2 hours each one and 8 in-person laboratory interactive-classes of 2 hours each one.

The topics covered will be presented in face-to-face lectures in relation to theoretical and methodological aspects, practical examples will be discussed with the aim of stimulating appropriate reflection and awareness of use in students. The course has in part a laboratory setting: students are, in fact, asked to create a Web blog by experimenting independently with the use of a Content Management System to create thematic blogs.

Assessment methods

The learning evaluation will be through a written test, containing both open-ended questions and closed-ended tests. A project consisting of a thematic Web blog created in groups (2 people) is also due.
There are no ongoing tests.

The evaluation of the written assignment, which will focus on the topics covered during the lectures, will be in thirtieths and will affect 2/3 of the final grade;
The evaluation of the project will be in thirtieths and will affect 1/3 of the final grade.

Examination and evaluation methods will be explained during the first lecture.

Textbooks and Reading Materials

  • Slides used in face-to-face lectures or their summaries, possibly containing links to relevant in-depth material on the Web. In addition, articles and references for suggested thematic insights may be pointed out.
  • Lecturer's Notes.

Sustainable Development Goals

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
Enter

Key information

Field of research
INF/01
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
58
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • GS
    Giuseppe Maria Luigi Sarnè
  • CS
    Chiara Sparascio

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics