Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Interpretariato e Traduzione in Lingua dei Segni Italiana (LIS) e Lingua dei Segni Italiana Tattile (LIST) [E2007P - E2005P]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Consolidation of Italian Sign Language (lis) 2
  2. Summary
Insegnamento con partizioni Course full name
Consolidation of Italian Sign Language (lis) 2
Course ID number
2425-1-E2005P010
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Consolidation of Italian Sign Language (lis) 2 - 1 Course ID number 2425-1-E2005P010-T1
Course summary
Course full name Consolidation of Italian Sign Language (lis) 2 - 2 Course ID number 2425-1-E2005P010-T2
Course summary
Course full name Consolidation of Italian Sign Language (lis) 2 - 3 Course ID number 2425-1-E2005P010-T3
Course summary

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

I. Area di apprendimento: Acquisizione di competenze linguistiche in LIS, LIST e italiano

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione
• Ulteriore accrescimento del lessico
• Utilizzo delle componenti non-manuali: aspetti avanzati
• Utilizzo dello spazio segnico: aspetti avanzati
• Frasi semplici e frasi complesse: aspetti avanzati
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
• In situazioni di dialogo con persone sorde
• Nella fruizione di video di persone sorde segnanti

Contenuti sintetici

• Uso spazio segnico in contesti grammaticali diversi
• Ampliamento classificatori corpo
• Ampliamento classificatori oggetto
• Potenziamento componenti non manuali (specialmente COS e IPP)

Programma esteso

• Uso spazio segnico con componenti non manuali (CNM) di riferimento
• Uso spazio segnico tramite CNM e classificatori
• Distanze spaziali tramite CNM
• Produzione classificatori di corpo tramite la narrazione
• Produzione classificatori oggetto tramite la narrazione
• Spazialità su più livelli
• Approfondimento Componenti Orali Speciali (COS) e Immagini di Parole Prestate (IPP)
• Strutturazioni frasali in contesti variabili
• Proseguimento ampliamento lessicale e le rispettive varianti
• Dattilologia

Prerequisiti

Competenze di base in lingua dei segni italiana (LIS) di livello B1 (CEFR).

Metodi didattici

Didattica Erogativa (ore 48):
• Lezione frontale supportata da testo (in forma minima), immagini e video
Didattica Interattiva (ore 60):
• Svolgimento di esercizi in gruppi
• Osservazione e commento di video
• Riflessione e confronto
Tutto il materiale viene condiviso con gli/le studenti tramite l’app Telegram.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame orale.
La verifica intermedia sarà effettuata a metà corso e consiste in due parti: comprensione e produzione. Serve a dare indicazioni sull’andamento del corso.
L’esame finale sarà suddiviso in due parti: una di comprensione e una di produzione. Entrambe le prove sono obbligatorie e vertono su argomenti trattati a lezione.

Testi di riferimento

Informazioni dettagliate circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning associata al corso.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Learning area

I. Learning Area: Acquiring language skills in LIS, LIST and Italian

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Further vocabulary development
  • Use of non-manual components: advanced aspects
  • Using signing space: advanced aspects
  • Simple sentences and complex sentences: advanced aspects
    Ability to apply knowledge and understanding.
  • In dialogue situations with deaf people
  • While watching videos of deaf signers

Contents

  • Use of signing space in different grammatical contexts
  • Expansion of body classifiers
  • Expansion of object classifiers
  • Mouthings and muth gestures

Detailed program

  • Use of signing space with non-manual components
  • Use of signing space via CNMs and classifiers
  • Spatial distances via CNMs
  • Production of body classifiers via narration
  • Production of object classifiers via narration
  • Spatiality on several levels
  • Mouthings and mouth gestures
  • Phrase structuring in variable contexts
  • Continued lexical expansion and their respective variants
  • Fingerspelling

Prerequisites

Basic competences in Italian Sign Language (LIS) at B1 level (CEFR).

Teaching methods

Delivered Didactics (48 hours):

  • Frontal lecture supported by text (in minimal form), images and video
    Interactive teaching (60 hours):
  • Performance of exercises in groups
  • Video observation and commentary
  • Reflection and comparison
    All material is shared with the students via the Telegram app.

Assessment methods

Oral examination.
The mid-term examination will be conducted halfway through the course and consists of two parts: comprehension and production. It serves to give an indication of the course progress.
The final examination will be divided into two parts: one of comprehension and one of production. Both tests are compulsory and cover topics covered in class.

Textbooks and Reading Materials

Detailed information about the course material will be published on the e-learning page associated with the course.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
L-LIN/01
ECTS
9
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
108
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics