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Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia Clinica [F5111P - F5107P]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Practical Class: Hospital Psychology
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Practical Class: Hospital Psychology
Course ID number
2425-2-F5107P025
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Area di apprendimento

Modelli e tecniche di valutazione del funzionamento psicologico

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

● Apprendere le caratteristiche della comunicazione efficace e appropriata nell’ambito della relazione con il paziente.
● Apprendere le caratteristiche della comunicazione efficace e appropriata nell'ambito della relazione con gli operatori sanitari (medici, infermierə, oss, terapisti della riabilitazione…) nel contesto del lavoro di équipe.
● Riconoscere gli elementi critici nella comunicazione e nella relazione con diversi pazienti in base alla fase del ciclo di vita, alla condizione clinica e al contesto socioculturale di appartenenza con attenzione alla transculturalità.
● Approfondire alcune aree della comunicazione specialistica in ambito ospedaliero

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

● Sviluppare competenze comunicative e relazionali utili a lavorare con i pazienti in ambito sanitario in generale, ospedaliero nello specifico.
● Sviluppare competenze comunicative e relazionali utili alla collaborazione dello psicologo con l’équipe sanitaria
● Sviluppare modalità comunicative e relazionali specialistiche in alcune specifiche aree della malattia organica in base alle fasi del ciclo di vita

Contenuti sintetici

• Introduzione alla psicologia ospedaliera e al ruolo dello psicologo in ambito sanitario.
• Comunicazione e relazione con il paziente: principi di base e strategie avanzate.
• Comunicazione con l’équipe sanitaria: collaborazione interdisciplinare e gestione dei conflitti.
• Specificità della comunicazione in alcune condizioni cliniche (es. malattie croniche, patologie acute, fine vita).
• Elementi di comunicazione transculturale in ambito ospedaliero.
• Esercitazioni pratiche e simulazioni di casi clinici.

Programma esteso

• Introduzione alla Psicologia Ospedaliera: ruolo dello psicologo ospedaliero, modelli di intervento, integrazione con l’équipe sanitaria.
• Comunicazione con il paziente: tecniche di ascolto attivo, empatia, gestione dell’ansia del paziente, comunicazione della diagnosi.
• Comunicazione con l’équipe sanitaria: collaborazione interdisciplinare, gestione delle dinamiche ospedaliere, strategie per facilitare la cooperazione.
• Gestione delle emozioni nel contesto ospedaliero: autovalutazione emotiva, gestione dello stress, burnout e coping strategico.
• Psicologia del dolore e malattie croniche: supporto psicologico per pazienti con dolore cronico, strategie di coping.
• Comunicazione con i familiari: gestione delle emozioni dei parenti, strategie di supporto nella comunicazione di notizie difficili.
• Conclusioni e discussione elaborati finali: sintesi dell’apprendimento, feedback sulle esperienze del laboratorio.

Prerequisiti

È richiesta una conoscenza di base della psicologia clinica e della psicodiagnosi.

Metodi didattici

• Didattica erogativa (lezioni frontali): 8 ore
• Didattica interattiva (discussioni, simulazioni, lavori di gruppo, analisi di casi): 20 ore
• La didattica è erogata interamente in presenza

Modalità di verifica dell'apprendimento

Gli studenti dovranno consegnare un elaborato scritto su un caso clinico presentato a lezione.

Criteri di valutazione: chiarezza e appropriatezza nella descrizione delle dinamiche comunicative in ambito ospedaliero; capacità di applicare strategie comunicative efficaci nei contesti simulati; capacità di riflessione critica e analisi di casi clinici.

Testi di riferimento

Clerici, C. A., & Veneroni, L. (2014). La psicologia clinica in ospedale. Consulenza e modelli d’intervento. Milano: FrancoAngeli.

Ulteriore materiale didattico sarà pubblicate sulla pagina e-learning associata al laboratorio.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
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Learning area

Models and Techniques for assessing psychological functioning

Learning objectives

Knowledge and Understanding

● Learn the characteristics of effective and appropriate communication in the context of the relationship with the patient.
● Learn the characteristics of effective and appropriate communication in the context of relations with healthcare professionals (doctors, nurses, healthcare assistants, rehabilitation therapists, etc.) within a team working environment.
● Recognize the critical elements in communication and relations with different patients based on their life cycle stage, clinical condition, and sociocultural context, with attention to transcultural aspects.
● Deepen knowledge in specific areas of specialist communication within the hospital setting.

Ability to Apply Knowledge and Understanding

● Develop communication and relational skills useful for working with patients in the healthcare setting in general, and specifically in hospitals.
● Develop communication and relational skills useful for collaboration between the psychologist and the healthcare team.
● Develop specialized communication and relational methods in specific areas of organic disease based on life cycle stages.

Contents

• Introduction to hospital psychology and the role of the psychologist in healthcare settings.
• Communication and patient relationship: basic principles and advanced strategies.
• Communication with the healthcare team: interdisciplinary collaboration and conflict management.
• Specific communication aspects in certain clinical conditions (e.g., chronic illnesses, acute conditions, end-of-life situations).
• Elements of transcultural communication in hospital settings.
• Practical exercises and clinical case simulations.

Detailed program

• Introduction to Hospital Psychology: the role of the hospital psychologist, intervention models, integration with the healthcare team.
• Communication with the Patient: active listening techniques, empathy, managing patient anxiety, communicating diagnoses.
• Communication with the Healthcare Team: interdisciplinary collaboration, managing hospital dynamics, strategies to facilitate cooperation.
• Managing Emotions in Hospital Settings: emotional self-assessment, stress management, burnout, and coping strategies.
• Psychology of Pain and Chronic Illnesses: psychological support for patients with chronic pain, coping strategies.
• Communication with Families: managing the emotions of family members, strategies for supporting difficult news delivery.
• Final Discussion and Case Study Presentations: synthesis of learning, feedback on laboratory experiences.

Prerequisites

Basic knowledge of clinical psychology and psychodiagnostics is recommended.

Teaching methods

• Lecture-based teaching (frontal lessons): 8 hours
• Interactive teaching (discussions, simulations, group work, case analyses): 20 hours
• Fully in-person teaching

Assessment methods

Students must submit a written report on a clinical case presented during class.
Evaluation Criteria:
• Clarity and appropriateness in describing communicative dynamics in hospital settings.
• Ability to apply effective communication strategies in simulated contexts.
• Critical reflection and analysis of clinical cases.

Textbooks and Reading Materials

Clerici, C. A., & Veneroni, L. (2024). La psicologia clinica in ospedale: Consulenza e modelli d’intervento. Milano: FrancoAngeli.

Additional materials will be published on the e-learning platform associated with the course.

Although this course is in Italian, for Erasmus students, course material can also be available in English, and students can take the exam in English if they wish.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | REDUCED INEQUALITIES
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Key information

Field of research
NN
ECTS
4
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
28
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

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