Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Neuropsicologia e Neuroscienze Cognitive [F5110P - F5108P]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Practical Class: New Technologies for Neuropsycology
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Practical Class: New Technologies for Neuropsycology
Course ID number
2425-2-F5108P019
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Modelli e tecniche di valutazione del funzionamento psicologico

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione
• Approcci teorici e metodologici in psicologia cognitiva e neuropsicologia
• Fondamenti di neuropsicologia e riabilitazione cognitiva
• Strumenti psicometrici per la valutazione del decadimento cognitivo
• Metodi di stimolazione cognitiva in soggetti sani e non adulti e anziani
• Progettazione specifica con utilizzo nuove tecnologie

Capacità di applicare conoscenza e comprensione
• Iter diagnostico in neuropsicologia
• Discussione critica di casi clinici neuropsicologici e programmazione interventi di stimolazione cognitiva/riabilitazione cognitiva con utilizzo nuove tecnologie (strumenti computerizzati, realtà virtuale)
• Linee guida per la gestione di gruppi di stimolazione

Contenuti sintetici

Saranno presentati e discussi dati empirici e casi clinici che illustrano le varie forme di disturbo cognitivo acquisito, degenerativo e non, corredati dai protocolli prodotti in fase di valutazione.
Gli studenti/studentesse potranno avere un’idea concreta e realistica delle funzioni cognitive e dell’applicazione di protocolli di stimolazione e riabilitazione che integrino le nuove tecnologie a disposizione. Esercitazioni pratiche favoriranno la familiarizzazione con i principali strumenti psicometrici adoperati per la valutazione dei disturbi cognitivi. Sarà inoltre prevista una parte di acquisizione e familiarizzazione con le nuove tecnologie (utilizzo software opensesame per creazione di stimolazioni cognitive personalizzate, utilizzo di visori di realtà virtuale ecc).

Programma esteso

• I fondamenti teorici della neuropsicologia clinica e della riabilitazione clinica
• L’esame neuropsicologico clinico
• I trattamenti di potenziamento delle funzioni cognitive
• I trattamenti neuropsicologici nell’adulto e nell’anziano
• Utilizzo nuove tecnologie (computer-based, teleriabilitazione, realtà virtuale)
• Programmazione con software OpenSesame

Prerequisiti

Una buona conoscenza dei fondamenti della valutazione e riabilitazione neuropsicologica consentirà una fruizione più consapevole dei contenuti del corso.

Metodi didattici

Lezioni in aula, discussioni, filmati, somministrazione di strumenti neuropsicologici, esercitazioni pratiche (Didattica interattiva 28 ore)

Tipologia attività didattica: laboratorio

Modalità di verifica dell'apprendimento

Project work, problemi o esercizi come controllo delle competenze pratiche acquisite.
Ad esempio:

  1. durante il laboratorio, gli studenti, suddivisi in piccoli gruppi, presentano e discutono tra di loro, coordinati e indirizzati dal docente progetti di intervento nell’ambito di riabilitazione neuropsicologica e utilizzo di strumenti digitali
  2. al termine del laboratorio gli studenti, individualmente, presentano una progettualità di
    stimolazione cognitiva rivolta a utenza specifica con utilizzo di nuove tecnologie.

Testi di riferimento

Non è presente un testo di riferimento ma di volta in volta verrà fornita a lezione la bibliografia scientifica di riferimento.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

Models and Techniques for the Assessment of Psychological Functioning

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Theoretical and methodological approaches in cognitive psychology and neuropsychology
  • Fundamentals of neuropsychology and cognitive rehabilitation
  • Psychometric instruments for assessing cognitive impairment
  • Methods of cognitive stimulation in healthy and non-adult and elderly subjects
  • Specific design using new technologies
    Applying knowledge and understanding
  • Diagnostic procedure in neuropsychology
  • Critical discussion of neuropsychological clinical cases and planning of cognitive stimulation/rehabilitation interventions using new technologies (computerised tools, virtual reality)
  • Guidelines for the management of stimulation groups

Contents

Empirical data and clinical cases illustrating the various forms of acquired, degenerative and non-degenerative cognitive disorders will be presented and discussed, accompanied by the protocols produced during evaluation.
Students will gain a concrete and realistic insight into cognitive functions and the application of stimulation and rehabilitation protocols integrating the new technologies available. Practical exercises will foster familiarisation with the main psychometric instruments used to assess cognitive disorders. There will also be a part of acquisition and familiarisation with new technologies (use of opensesame software for creating personalised cognitive stimulation, use of virtual reality headset, etc.).

Detailed program

The theoretical foundations of clinical neuropsychology and clinical rehabilitation

  • The clinical neuropsychological examination
  • Cognitive function enhancement treatments
  • Neuropsychological treatments in adults and the elderly
  • Use of new technologies (computer-based, telerehabilitation, virtual reality)
  • Programming with OpenSesame software

Prerequisites

A good knowledge of the fundamentals of neuropsychological assessment and rehabilitation will enable a more informed use of the course content.

Teaching methods

Classroom lectures, discussions, films, administration of neuropsychological instruments, practical exercises (Interactive teaching 28 hours)

Type of teaching activity: laboratory

Assessment methods

Project work, problems or exercises as a check on the practical skills acquired.
For example:

  1. during the workshop, the students, divided into small groups, present and discuss among themselves, coordinated and directed by the teacher, intervention projects in the field of neuropsychological rehabilitation and the use of digital tools
  2. at the end of the workshop the students, individually, present a project of
    cognitive stimulation aimed at specific users with the use of new technologies.

Textbooks and Reading Materials

There is no reference text but the scientific bibliography of reference will be provided in class each week.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
4
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
28
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Stefania La Rocca
    Stefania La Rocca

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics