Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Neuropsicologia e Neuroscienze Cognitive [F5110P - F5108P]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Practical Class: Cognitive and Motor Rehabilitation Techniques
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Practical Class: Cognitive and Motor Rehabilitation Techniques
Course ID number
2425-2-F5108P021
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

MODELLI E TECNICHE DI INTERVENTO E DI RIABILITAZIONE

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Approccio alla riabilitazione delle funzioni cognitive e motorie nel paziente affetto da patologie cerebrali
  • Conoscenza di tecniche di riabilitazione neuropsicologica fondate su validi modelli scientifici di riferimento

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Applicazione di specifiche metodiche di intervento a partire dai risultati della valutazione neuropsicologica
  • Definizione di programmi di riabilitazione neuropsicologica individualizzati e verifica dell’efficacia del trattamento, sia in ambito clinico che di ricerca
  • Discussione critica di casi clinici neuropsicologici

Contenuti sintetici

Il laboratorio ha l’obiettivo di fornire agli studenti le competenze applicative per l’utilizzo delle principali metodiche e tecniche di riabilitazione cognitiva e motoria nel paziente adulto con lesione cerebrale. Saranno presentati e discussi casi clinici che permetteranno agli studenti di esercitarsi nella definizione di un protocollo riabilitativo individualizzato, a partire dai risultati della valutazione neuropsicologica. Verranno affrontati i principi metodologici per impostare un trattamento riabilitativo e gli studenti potranno avere un’idea concreta e realistica delle modalità di presa in carico riabilitativa e degli strumenti per valutare l’efficacia dell’intervento.

Programma esteso

  • Interpretazione dei risultati della valutazione neuropsicologica dopo lesione cerebrale acquisita
  • Principi metodologici di riabilitazione neuropsicologica
  • Impostazione di un protocollo e presa in carico riabilitativa
  • Riabilitazione dei disturbi acquisiti del linguaggio orale e scritto
  • Riabilitazione dei disturbi visuo-percettivi, visuo-spaziali e della negligenza spaziale unilaterale
  • Riabilitazione dei disturbi esecutivi, attentivi e mnesici
  • Riabilitazione dei disturbi del movimento
  • Approccio al paziente con Trauma Cranico Encefalico e con Grave Cerebrolesione Acquisita
  • Verifica dell’efficacia del trattamento

Prerequisiti

Una buona conoscenza della neuropsicologia consente una fruizione più consapevole dei contenuti del corso.

Metodi didattici

L'attività didattica di tipo laboratoriale sarà erogata in presenza in lingua italiana attraverso lezioni frontali (Didattica Erogativa, circa 20%) e discussioni in aula, filmati, presentazioni di casi ed esercitazioni pratiche (Didattica Interattiva, circa 80%).

Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare il/la docente per concordare la possibilità di studiare su una bibliografia in lingua inglese e/o la possibilità di sostenere la verifica dell’apprendimento in inglese.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La prova pratica consiste nella stesura di una proposta di protocollo riabilitativo da parte dello studente a partire dalla descrizione di un caso clinico.

Testi di riferimento

Il materiale di approfondimento (principalmente in lingua inglese) sarà indicato agli studenti durante il laboratorio e pubblicato sulla pagina E-learning associata al corso.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

METHODS AND TECHNIQUES FOR TREATMENT AND REHABILITATION

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Approach to the treatment of cognitive and motor functions in patients with brain damage
  • Knowledge of the main neuropsychological rehabilitation techniques based on valid scientific reference models

Applying knowledge and understanding

  • Application of specific intervention techniques based on the results of the neuropsychological assessment
  • Definition of individualized neuropsychological rehabilitation programs and verification of treatment effectiveness, for both clinical and research purposes
  • Critical discussion of neuropsychological clinical cases

Contents

The workshop aims to provide students with applicative skills for using the main methods and techniques of cognitive and motor rehabilitation in adult patients with brain damage. Clinical cases will be presented and discussed, allowing students to practice with the definition of individualized rehabilitation protocols, based on the results of the neuropsychological assessment. The methodological principles for defining a protocol will be addressed, and students will be able to get a concrete and realistic idea of the neuropsychological approach to rehabilitation and of the tools for evaluating the effectiveness of the intervention.

Detailed program

  • Interpretation of neuropsychological assessment results after brain damage
  • Methodological principles of neuropsychological rehabilitation
  • Setting of rehabilitation protocols
  • Rehabilitation of acquired oral and written language disorders
  • Rehabilitation of visuoperceptual and visuospatial disorders and of unilateral spatial neglect
  • Rehabilitation of executive, attentional and mnesic disorders
  • Rehabilitation of movement disorders
  • Approach to the patient with Traumatic Brain Injury and Severe Acquired Brain Injury
  • Verification of treatment effectiveness

Prerequisites

A good background on neuropsychology enables a better understanding of the topics discussed in this course.

Teaching methods

Laboratory-based teaching will be delivered in person through face-to-face lectures in Italian (Didactics of Erogative type, about 20%) and classroom discussions, videos, case presentations and practical exercises (Didactics of Interactive type, about 80%).

Erasmus students/scholars may contact the lecturer to arrange the possibility of studying on an English-language bibliography and/or the possibility of taking the practical test in English.

Assessment methods

The practical test requires students to propose a rehabilitation protocol from a clinical case description.

Textbooks and Reading Materials

The teaching material (mainly in English) will be indicated during the course and uploaded on the E-learning page.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
4
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
28
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LV
    Laura Veronelli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics