Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia dello Sviluppo e dei Processi Educativi [F5113P - F5103P]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Psychodynamic and Assesment of Parenting
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Psychodynamic and Assesment of Parenting
Course ID number
2425-1-F5103P009
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Psicopatologia dello sviluppo

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Psicodinamica della genitorialità: una prospettiva storico-clinica
  • Le rappresentazioni genitoriali
  • La transizione alla genitorialità
  • Attaccamento e sistema di caregiving
  • Fattori di rischio della genitorialità
  • Differenti configurazioni genitoriali

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Strumenti di valutazione della genitorialità
  • Interventi per la prevenzione e la cura della genitorialità
  • Progettazione di disegni di ricerca sulla genitorialità e il suo trattamento

Contenuti sintetici

Il corso si propone di spiegare e comprendere la funzione genitoriale nella prospettiva più ampia possibile all'interno della cornice psicodinamica. In particolare si propone di integrare prospettive teoriche, cliniche e empiriche per la comprensione dei processi legati alla genitorialità. Un focus specifico viene discusso relativo alla genitorialità in presenza di diversi fattori di rischio e i possibili outcome negativi, comprese le sue manifestazioni più estreme come il maltrattamento infantile. Molto spazio viene dato allo studio dei metodi di valutazione della genitorialità e i possibili interventi per la sua prevenzione o cura in un'ottica evidence based.

Programma esteso

  • Psicodinamica della genitorialità: dalle origini ai giorni nostri
  • La relazione madre bambino: sintonizzazione e sviluppo
  • Infant observation
  • Le rappresentazioni genitoriali
  • La transizione alla genitorialità
  • L'attaccamento e il sistema di caregiving
  • Maltrattamento infantile: fattori di rischio e outcome di sviluppo
  • Strumenti di valutazione della genitorialità
  • Interventi di sostegno evidence based
  • Il trattamento della funzione genitoriale
  • Differenti configurazioni genitoriali

Prerequisiti

Conoscenza dei principi di base della psicologia dinamica e dello sviluppo.

Metodi didattici

Il corso è costituito interamente da lezioni (28 lezioni da 2 ore) che avranno una natura prevalentemente erogativa (18 lezioni da 2 ore) e in parte interattiva (10 lezioni da 2 ore). Nella parte interattiva verranno analizzati e discussi dei casi clinici.
L'intero corso verrà erogato in presenza e in lingua italiana.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La verifica dell’apprendimento sarà effettuata attraverso una prova scritta a domande aperte. Le domande sono volte ad accertare l’effettiva acquisizione degli aspetti teorici trattati nel corso. Le risposte a ciascuna domanda saranno valutate in base alla correttezza, alla completezza, alla capacità di argomentare e fare collegamenti tra i concetti e di applicare i contenuti del corso al contesto reale.
Non sono previste prove in itinere.
Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare il/la docente per concordare la possibilità di studiare su una bibliografia in lingua inglese e/o la possibilità di sostenere l'esame in inglese.

Testi di riferimento

Libro:

  • Stern, D. N. (1995). La costellazione materna. Bollati Boringhieri, Torino.

Capitoli in libri:

  • Bick, E: (1989). Note sull’osservazione del lattante nell’addestramento psicoanalitico. In V. Bonaminio & B. Iaccarino (Eds), L’osservazione diretta del bambino (pp. 70-89). Bollati Boringhieri, Torino.
  • De Carli, P. (2018). La teoria dell’attaccamento. Dall’etologia alle neuroscienze. In P. Venuti, A. Simonelli & P. Rigo (Eds), Basi biologiche della funzione genitoriale (pp. 99-120). Raffaello Cortina Editore, Milano.
  • De Carli, P. (2018). Attaccamento, caregiving e neuroscienze. Un approccio intergenerazionale. In P. Venuti, A. Simonelli & P. Rigo (Eds), Basi biologiche della funzione genitoriale (pp. 121-137). Raffaello Cortina Editore, Milano.
  • Barone, L., Saunders, H., & Biringen, Z. (2015). La disponibilità emotive: tra valutazione e intervento. In F. Lambruschi & F. Lionetti (Eds), La genitorialità. Strumenti di valutazione e interventi di sostegno (pp. 60-73). Carocci, Roma.
  • Lionetti, F., Barone L., Juffer, F., Bakermans-Kranenburg, M. J., & van IJzendoorn, M. (2015). Il protocollo VIPP-SD: tra sensibilità e disciplina sensibile. In F. Lambruschi & F. Lionetti (Eds), La genitorialità. Strumenti di valutazione e interventi di sostegno (pp. 60-73). Carocci, Roma.
  • Manaresi F. (2015). Genitori e bambini nel circolo: il Circle of Security nel sostegno delle funzioni genitoriali. In F. Lambruschi & F. Lionetti (Eds), La genitorialità. Strumenti di valutazione e interventi di sostegno (pp. 194-210). Carocci, Roma.
  • Ardito, R. B., Mensi, S., & Adenzato, M. (2021) Attaccamento, accudimento e tempestività negli interventi di affidamento e adozione: il Bucharest Early Intervention Project. In G. Rezzonico & S. Ruberti (Eds), Attualità e prospettive dell’attaccamento. Dalla teoria alla pratica clinica. (pp. )
  • Carone, N. (2021). La funzione (omo)genitoriale. In N. Carone, Le famiglie omogenitoriali. Teorie, clinica e ricerca. Raffaello Cortina Editore, Milano.

Uno a scelta tra i seguenti articoli:

  • Dozier, M., & Bernard, K. (2023). Intervening Early: Socioemotional Interventions Targeting the Parent–Infant Relationship. Annual Review of Developmental Psychology, 5, 115-135.
  • Feldman, R. (2017). The neurobiology of human attachments. Trends in cognitive sciences, 21(2), 80-99.
  • Goldman, P. S., Bakermans-Kranenburg, M. J., Bradford, B., Christopoulos, A., Ken, P. L. A., Cuthbert, C., ... & Sonuga-Barke, E. J. (2020). Institutionalisation and deinstitutionalisation of children 2: policy and practice recommendations for global, national, and local actors. The Lancet Child & Adolescent Health, 4(8), 606-633.
  • Granqvist, P., Sroufe, L. A., Dozier, M., Hesse, E., Steele, M., van Ijzendoorn, M., ... & Duschinsky, R. (2017). Disorganized attachment in infancy: A review of the phenomenon and its implications for clinicians and policy-makers. Attachment & human development, 19(6), 534-558.
  • van IJzendoorn, M. H., Bakermans‐Kranenburg, M. J., Coughlan, B., & Reijman, S. (2020). Annual research review: Umbrella synthesis of meta‐analyses on child maltreatment antecedents and interventions: Differential susceptibility perspective on risk and resilience. Journal of child psychology and psychiatry, 61(3), 272-290.
  • Van IJzendoorn, M. H., Bakermans-Kranenburg, M. J., Duschinsky, R., Fox, N. A., Goldman, P. S., Gunnar, M. R., ... & Sonuga-Barke, E. J. (2020). Institutionalisation and deinstitutionalisation of children 1: a systematic and integrative review of evidence regarding effects on development. The Lancet Psychiatry, 7(8), 703-720.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

Developmental psychopathology

Learning objectives

Knowledge and Understanding

  • Psychodynamics of parenting: a historical-clinical perspective
  • Parental representations
  • The transition to parenting
  • Attachment and caregiving system
  • Risk factors in parenting
  • Different parenting configurations

Ability to Apply Knowledge and Understanding

  • Assessment tools for parenting
  • Interventions for the prevention and care of parenting
  • Designing research studies on parenting and its treatment

Contents

The course aims to explain and understand the parental function from the broadest possible perspective within the psychodynamic framework. Specifically, it aims to integrate theoretical, clinical, and empirical perspectives for understanding the processes related to parenting. A specific focus is discussed regarding parenting in the presence of various risk factors and the possible negative outcomes, including its most extreme manifestations such as child maltreatment. Much attention is given to the study of methods for assessing parenting and possible interventions for its prevention or treatment from an evidence-based perspective.

Detailed program

  • Psychodynamics of parenting: from its origins to the present day
  • The mother-child relationship: attunement and development
  • Infant observation
  • Parental representations
  • The transition to parenthood
  • Attachment and the caregiving system
  • Child maltreatment: risk factors and developmental outcomes
  • Assessment tools for parenting
  • Evidence-based support interventions
  • Treatment of the parental function
  • Different parenting configurations

Prerequisites

Knowledge of the basic principles of psychodynamic psychology and development.

Teaching methods

The course consists of 28 lectures (2 hours each). The lessons are mainly delivered didactic (18 lessons of 2 hours) and partly interactive (10 lessons of 2 hours). In the interactive part, clinical cases are discussed.
The entire course (lectures and practical lessons) is delivered in presence and in Italian.

Assessment methods

The final assessment will consist in a written exam with open questions. Questions will be aimed at ascertain the proper knowledge of the theoretical foundations of the course. The evaluation criteria are: the correctness of the answers, the ability to argue, synthesize, create links, and apply the course contents to the reality.
No mid semester examination will be presented.
Although this course is held in Italian, for Erasmus students, course material can also be available in English, and students can take the exam in English if they wish to do so.

Textbooks and Reading Materials

Book

  • Stern, D. N. (1995). La costellazione materna. Bollati Boringhieri, Torino.

Chapters in books

  • Bick, E: (1989). Note sull’osservazione del lattante nell’addestramento psicoanalitico. In V. Bonaminio & B. Iaccarino (Eds), L’osservazione diretta del bambino (pp. 70-89). Bollati Boringhieri, Torino.
  • De Carli, P. (2018). La teoria dell’attaccamento. Dall’etologia alle neuroscienze. In P. Venuti, A. Simonelli & P. Rigo (Eds), Basi biologiche della funzione genitoriale (pp. 99-120). Raffaello Cortina Editore, Milano.
  • De Carli, P. (2018). Attaccamento, caregiving e neuroscienze. Un approccio intergenerazionale. In P. Venuti, A. Simonelli & P. Rigo (Eds), Basi biologiche della funzione genitoriale (pp. 121-137). Raffaello Cortina Editore, Milano.
  • Barone, L., Saunders, H., & Biringen, Z. (2015). La disponibilità emotive: tra valutazione e intervento. In F. Lambruschi & F. Lionetti (Eds), La genitorialità. Strumenti di valutazione e interventi di sostegno (pp. 60-73). Carocci, Roma.
  • Lionetti, F., Barone L., Juffer, F., Bakermans-Kranenburg, M. J., & van IJzendoorn, M. (2015). Il protocollo VIPP-SD: tra sensibilità e disciplina sensibile. In F. Lambruschi & F. Lionetti (Eds), La genitorialità. Strumenti di valutazione e interventi di sostegno (pp. 60-73). Carocci, Roma.
  • Manaresi F. (2015). Genitori e bambini nel circolo: il Circle of Security nel sostegno delle funzioni genitoriali. In F. Lambruschi & F. Lionetti (Eds), La genitorialità. Strumenti di valutazione e interventi di sostegno (pp. 194-210). Carocci, Roma.
  • Ardito, R. B., Mensi, S., & Adenzato, M. (2021) Attaccamento, accudimento e tempestività negli interventi di affidamento e adozione: il Bucharest Early Intervention Project. In G. Rezzonico & S. Ruberti (Eds), Attualità e prospettive dell’attaccamento. Dalla teoria alla pratica clinica. (pp. )
  • Carone, N. (2021). La funzione (omo)genitoriale. In N. Carone, Le famiglie omogenitoriali. Teorie, clinica e ricerca. Raffaello Cortina Editore, Milano.

Only one of the following papers:

  • Dozier, M., & Bernard, K. (2023). Intervening Early: Socioemotional Interventions Targeting the Parent–Infant Relationship. Annual Review of Developmental Psychology, 5, 115-135.
  • Feldman, R. (2017). The neurobiology of human attachments. Trends in cognitive sciences, 21(2), 80-99.
  • Goldman, P. S., Bakermans-Kranenburg, M. J., Bradford, B., Christopoulos, A., Ken, P. L. A., Cuthbert, C., ... & Sonuga-Barke, E. J. (2020). Institutionalisation and deinstitutionalisation of children 2: policy and practice recommendations for global, national, and local actors. The Lancet Child & Adolescent Health, 4(8), 606-633.
  • Granqvist, P., Sroufe, L. A., Dozier, M., Hesse, E., Steele, M., van Ijzendoorn, M., ... & Duschinsky, R. (2017). Disorganized attachment in infancy: A review of the phenomenon and its implications for clinicians and policy-makers. Attachment & human development, 19(6), 534-558.
  • van IJzendoorn, M. H., Bakermans‐Kranenburg, M. J., Coughlan, B., & Reijman, S. (2020). Annual research review: Umbrella synthesis of meta‐analyses on child maltreatment antecedents and interventions: Differential susceptibility perspective on risk and resilience. Journal of child psychology and psychiatry, 61(3), 272-290.
  • Van IJzendoorn, M. H., Bakermans-Kranenburg, M. J., Duschinsky, R., Fox, N. A., Goldman, P. S., Gunnar, M. R., ... & Sonuga-Barke, E. J. (2020). Institutionalisation and deinstitutionalisation of children 1: a systematic and integrative review of evidence regarding effects on development. The Lancet Psychiatry, 7(8), 703-720.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/07
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
58
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • PD
    Pietro De Carli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics