Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Master Degree
  3. Psicologia dello Sviluppo e dei Processi Educativi [F5113P - F5103P]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. School Organizational Psychology
  2. Summary
Unità didattica Course full name
School Organizational Psychology
Course ID number
2425-1-F5103P103-F5103P104M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Social-Developmental & School Organizational Psychology

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Processi di sviluppo tipico e contesti educativi

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Processi psicologici alla base degli stereotipi e dei pregiudizi nei bambini
  • Impatto di stereotipi e pregiudizi sui bambini che ne sono target

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Capacità di comprendere le dinamiche intergruppi nei contesti scolastici
  • Applicazione delle conoscenze acquisite in un’ottica di prevenzione e intervento

Contenuti sintetici

La seconda parte del corso si propone di analizzare l’istituzione scolastica come organizzazione, fornendo gli strumenti per comprendere le dinamiche delle reti sociali interne a tale organizzazione e in interazione con il contesto culturale, istituzionale e sociale.

Programma esteso

  • La scuola come organizzazione;
  • La scuola che cambia nelle società in evoluzione;
  • La scuola come luogo di lavoro: le nuove richieste poste al ruolo e i rischi psicosociali per gli insegnanti;
  • Qualità della vita lavorativa degli insegnanti;
  • Il ruolo del dirigente scolastico: la leadership nei contesti educativi;
  • Lo sviluppo professionale degli insegnanti e la loro identità professionale;
  • Migliorare l’organizzazione scolastica e potenziare le risorse personali: proposte di intervento.

Prerequisiti

Una buona conoscenza dei fondamenti della Psicologia (in particolare di Psicologia del Lavoro e delle Organizzazioni) consente una fruizione più consapevole dei contenuti del corso. Si invitano gli studenti che non avessero sostenuto tali esami a segnalare al docente eventuali carenze, al fine di concordare una bibliografia di base.

Metodi didattici

Il corso è erogato in presenza, in lingua italiana e prevede 8 lezioni da tre ore e 2 lezioni da due ore.
Circa i due terzi di ciascuna lezione sarà in modalità erogativa e un terzo in modalità interattiva.
La modalità interattiva prevede esercitazioni, discussioni di casi reali, di casi filmici e di risultati di ricerche e studi.

Il materiale (slide delle lezioni e, quando possibile, articoli scientifici) viene reso disponibile sul sito e-learning del corso, affinché sia fruibile anche dagli studenti non-frequentanti.

Modalità di verifica dell'apprendimento

L’esame è scritto con domande aperte. Le domande sono volte ad accertare l’effettiva acquisizione delle conoscenze teoriche e della relativa capacità di applicarle alla realtà.
Per gli studenti che lo richiedano, è previsto anche un colloquio orale, su tutti gli argomenti del corso, che può portare a un aumento o decremento fino a 2 punti rispetto al punteggio dell’esame scritto.
I criteri di valutazione sono: la correttezza delle risposte, la capacità di argomentare, sintetizzare, creare collegamenti, e applicare i contenuti del corso alla realtà.

Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare il docente per concordare la possibilità di sostenere l'esame in inglese.

Testi di riferimento

Libro di testo:
Guglielmi, D. e Fraccaroli, F. (2016). Stress a scuola. 12 interventi per insegnanti e dirigenti. Bologna: Il Mulino.

Articoli:

  1. Beijaard, D., Meijer, P. C., & Verloop, N. (2004). Reconsidering research on teachers’ professional identity. Teaching and Teacher Education, 20(2), 107-128.
  2. Daniëls, E., Hondeghem, A., & Dochy, F. (2019). A review on leadership and leadership development in educational settings. Educational Research Review, 27, 110-125.
  3. Herman, K. C., Hickmon-Rosa, J. E., & Reinke, W. M. (2018). Empirically derived profiles of teacher stress, burnout, self-efficacy, and coping and associated student outcomes. Journal of Positive Behavior Interventions, 20(2), 90-100.
  4. Lipowsky, F. e Rzejak, D. (2015). Key features of effective professional development programmes for teachers. Ricercazione, 7 (2), 27-51.

Le slide delle lezioni fanno parte del programma di esame.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Learning area

Typical development and educational contexts

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • The psychological processes underlying stereotypes and prejudice in children
  • The impact of stereotypes and prejudice on the target

Applying knowledge and understanding

  • Ability to understand the intergroup dynamics in educational settings
  • Application of acquired knowledge in a perspective of prevention and intervention

Contents

The second part of the course aims at providing theoretical and operational tools in order to enable the practitioner to work within a school with a critical awareness of the surrounding social, cultural and institutional networks.

Detailed program

  • The school as organization;
  • The school and the needs of society in evolution;
  • The school as working place; new demands and psychosocial risk factors for teachers;
  • The quality teacher’s working life;
  • The effective principal: perspectives on school leadership;
  • Teachers’ professional development and professional identity;
  • Intervention proposals to improve the school organization and enhance personal resources.

Prerequisites

Good knowledge of the basis of Psychology (in particular of Work and Organizational Psychology) enables a more aware use of the course contents. Students lacking such basic knowledge are encouraged to ask for a list of basic references.

Teaching methods

The course is delivered in person, in Italian and includes 8 three-hour lessons and 2 two-hour lessons.
Approximately two-thirds of each lesson will be in delivery mode and one-third in interactive mode.
The interactive mode includes exercises, discussions of real cases, film cases and the results of research and studies.
The material (slides and, when possible, scientific articles) is made available on the e-learning site of the course, so that it can also be used by non-attending students.

Assessment methods

The exam is written with open questions. The questions are aimed at ascertaining the effective acquisition of both theoretical knowledge and the ability to apply them to the reality.
For those students who request it, an oral interview is also provided, on all the topics of the course, which can lead to an increase or decrease of up to 2 points compared to the score of the written exam.
The evaluation criteria are: the correctness of the answers, the ability to argue, synthesize, create links, and apply the course contents to the reality.

Although this course is held in Italian, for Erasmus students, course material can also be available in English, and students can take the exam in English if they wish to do so.

Textbooks and Reading Materials

Textbook:
Guglielmi, D. e Fraccaroli, F. (2016). Stress a scuola. 12 interventi per insegnanti e dirigenti. Bologna: Il Mulino.

Papers:

  1. Beijaard, D., Meijer, P. C., & Verloop, N. (2004). Reconsidering research on teachers’ professional identity. Teaching and Teacher Education, 20(2), 107-128.
  2. Daniëls, E., Hondeghem, A., & Dochy, F. (2019). A review on leadership and leadership development in educational settings. Educational Research Review, 27, 110-125.
  3. Herman, K. C., Hickmon-Rosa, J. E., & Reinke, W. M. (2018). Empirically derived profiles of teacher stress, burnout, self-efficacy, and coping and associated student outcomes. Journal of Positive Behavior Interventions, 20(2), 90-100.
  4. Lipowsky, F. e Rzejak, D. (2015). Key features of effective professional development programmes for teachers. Ricercazione, 7 (2), 27-51.

The slides commented on during the lessons are part of the exam material.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/06
ECTS
4
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
28
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • PG
    Paola Gatti

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics