Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Master Degree
  3. Scienze Antropologiche ed Etnologiche [F0101R]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Anthropology of Aesthetics
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Anthropology of Aesthetics
Course ID number
2425-1-F0101R007
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Estetiche del quotidiano, arte e patrimonializzazione della cultura fra creazione e distruzione .

Argomenti e articolazione del corso

Il corso prende in esame le linee metodologiche e tematiche dell'antropologia estetica e dell'arte con particolare riferimento a: (1) dimensione culturale dell'esperienza sensoriale nelle società tradizionali; estetizzazione della vita ed economia culturale creativa nelle società contemporanee; (2) dinamiche dell'arte contemporanea; interazioni fra pratiche etnografiche e artistiche sul terreno dell’arte pubblica; (3) musei, pratiche collezionistiche e patrimonializzazione della cultura.; (4) spettacolo del dolore, estetiche della miseria e immagini della guerra.

Gli studenti frequentanti avranno l’opportunità di incontrare artisti, curatori e conservatori di musei.

Obiettivi

Con questo insegnamento, con una costante e partecipata frequenza alle lezioni, si intendono promuovere i seguenti apprendimenti, in termini di:

Conoscenza e comprensione: conoscere i principali temi e problemi dell’antropologia estetica e dell’arte oggi.

Capacità di mettere in relazione conoscenze e modelli differenti: mettere in relazione comparativa conoscenze riferite a contesti culturali e temporali diversi e confrontare criticamente paradigmi teorici e modelli interpretativi e i diversi metodi attraverso i quali sul terreno etnografico si costruisce il sapere dell'antropologia estetica e dell'arte

Capacità di applicare conoscenze e modelli: saper cogliere la trasversalità della dimensione estetica e sensoriale rispetto a diversi campi dell’esperienza e del sapere antropologico.

Metodologie utilizzate

Alternanza nel corso di tutte le lezioni di didattica erogativa (lezione frontali, seguite da domande) e interattiva (discussione dei casi di studio) con uso di powerpoint, problem solving, video e incontri con figure significative del mondo dell’arte e dei musei.

Materiali didattici (online, offline)

Slides usate dal docente a lezione.

Programma e bibliografia

Gli studenti/le studentesse Erasmus possono contattare il/la docente per concordare la possibilità di studiare su una bibliografia in lingua inglese e/o la possibilità di sostenere l'esame in inglese

Gli studenti possono scegliere uno dei seguenti percorsi tematici:

  1. Antropologia sensoriale

Bargna I., 2014 "Filming Food Cultural Practices in Cameroon. An Artistic and Ethnographic Work", Archivio di Etnografia, 1-2, pp. 111-133 (http://www.anuac.it/wordpress/wp-content/uploads/2015/10/Archivio-di-Etnografia_1-2_2014_indiceabstracts.pdf)

Bargna I., 2015, “Per un’antropologia estetica dell’abbigliamento in Africa”, in G. Parodi da Passano, a cura, 2015, African Power Dressing: il corpo in gioco, Genova University Press, Genova, pp. 69-92

Ingold T., “The Temporality of Landscape”, World Archeology, 25, 1993, pp. 152-174 (https://quote.ucsd.edu/sed/files/2014/09/Ingold-Temporality-of-the-Landscape.pdf)

Pink S., 2009, Doing Sensory Ethnography, Sage, London, pp. 164

Ingold T., 2019, Making. Antropologia, archeologia, arte e architettura, Cortina, Milano, pp. 262

2) Antropologia dell’arte contemporanea

Bargna I., 2019, "Forme del sacro e arte contemporanea fra materiale e immateriale", Antropologia, 6,1, pp. 93-116 (https://www.ledijournals.com/ojs/index.php/antropologia/article/view/1526)

Bargna I., 2011, “Gli usi sociali e politici dell’arte contemporanea fra pratiche di partecipazione e di resistenza “, Annuario di Antropologia, 13, pp. 75-106 (https://www.ledijournals.com/ojs/index.php/antropologia/article/view/169)

Bargna I., 2009, “Sull’arte come pratica etnografica. Il caso di Alterazioni Video “, Molimo. Quaderni di antropologia culturale ed etnomusicologia, 4, pp. 15-40

Bargna I., 2012, ”Between Hollywood and Bandjoun: art activism and anthropological ethnography into the mediascape*“,* Journal des anthropologues, 129-130, pp. 101-130

Schneider A., Wright C., eds., 2020, Anthropology and Art Practice, Routledge, London, pp. 192

  1. Antropologia museale e del patrimonio culturale

Coombies A., E. Phillips R. B., eds., 2020, Museum Transformations: Decolonization and Democratization, Wiley-Blackwell (Inroduzione e capitoli 1, 2, 3, 6, 22, 24)

Sansi R., a cura, 2020, The Anthropologist as Curator, Bloomsbury,London, pp. 256

  1. Guerra, spettacolo del dolore ed estetiche della miseria

Abu Hathoum N., "Framing Visual Politics: Photography of the Wall in Palestine", Visual Anthropology Review, 33,1, 2017, pp. 18-27

Bargna I., “Spettacolo del dolore ed estetica della miseria. A proposito di Enjoy Poverty di Renzo Martens” in I. Bargna, a cura, Mediascapes. Pratiche dell’immagine e antropologia culturale, Meltemi, Milano, 2018

Canals R., "Visual trust: Fake images in the Russia-Ukraine war", Anthropology Today, 38, 6, pp. 4-7

Roei N., Civic Aesthetics. Militarism, Israeli Art and visual Culture, Bloomsbury, London, 2016, pp. 225.

Sontang S., Davanti al dolore degli altri, Nottetempo, Milano, 2021, pp. 160

Modalità d'esame

Tipologia di prova e criteri di valutazione: esame orale, attraverso domande miranti a verificare le conoscenze acquisite dallo studio critico dei testi inseriti nel programma d'esame e, per i frequentanti, degli argomenti trattati nel corso e a valutare la capacità di stabilire connessioni fra teorie, temi e casi di studio diversi. Non sono previste prove in itinere.
Gli studenti ERASMUS sono pregati di contattare il docente in vista della preaparazione dell'esame: potranno svogere l'esame in italiano, inglese o francese.

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Dott. Leone Michelini

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Course title

Art, heritage-making, and aesthetics of everyday life

Topics and course structure

The course examines the methods and issues of aesthetic anthropology and anthropology of art with particular reference to (1) the cultural dimension of sensory experience in traditional societies; the aestheticization of life related to creative and cultural economy in the contemporary societies; (2) the contemporary art world; interactions between ethnographic and artistic practices in public art projects (3) museums, collecting practices, and cultural heritage with particular reference to African material culture and arts; (4) Images of the pain of others, aesthetics of misery and war.

Attending students will have the opportunity to meet artists, curators and museums conservators.

Objectives

Knowledge and understanding: knowing the current topics and problems of anthropology of art and aesthetics.

Applied knowledge and understanding: seizing how aesthetic and sensory dimensions shape the different fields of the experience, and the different areas of the anthropological knowledge.

Ability to relate different knowledge and models: ability to relate knowledge referring to different cultural and temporal contexts; ability to compare theoretical paradigms, interpretative models, and ethnographic practices of the anthropology of art and aesthetics

Methodologies

Classical lectures and interactive learning in all classes with the use of powerpoint, problem solving, video and conversation with artists, curators, and museums conservators.

Online and offline teaching materials

Slides.

Programme and references

Although this course is held in Italian, for Erasmus students, course material can also be available in English, and students can take the exam in English if they wish to do so.

Students will select one of the following three options:

  1. Sensory Anthropology

Bargna I., 2014 "Filming Food Cultural Practices in Cameroon. An Artistic and Ethnographic Work", Archivio di Etnografia, 1-2, pp. 111-133 (http://www.anuac.it/wordpress/wp-content/uploads/2015/10/Archivio-di-Etnografia_1-2_2014_indiceabstracts.pdf)

Csordas T., 1993, “Somatic Modes of Attention”, in Cultural Anthropology, 8, 2: 135-156

Ingold T., “The Temporality of Landscape”, World Archeology, 25, 1993: 152-174 (https://quote.ucsd.edu/sed/files/2014/09/Ingold-Temporality-of-the-Landscape.pdf)

Pink S., 2014, Doing Visual Ethnography, Sage Publ, London, 164 pages

Ingold T, 2013, Making. Anthropology, Archeology, Art, and Architecture*, Routledge, London

2) Anthropology of Contemporary Art

Bargna I., 2012, “Between Hollywood and Bandjoun: art activism and anthropological ethnography into the mediascape “, Journal des anthropologues, 129-130: 101-130

Grimshaw A., Ravetz A., 2005, “The ethnographic turn and after: a critical approach towards the realignment of art and anthropology”, Social Anthropology, 23, 4: 418- 434

Plattner S., 1998, “A Most Ingenious Paradox: The Market for Contemporary Fine Art”, American Anthropologist, 100, 2: 482-493

Schneider A., Wright C., eds., 2020, Anthropology and Art Practice, Routledge, London, pp. 192

  1. Museum Anthropology and Cultural Heritage

Coombies A., E. Phillips R. B., eds., 2020, Museum Transformations: Decolonization and Democratization, Wiley-Blackwell (Introduction, chapters 1, 2, 3, 6, 10, 22, 24)

Sansi R., a cura, 2020, The Anthropologist as Curator, Bloomsbury, pp. 256

  1. Images of war and pain

Canals R., Visual Trust. Fake images in the Russia-Ukraine war, Anthropology Today, 38, 6, 2022: pp. 4-7

Mitchell W. J. T., Cloning Terror. The War of Images, 9/11 to the Present, University of Chicago Press, chapter 1 to 4
,
Roei N., Civic Aesthetics. Militarism, Israeli Art and visual Culture, Bloomsbury, London, 2016, 225 pp.

Sontang S., Regarding the Pain of Others, Farrar, 2003, 131 pp.

Assessment methods

Oral exam: questions will assess students’ critical knowledge of the texts and, for attending students only, the topics discussed in class; questions will also assess students’ ability to establish connections between different theories, topics, and case studies. There are no midterm tests.
ERASMUS students are kindly requested to contact the teacher in order to prepare for the exam: they will be able to take the exam in Italian, English or French.

Office hours

By appointment.

Programme validity

Two years.

Course tutors and assistants

Dr. Leone Michelini

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
M-DEA/01
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Leopoldo Ivan Bargna
    Leopoldo Ivan Bargna

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics