Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Master Degree
  3. Scienze Antropologiche ed Etnologiche [F0101R]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Medical Anthropology
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Medical Anthropology
Course ID number
2425-1-F0101R013
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Antropologia medica

Argomenti e articolazione del corso

In questo corso gli studenti svilupperanno le loro competenze e la loro comprensione critica delle dimensioni sociali, culturali, politiche ed economiche del corpo, della salute e della malattia. In che modo la salute e la malattia sono oggetto d’interpretazione e credenze nelle diverse società? Quali sono i processi che fanno sì che le questioni corporali coinvolgano e plasmino le interazioni sociali e l’organizzazione sociale di individui e gruppi? Per rispondere a tali interrogativi, questo corso si concentra su approcci etnografici a temi riguardanti la salute e la malattia in vari contesti globali. Un tema trasversale che lega gli argomenti del corso è la produzione di sapere antropologico su salute, sofferenza e medicina. Verrà riservata particolare attenzione all’analisi etnografica delle disuguaglianze globali legate al campo della salute, per tentare di capire meglio alcuni dei più complessi contesti e casi contemporanei.

Obiettivi

Con questo insegnamento, con una costante e partecipata frequenza alle lezioni, si
intendono PROMUOVERE i seguenti apprendimenti, in termini di:

*Conoscenze e comprensione critica dei sistemi medici come sistemi di pensiero e pratica. Studentesse e studenti acquisiranno familiarità con categorie, prospettive teoriche e linguaggi sviluppati in seno all’Antropologia medica.

*Capacità di mettere in relazione conoscenze e modelli fra loro differenziati relativi alle prospettive antropologiche ed etnografiche sul copro nelle sue dimensioni di prodotto bio-storico.

*Capacità di applicare conoscenze e modelli relativi alle forme individuali d’incorporazione di processi storici e sociali in relazione a mondi morali locali. Studentesse e studenti saranno in grado di esercitare la propria competenza nell’interpretazione delle ricerche etnografiche nell'ambito della cura.

Metodologie utilizzate

Nella prima parte del corso, l’insegnamento sarà basato principalmente su lezioni d’introduzione all’Antropologia medica. Nella seconda parte, verranno discussi articoli e capitoli incentrati su temi specifici del corso, in forma di seminario.
La tipologia di attività didattica prevista dal corso è esclusivamente quella delle lezioni.
Tutti gli incontri in presenza avranno una natura erogativa e interattiva in media del 50% e 50% delle ore totali.
Gli incontri di natura interattiva prevedono, ad esempio, presentazione e discussione di casi etnografici visione, analisi e discussione di materiali multimediali e documentari; sessioni di apprendimento cooperativo.
Sono previste 6 ore erogate da remoto in modalità asincrona per dare a studentesse e a studenti la possibilità di ascoltare più volte i contenuti proposti.

Materiali didattici (online, offline)

Durante lo svolgimento del corso saranno progressivamente caricati sulla piattaforma e-learning materiali didattici integrativi.

Programma e bibliografia

La bibliografia include i seguenti tre volumi:

  1. Merrill Singer, Hans A. Baer, Debbi Long, Alex Pavlotski, 2019, Introducing Medical Anthropology: A Discipline in Action, Third Edition, Rowman & Littlefield Publisher, 320 pp.

  2. Didier Fassin, 2007, When Bodies Remember: Experiences and Politics of AIDS in South Africa, University of California Press, 390 pp.

  3. Seth Holmes, 2013, Fresh Fruit, Broken Bodies: Migrant Farmworkers in the United States, University of California Press, 264 pp.

Gli studenti e le studentesse che preferiscano una bibliografia alternativa in lingua italiana possono contattare il docente.

Modalità d'esame

Prova orale. Gli studenti frequentanti e non frequentanti dovranno dimostrare di conoscere i testi indicati nella sezione "Programma e bibliografia" e di saper tracciare connessioni tematiche e critiche tra i vari temi affrontati dal corso.

Orario di ricevimento

Mercoledì dalle 10 alle 11.
Per appuntamento e altre informazioni, contattare in ogni caso i docenti: lorenzo.alunni@unimib.it e luca.rimoldi@unimib.it

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Dott.ssa Chiara Moretti - chiara.moretti@unimib.it

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE | ACQUA PULITA E SERVIZI IGIENICO-SANITARI | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO
Export

Course title

Medical Anthropology

Topics and course structure

In this course, students will develop knowledge and critical understanding of social, cultural, political and economic dimensions concerning health and body issues. In what ways are health and illness matter of interpretation and belief in different societies? How do they involve and shape social interactions and social organization among individuals and groups? How do they reflect and influence political and economic relations? To answer such questions, this course focuses on ethnographic approaches on issues regarding health and illness in different contexts worldwide.
One theme that ties together the diverse topics of the course is the production of anthropological knowledge about health, suffering, and medicine. Particular attention will be dedicated to the anthropological analysis of global inequalities linked to the field of health, in order to better understand some of the most complex contemporary contexts and issues across different ethnographic cases.

Objectives

Through this course, we intend to PROMOTE the following objectives:

*Develop knowledge and critical understanding of medical systems as systems of thought and practice. Students will become familiar with categories, theoretical perspectives and languages developed within Medical anthropology.

*Develop abilities to relate different knowledge and models related to anthropological and ethnographic perspectives on the body in its dimension as a bio-historical product.

*Develop abilities to apply knowledge and models relating to individual forms of embodiment of historical and social processes in relation to situated moral worlds . Students will be able to exercise competence in the interpretation of ethnographic research in the field of health and healthcare.

Methodologies

In the first part of the course, teaching will be based mainly on introductory lectures on Medical anthropology. In the second part, articles and chapters focusing on specific topics of the course will be discussed in form of seminar.
The type of teaching activity planned for the course is exclusively that of lecture.
All in-presence meetings will be classical lectures (DE) and interactive learning (DI), averaging 50% and 50% of the total hours.
Meetings of an interactive nature include, for example, presentation and discussion of ethnographic cases viewing, analysis and discussion of multimedia and documentary materials; cooperative learning sessions.
There will be 6 hours delivered remotely in asynchronous mode to give students the opportunity to listen to the proposed content several times.

Online and offline teaching materials

During the course, supplementary materials will be progressively uploaded to the e-learning platform.

Programme and references

The bibliography includes the following three books:

  1. Merrill Singer, Hans A. Baer, Debbi Long, Alex Pavlotski, 2019, Introducing Medical Anthropology: A Discipline in Action, Third Edition, Rowman & Littlefield Publisher, 320 pp.

  2. Didier Fassin, 2007, When Bodies Remember: Experiences and Politics of AIDS in South Africa, University of California Press, 390 pp.

  3. Seth Holmes, 2013, Fresh Fruit, Broken Bodies: Migrant Farmworkers in the United States, University of California Press, 264 pp.

Students who prefer a bibliography in Italian can contact the teacher.

Assessment methods

Oral exam. Attending and nonattending students will be expected to demonstrate knowledge of the texts indicated in the "Programme and references" section of the syllabus and to be able to draw thematic and critical connections between the different topics discussed in the course.

Office hours

Wednesdays from 10 to 11 am.
For appointment and other information, please contact the teachers in each case: lorenzo.alunni@unimib.it and luca.rimoldi@unimib.it

Programme validity

Two academic years.

Course tutors and assistants

Dr. Chiara Moretti - chiara.moretti@unimib.it

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY | CLEAN WATER AND SANITATION | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | REDUCED INEQUALITIES | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | CLIMATE ACTION
Enter

Key information

Field of research
M-DEA/01
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
English

Staff

    Teacher

  • LA
    Lorenzo Alunni
  • Luca Rimoldi
    Luca Rimoldi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
CLEAN WATER AND SANITATION - Ensure availability and sustainable management of water and sanitation for all
CLEAN WATER AND SANITATION
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics