Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Master Degree
  3. Formazione e Sviluppo delle Risorse Umane [F5703R - F5701R]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Foreign Language Workshop
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Foreign Language Workshop
Course ID number
2425-1-F5701R024
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Laboratorio di Lingua Inglese

Argomenti e articolazione del corso

Il Laboratorio Linguistico offre 2 possibilità:

Modulo Intermediate — rivolto agli studenti studenti in possesso della certificazione di livello B1 d'Inglese, come indicato nel Quadro comune europeo di riferimento per la conoscenza delle lingue (QCER).

Modulo Upper Intermediate — rivolto agli studenti con competenze linguistiche iniziali livello B2 secondo il Quadro comune europeo di riferimento per la conoscenza delle lingue.

Se non siete sicuri quale è il livello giusto, potete verificare il vostro livello tramite Rosetta Stone.

Le studentesse e gli studenti in possesso di una certificazione internazionale riconosciuta (disponibile qui) possono richiedere l'esonero dal Laboratorio di Lingua Inglese presentando un esposto (scaricabile dal sito d’Ateneo qui) all’Ufficio Gestione Carriere.
E' indispensabile allegare all'esposto la documentazione utile ad attestare il possesso dei requisiti richiesti e una fotocopia della carta d’identità.
Per poter essere esonerati dalla frequenza del laboratorio di Lingua Straniera la certificazione di cui si è in possesso deve soddisfare le seguenti condizioni:

  • figurare tra quelle riconosciute nella tabella delle certificazioni internazionali riconosciute
  • non essere più vecchia di tre anni rispetto alla presentazione della stessa

Obiettivi

Con questo insegnamento, con una costante e partecipata frequenza alle lezioni e al Laboratorio connesso al corso, si intendono PROMUOVERE i seguenti apprendimenti, in termini di:

Livello Intermedio

  • acquisire le competenze linguistiche e di comunicazione richieste sul luogo di lavoro, in un'ambiente di business generale
  • sviluppare queste competenze linguistiche e di comunicazione per mezzo di attività basate sul:
    • parlare
    • ascoltare
    • leggere
    • scrivere

Modulo Upper Intermediate

  • Rinforzare e espandere le competenze communicative in inglese, nel contesto di Human Resources.
  • Sviluppare queste competenze linguistiche e di comunicazione per mezzo di attività basate sul:
    • parlare
    • ascoltare
    • leggere
    • scrivere
  • Rinforzare e espandere la capacità di usare le Soft Skills in inglese.
  • Rinforzare e espandere la vostra capacità di comprendere – e produrre - testi prodotti per i madrelingua inglese. In particolare, ci concentreremo su lavorare con documenti "Human Resources"
  • Capire e produrre il lessico appropriato per la situazione

Metodologie utilizzate

Tutte le lezioni sono svolte in presenza, in modalità interattiva.

Mentre il docente offre spiegazioni su certi aspetti di lingua inglese e/o competenze communicative, la maggior parte di ogni lezione si focalizza su attività che permettono di sviluppare la propria capacità di comunicare in lingua inglese nel mondo di business e in particolare nell' ambiente "Human Resources".

  • 18 lezioni da 3 ore svolte in modalità interattiva in presenza.
  • 1 lezione da 2 ore svolta n modalità interattiva in presenza.

Materiali didattici (online, offline)

Modulo Intermediate
Testo Adottato — Business Result – Intermediate Student’s Book by John Hughes and Jon Naunton (Oxford University Press)

Materiale fornito dal docente tramite la pagina di e-learning .

Modulo Upper Intermediate
Testo Adottato: Market Leader - Human Resources by Rebecca Utteridge, Sara Helm (Pearson Longman)

Materiale fornito dal docente tramite la pagina di e-learning .

Programma e bibliografia

Modulo Intermediate
Testo Adottato — Business Result – Intermediate Student’s Book by John Hughes and Jon Naunton (Oxford University Press)

Il programma prevede lo svolgimento delle unità:

  • Unit 1. Working life
  • Unit 2. Work-life balance
  • Unit 3. Projects
  • Unit 4. Services and systems
  • Unit 5. Customers
  • Unit 7. Working online
  • Unit 8. Finance
  • Unit 10. Facilities
  • Unit 12. Innovation

Modulo Upper Intermediate
Testo Adottato: Market Leader - Human Resources by Rebecca Utteridge, Sara Helm (Pearson Longman)

Il programma prevede lo svolgimento delle unità:

  • Unit 1 E-Recruitment
  • Unit 2 Social networking
  • Unit 5 Evaluating training programmes
  • Unit 6 Apprenticeships
  • Unit 8 Benefits
  • Unit 9 Bonuses and incentives
  • Unit 10 Ethnic Diversity
  • Unit 11 Gender Equality
  • Unit 13 Building a strong HR brand
  • Unit 14 E-firing
  • Unit 15 Job Advertisement
  • Unit 17 Performance appraisal record
  • Unit 18 Staff Satisfaction Survey

Modalità d'esame

Prova Orale con valutazione approvato/non approvato

*Conoscenze di sintassi, grammatica, lessico e pronuncia della lingua inglese

Gli studenti, inoltre, dovranno saper dialogare in inglese sugli argomenti svolti durante il corso

Orario di ricevimento

Su richiesta

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA
Export

Course title

English Language Workshop

Topics and course structure

The English Language Workshop offers 2 course options:

Intermediate Module — a course for students with a B1 level of English, as indicated by the Common European Framework of Reference.

Upper Intermediate Module a course for students who have already reached a B2-Level of English, according to the Common European Framework of Reference.

If you are not sure which is the right level for you, you can test your level with Rosetta Stone. .

Students holding a recognized international certificate,(see the Tabella Certificazione for further details) can request a waiver from the activities of the Laboratorio di Lingua Inglese by presenting a completed request form (available here) to the Ufficio Gestione Carriere.

When sending the completed request form, students must also attach the pertinent documentation attesting to the certification, as well as a photocopy of their carta d’identità.

In order to qualify for the waiver, the certification must meet the following conditions:

  • It must be among the certifications listed in the Tabella Certificazione
  • It cannot be more than three years old at the time it is presented

Objectives

The main objectives of the course are:

Intermediate Module

  • to acquire the main language and communications skills necessary for the workplace, in a general business environment
  • to develop these language skills through activities based on:
  • Speaking
  • Listening
  • Reading
  • Writing

Upper Intermediate Module

  • Strengthen and expand your communicative English Skills in the context of Human Resources. The four primary communicative language skills are
  • Speaking
  • Listening
  • Reading
  • Writing
  • Strengthen and expand your ability to use your Soft Skills in English.
  • Strengthen and expand your ability to work with and produce authentic texts (both spoken and written).

Particular focus will be placed on your ability to

  • work with Human Resources documents
  • understand and produce the vocabulary appropriate for the situation
  • Use communicative English skills to explore HR Contexts

Methodologies

All lessons are in person.

While the teacher will offer explanations on certain aspects of the English language and on communication skills, the majority of each lesson will focus on activities promoting the development of your ability to communicate in English in the workplace, and in particular in the context of 'Human Resources'.

  • 18 three-hour interactive lessons
  • 1 two-hour interactive lesson

Online and offline teaching materials

Intermediate Module
Textbook — Business Result – Intermediate Student’s Book by John Hughes and Jon Naunton (Oxford University Press)

Additional Materials supplied by the teacher via the e-learning page.

Upper Intermediate Module
Textbook — Market Leader - Human Resources by Rebecca Utteridge, Sara Helm (Pearson Longman)

Additional Materials supplied by the teacher via the e-learning page.

Programme and references

Intermediate Module
Textbook — Business Result – Intermediate Student’s Book by John Hughes and Jon Naunton (Oxford University Press)

The following units will be discussed:

  • Unit 1. Working life
  • Unit 2. Work-life balance
  • Unit 3. Projects
  • Unit 4. Services and systems
  • Unit 5. Customers
  • Unit 7. Working online
  • Unit 8. Finance
  • Unit 10. Facilities
  • Unit 12. Innovation

Upper Intermediate Module
Textbook: Market Leader - Human Resources by Rebecca Utteridge, Sara Helm (Pearson Longman)

The following units will be discussed:

  • Unit 1 E-Recruitment
  • Unit 2 Social networking
  • Unit 5 Evaluating training programmes
  • Unit 6 Apprenticeships
  • Unit 8 Benefits
  • Unit 9 Bonuses and incentives
  • Unit 10 Ethnic Diversity
  • Unit 11 Gender Equality
  • Unit 13 Building a strong HR brand
  • Unit 14 E-firing
  • Unit 15 Job Advertisement
  • Unit 17 Performance appraisal record
  • Unit 18 Staff Satisfaction Survey

Assessment methods

  • The final exam consists of an oral exam with a final assessment of "Approved / Not approved".

*During the exam, you will be assessed on your knowledge of syntax, grammar, vocabulary, and pronunciation.

You will also be expected to discuss - in English - the topics contained in the course program.

Office hours

By Appointment

Programme validity

This program remains valid for two academic years.

Course tutors and assistants

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
4
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • NT
    Nuala Tansey
  • Michael Thompson
    Michael Thompson

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics