Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Master Degree
  3. Scienze Pedagogiche [F8502R - F8501R]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Social Politics II
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Social Politics II
Course ID number
2425-2-F8501R008
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

**Politiche sociali II **

Argomenti e articolazione del corso

Il corso si pone come obiettivo principale quello di approfondire lo studio delle politiche sociali cercando di mettere sotto osservazione, più in generale, i processi di trasformazione economica e sociale che stanno ridisegnando il quadro d’azione della Politica e delle politiche pubbliche. A questo fine verranno, in particolare, studiati e messi in prospettiva i nessi tra globalizzazione e finanziarizzazione dell'economia, crisi del modello sociale europeo, indebolimento dei diritti sociali e di cittadinanza. Il corso si concentrerà sul welfare italiano analizzando poste in gioco ed elementi di criticità con cui si confrontano le politiche e i servizi nella loro concreta operatività.

Obiettivi

Messa a punto di strumenti teorici e interpretativi finalizzati allo studio delle politiche sociali nel quadro delle sfide poste dalla globalizzazione economica.

Più precisamente con questo insegnamento si intendono sviluppare i seguenti apprendimenti in termini di conoscenze e capacità:

- conoscere teorie e approcci interpretativi di riferimento per lo studio dei sistemi di welfare.

- stimolare l’acquisizione di competenze disciplinari finalizzate all'analisi e alla valutazione delle politiche e dell'organizzazione dei servizi e degli interventi sociali.

- promuovere l’acquisizione di capacità analitiche e critiche anche attraverso il confronto su temi, problemi, poste in gioco con cui si confrontano gli odierni sistemi di protezione sociale.

Metodologie utilizzate

Il corso prevede una maggioranza di Didattica Erogativa (80%) e una parte di didattica Interattiva (20%).
Le lezioni si svolgeranno in presenza.

Sulla piattaforma di e-learning saranno resi disponibili materiali di integrazione e approfondimento tematico della bibliografia d'esame.

Materiali didattici (online, offline)

Programma e bibliografia

SARACENO CHIARA, Il welfare. Modelli e dilemmi della cittadinanza sociale, Bologna, Il Mulino, 2013.
GALLINO LUCIANO, Il colpo di Stato di banche e governi: L'attacco alla democrazia in Europa, Torino, Einaudi,
2013. (capp.: 1,6,8).
CASTEL ROBERT, L'insicurezza sociale. Che significa essere protetti?, Torino, Einaudi, 2004/2011.
DE LEONARDIS OTA, In un diverso welfare. Sogni ed incubi, Milano, Feltrinelli, 1998.

Modalità d'esame

La prova consiste in un esame scritto in presenza.
Le prove saranno valutate con riferimento alla correttezza formale (ortografia, grammatica e sintassi); l’appropriatezza lessicale; la conoscenza dei contenuti disciplinari; la coerenza delle risposte rispetto agli specifici quesiti posti; la qualità delle argomentazioni con cui vengono discussi i temi e problemi.

Orario di ricevimento

Su appuntamento scrivendo a: raffaele.monteleone@unimib.it

Durata dei programmi

Cultori della materia e Tutor

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Course title

Social policy II

Topics and course structure

The course has as main aim the deepening of the social policies’ study while putting more generally under remark the economic and social transformation processes which are reshaping the framework of Politics and public policies intervention.

To this purpose the connections between globalization and the increasing influence of finance on economics, the crisis of the European social model, the weakening of social and citizenship rights will be in particular studied and put in perspective.

Objectives

Introduction to the theoretical and interpretive tools aimed at studying social policies in the framework of the challenges set by the economic globalization.

More precisely this teaching means to develop the following learning in terms of knowledge and abilities:

-knowing reference theories and interpretive approaches for the study of the welfare systems.

-encouraging acquisition of the discipline competences aimed at the analysis and evaluation of policies and organization of services and social interventions.

-promoting the acquisition of analytic and critical abilities also through the discussion about themes, problems and stakes faced by the current social protection systems.

Methodologies

The course includes a majority of delivery teaching (80%) and a portion of interactive teaching (20%).
Lessons in presence.

Integration and thematic in-depth analysis of the bibliography will be available on the e-learning platform.

Online and offline teaching materials

Programme and references

SARACENO CHIARA, Il welfare. Modelli e dilemmi della cittadinanza sociale, Bologna, Il Mulino, 2013.
GALLINO LUCIANO, Il colpo di Stato di banche e governi: L'attacco alla democrazia in Europa, Torino, Einaudi,
2013. (capp.: 1,6,8).
CASTEL ROBERT, L'insicurezza sociale. Che significa essere protetti?, Torino, Einaudi, 2004/2011.
DE LEONARDIS OTA, In un diverso welfare. Sogni ed incubi, Milano, Feltrinelli, 1998.

Assessment methods

Written exam, that will be evaluated with reference to formal correctness (grammar and syntax); lexical appropriateness; knowledge of disciplinary content; consistency of the answers; quality of the arguments.

Office hours

student reception by appointment, email contact: raffaele.monteleone@unimib.it

Programme validity

Course tutors and assistants

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
SPS/07
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • RM
    Raffaele Monteleone

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics