Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Master Degree
  3. Scienze Pedagogiche [F8502R - F8501R]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Hermeneutics of Education and Imaginal Practices
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Hermeneutics of Education and Imaginal Practices
Course ID number
2425-1-F8501R002
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

L'arte, la poesia e l'immaginazione nell'educazione

Argomenti e articolazione del corso

Il corso intende aiutare gli studenti a comprendere che non esiste solo una conoscenza scientifica e razionale dei fenomeni ma anche una conoscenza poetica, che si esprime simbolicamente e che è principalmente raccolta nel grande archivio dell'arte, del cinema, della letteratura. Per farlo si servirà di molto materiale simbolico tratto da questo archivio secondo un percorso di progressivo affinamento della sensibilità simbolica dei partecipanti e di confidenza nella conoscenza poetica. Quest'anno ci soffermeremo sul tema dell'amore e sul suo destino

Obiettivi

Con questo insegnamento, con una costante e partecipata frequenza alle lezioni e al Laboratorio connesso al corso, si intendono PROMUOVERE i seguenti apprendimenti, in termini di:

  • Conoscenze e comprensione dell'arte e della ragione poetica e simbolica
  • Capacità di mettere in relazione conoscenze e modelli fra loro differenziati in materia di cultura simbolica, arte, immaginazione creatrice
  • Capacità di applicare conoscenze e modelli all'esperienza educativa tratti dal mondo della immaginazione simbolica

Metodologie utilizzate

Lezione interattiva

Discussione

Visione e commento di testi e film

operatività simbolica

Materiali didattici (online, offline)

Programma e bibliografia

Mottana P, La visione smeraldina, Mimesis, 2004

Mottana P., L'arte che non muore, Mimesis, 2010

Mottana P., La controeducazione di James Hillman, Ipoc 2013 (disponibile suo mio sito: www.paolomottana.it alla pagina Testi esauriti)

Badiou A., Elogio dell'amore, Feltrinelli, 2021

Modalità d'esame

Frequentanti:

Esame orale finale con modalità restituzione che verrà spiegata a lezione

Esame orale finale tradizionale sui testi

Non frequentanti: esame orale finale tradizionale sui testi

Orario di ricevimento

Mercoledì ore 15.00 (su appuntamento)

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Eletta Pedrazzini

Sustainable Development Goals

VITA SULLA TERRA
Export

Course title

Art, poetry and imagination in education

Topics and course structure

The course intends to help students understand that there is not only scientific and rational knowledge of phenomena but also poetic knowledge, which is expressed symbolically and which is mainly collected in the great archive of art, cinema and literature. To do this, it will use a lot of symbolic material taken from this archive according to a path of progressive refinement of the participants' symbolic sensitivity and confidence in poetic knowledge. This year we will focus on the theme of love and its destiny

Objectives

  • Knowledge and understanding of art and poetic and symbolic reason
  • Ability to relate differentiated knowledge and models regarding symbolic culture, art, creative imagination
  • Ability to apply knowledge and models to the educational experience drawn from the world of symbolic imagination

Methodologies

Interactive Lesson
Discussion
Viewing and commenting artwork, literary texts and films
symbolic operations

Online and offline teaching materials

Programme and references

Mottana P, La visione smeraldina, Mimesis, 2004

Mottana P., L'arte che non muore, Mimesis, 2010

Mottana P., La controeducazione di James Hillman, Ipoc 2013 (on my site www.paolomottana.it at the page Testi inediti)

Badiou A., Elogio dell'amore, Feltrinelli, 2021

Assessment methods

Attending students:
FInal oral examination with restitution modality that will be explained in class
Traditional final oral exam on texts
Not attending: traditional final oral exam on texts

Office hours

Wednesday on 03.00 pm (by appointment)

Programme validity

The programs are worth two academic years.

Course tutors and assistants

Eletta Pedrazzini

Sustainable Development Goals

LIFE ON LAND
Enter

Key information

Field of research
M-PED/01
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Paolo Mottana
    Paolo Mottana

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

LIFE ON LAND - Protect, restore and promote sustainable use of terrestrial ecosystems, sustainably manage forests, combat desertification, and halt and reverse land degradation and halt biodiversity loss
LIFE ON LAND

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics