Syllabus del corso
Titolo
G8501R023 - Didattica della matematica con laboratorio
Argomenti e articolazione del corso
L'insegnamento si propone di offrire competenze e strumenti utili allo sviluppo di attività didattiche per l'insegnamento della matematica e discipline affini attraverso:
- l'analisi di unità didattiche strutturate in base al principio di scoperta seguito a consolidamento;
- l'apprendimento e il consolidamento di principi della programmazione utili alla creazione di esperienze didattiche a supporto dell'insegnamento della disciplina;
- lo studio di esempi di applicazione di robot didattici come ausilio per l'insegnamento della matematica in un contesto interattivo e laboratoriale.
L'insegnamento si propone di offrire esempi e opportunità di prove pratiche di varie forme in cui l'insegnamento può articolarsi, partendo dalle prime esperienze nella scuola dell'infanzia a percorsi didattici per la scuola primaria.
Obiettivi
Con questo insegnamento, con una costante e partecipata frequenza alle lezioni e al laboratorio connesso, si intendono promuovere i seguenti apprendimenti:
- progettazione di un curriculum e di attività didattiche per l'insegnamento della matematica nella scuola dell'infanzia e primaria
- introduzione e consolidamento ai principi di programmazione utili per il supporto all'apprendimento della disciplina
- uso e programmazione di robot didattici come ausilio all'insegnamento della matematica
Al termine dell'insegnamento, gli studenti e studentesse:
- conoscono modelli di progettazione didattica e il ruolo di tecnologie nell'agire didattico
- conoscono i concetti scientifici fondanti, il linguaggio formalizzato, e le strutture matematiche
- sanno progettare e realizzare percorsi formativi con una varietà di metodi e con interconnessioni con altre discipline
- sanno usare il linguaggio della matematica per affrontare problemi
- acquisiscono autonomia nell'analisi, attuazione e valutazione delle esigenze formative
- acquisiscono prospettiva sulla ricerca in didattica della matematica
Metodologie utilizzate
Lezione frontale dialogata (40 percento, didattica erogativa), workshop interattivi (60 percento, didattica interattiva), laboratorio pedagogico-didattico (30 percento, didattica interattiva).
L'insegnamento si tiene in lingua italiana. Gli studenti e le studentesse possono liberamente scegliere l'uso della lingua inglese per la stesura del portfolio e per l'esame orale
Materiali didattici (online, offline)
Tutte le informazioni relative all'insegnamento (lezioni, laboratorio e esami) e materiali didattici e integrativi saranno disponibili esclusivamente nello spazio dedicato sul sito http://elearning.unimib.it/. A tutti gli studenti che intendono frequentare il laboratorio associato al corso e/o sostenere l’esame è quindi richiesto di registrarsi in tale piattaforma.
Il docente mette a disposizione sulla pagina e-learning le registrazione delle lezioni per supportare gli studenti nello studio e nella preparazione dell'esame.
Programma e bibliografia
Il programma dell'insegnamento prevede:
-
l'analisi di attività didattiche per l'insegnamento della matematica nella scuola dell'infanzia e della primaria, sviluppate secondo il principio di scoperta dei concetti, tecniche di formalizzazione e consolidamento dei nuovi concetti appresi, in diversi ambiti della matematica (algebra, geometria, probabilità).
-
l'apprendimento dei piu' diffusi linguaggi di programmazione (scratch, python) utili allo sviluppo di attività di coding funzionali all'apprendimento della disciplina
-
lo studio di esempi di uso di robot didattici per la creazione di attività laboratoriali utili al consolidamento delle nozioni di logica, matematica, e discipline affini.
Testi di riferimento
Materiali forniti dal docente, a disposizione nello spazio elearning del corso.
Materiali didattici utili allo sviluppo del portfolio e di approfondimento
Peter Liljedahl, "Building Thinking Classrooms in Mathematics.", Corwin, 2020 (lettura consigliata)
Peter Liljedahl & Maegan Giroux, "Mathematics Tasks for the Thinking Classroom, Grades K-5", Corwin, 2024
Daniele Gouthier, "Matematica fuori dalle regole - Guida di sopravvivenza per genitori e insegnanti", Feltrinelli, 2024
Silvia Tabarelli, "Astuccio delle regole di matematica", Erickson, 2016
AAVV, "EnigMath: Quaderni delle sfide matematiche", Innovamat Education, 2024
Elena Rinaldi, "Facciamo Che Eravamo Matematici", Scienza Express, 2019
Laura Montagnoli, "Matematica con SCRATCH", Editrice Morcelliana, 2023
Fondazione Mondo Digitale, "Tinkering Coding Making", Erikson, 2019
Linda Liukas, "HELLO RUBY - Avventure nel mondo del coding", Erikson, 2017
Kiki Prottsman, "My First Coding Book", DK, 2017
Carol Vorderman, "Computer Coding Games in Scratch for Kids", DK, 2024
Carol Vorderman, "Computer Coding Python Games for Kids", DK, 2018
Gli studenti che intendono biennalizzare l'esame devono concordare con il docente la bibliografia aggiornata per sostenere la prova.
Modalità d'esame
Il superamento dell'esame consiste in un portfolio di elaborati scritti e in una prova orale. Non sono previste prove intermedie.
Il portfolio di elaborati scritti consiste nella presentazioni di due teaching plans con commento, sviluppati su temi a scelta dello studente in ambito della programmazione ministeriale per la scuola dell'infanzia e primaria, il primo dei quali inerente attività didattiche di scoperta e consolidamento, e il secondo inerente attività di workshop basate su coding e robotica.
La prova orale comprende una discussione del portfolio e l'analisi dell'esperienza di laboratorio. Saranno valutate la capacità di rielaborare gli argomenti oggetto di studio e l'esperienza di laboratorio, nonché la capacità di scegliere autonomamente un tema matematico oggetto di insegnamento, analizzarlo dal punto di vista contenutistico e identificarne gli aspetti più significativi che possano costituire la base per attività didattiche efficaci. Saranno inoltre oggetto di valutazione la conoscenza degli argomenti matematici su cui verte l'attività oggetto di analisi e la capacità di individuare le connessioni tra gli aspetti significativi, dal punto di vista matematico, di tali argomenti e le possibili modalità didattiche utilizzabili per progettare attività su tali contenuti.
L'attribuzione del voto finale esprime una valutazione complessiva di tutto ciò che concorre al raggiungimento degli obiettivi formativi sopra descritti. In particolare, si farà riferimento ai seguenti criteri per formulare la valutazione:
- Completezza e accuratezza dell’elaborazione concettuale
- Coerenza e accuratezza della struttura logica del portfolio e della sua esposizione
- Capacità di analisi e sintesi
- Uso accurato e rigoroso del linguaggio matematico
Orario di ricevimento
Su appuntamento (via email).
Durata dei programmi
Come previsto dal corso di laurea.
Sustainable Development Goals
Course title
G8501R023 - Didactics of mathematics with laboratory
Topics and course structure
The lecture course aims to provide skills and tools practical for the development of teaching activities for the teaching of mathematics and related disciplines through:
- The analysis of teaching units structured according to the principle of discovery followed by consolidation;
- The learning and consolidation of programming principles applicable to creating teaching experiences to support the teaching of the discipline;
- The study of examples of the application of educational robots to teach mathematics in an interactive and laboratory context.
The lecture course aims to provide examples and opportunities for practical trials in various forms in which teaching can be articulated, starting from the early experiences in preschool to didactic pathways for primary school.
Objectives
With this lecture course, with constant and active attendance in the lessons and the laboratory connected to the course, the following learning outcomes will be achieved:
- curriculum design and didactic activities for teaching mathematics in preschool and primary school
- introduction and consolidation of programming principles helpful in supporting the learning of the discipline
- use and coding of educational robots as an aid for teaching mathematics.
At the end of the course, students:
- Understand models of educational design and the role of technologies in teaching practices
- Are familiar with foundational scientific concepts, formalized language, and mathematical structures
- Are able to design and implement educational pathways using a variety of methods and creating connections with other disciplines
- Can use mathematical language to tackle problems
- Develop autonomy in analyzing, implementing, and evaluating educational needs
- Gain perspective on research in mathematics education
Methodologies
Lectures (40 percent, frontal teaching), interactive workshops (60 percent, interactive teaching), pedagogical-didactic laboratory (30 percent, interactive teaching).
Teaching is conducted in Italian. Students wishing to use English in writing the portfolio and during the oral exam are welcome to do so.
Online and offline teaching materials
All information related to the lecture course (lectures, laboratory, and exams) and educational and supplementary materials will be available exclusively in the dedicated space on the website http://elearning.unimib.it/. Therefore, all students who intend to attend the laboratory associated with the course and/or take the exam are required to register on this platform.
The instructor provides recordings of the lessons on the e-learning page to support students in studying and preparing for the exam.
Programme and references
The teaching program includes:
-
The analysis of educational activities for teaching mathematics in preschool and primary school, developed according to the principle of discovery of concepts, techniques of formalization, and consolidation of the newly learned concepts in various areas of mathematics (algebra, geometry, probability).
-
Learning the most common programming languages (Scratch, Python) that are functional for developing coding activities to support the learning of the discipline.
-
Studying examples of using educational robots for creating laboratory activities that reinforce concepts related to logic, mathematics, and related disciplines.
Reference Texts
Materials provided by the instructor will be available on the course's e-learning page.
Educational materials useful for portfolio development and in-depth study
Peter Liljedahl, "Building Thinking Classrooms in Mathematics.", Corwin, 2020 (lettura consigliata)
Peter Liljedahl & Maegan Giroux, "Mathematics Tasks for the Thinking Classroom, Grades K-5", Corwin, 2024
Daniele Gouthier, "Matematica fuori dalle regole - Guida di sopravvivenza per genitori e insegnanti", Feltrinelli, 2024
Silvia Tabarelli, "Astuccio delle regole di matematica", Erickson, 2016
AAVV, "EnigMath: Quaderni delle sfide matematiche", Innovamat Education, 2024
Elena Rinaldi, "Facciamo Che Eravamo Matematici", Scienza Express, 2019
Laura Montagnoli, "Matematica con SCRATCH", Editrice Morcelliana, 2023
Fondazione Mondo Digitale, "Tinkering Coding Making", Erikson, 2019
Linda Liukas, "HELLO RUBY - Avventure nel mondo del coding", Erikson, 2017
Kiki Prottsman, "My First Coding Book", DK, 2017
Carol Vorderman, "Computer Coding Games in Scratch for Kids", DK, 2024
Carol Vorderman, "Computer Coding Python Games for Kids", DK, 2018
Students who intend to spread the exam over two years must agree with the instructor on the bibliography to prepare for the exam.
Assessment methods
The exam consists of a portfolio of written assignments and an oral test. There are no intermediate tests.
The portfolio of written assignments consists of the presentations of two teaching plans with commentary, developed on themes chosen by the student within the scope of the ministerial programming for kindergarten and primary school. The first of these relates to teaching activities for discovery and consolidation, and the second relates to workshop activities based on coding and robotics.
The oral exam includes a discussion of the portfolio and an analysis of the laboratory experience. The ability to rework the topics of study and the laboratory experience will be evaluated, as well as the ability to independently choose a mathematical theme for teaching, analyze it from a content perspective, and identify its most significant aspects that can form the basis for effective teaching activities. Additionally, the knowledge of the mathematical topics on which the activity under analysis is based and the ability to identify connections between the significant aspects, from a mathematical point of view, of such topics and the possible teaching methods usable for designing activities on such content will also be evaluated.
The assignment of the final grade expresses an overall evaluation of everything that contributes to the achievement of the educational objectives described above. In particular, the following criteria will be used to formulate the evaluation:
- Completeness and accuracy of conceptual development
- Consistency and accuracy of the logical structure of the portfolio and its presentation
- Ability to analyze and synthesize
- Precise and rigorous use of mathematical language
Office hours
By appointment (via email).
Programme validity
According to the rules of the degree programme.