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Percorso della pagina
  1. Education
  2. Single Cycle Master Degree (5 years)
  3. Scienze della Formazione Primaria [G8501R]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. Workshop in Teaching and Learning Design and Evaluation
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Workshop in Teaching and Learning Design and Evaluation
Course ID number
2425-3-G8501R016-G8501R051M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Teaching and Learning Design and Evaluation With Workshop

Course Syllabus

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Titolo

Laboratorio di Progettazione didattica e valutazione

Argomenti e articolazione del corso

Il laboratorio prevede 12 ore di frequenza obbligatoria (le assenze sono disciplinate dal Regolamento generale dei Laboratori).

Nel laboratorio gli studenti si confronteranno più specificatamente con le problematiche legate alla valutazione.
Gli argomenti e le documentazioni analizzate e commentate durante il laboratorio saranno, inoltre, oggetto di una delle domande della prova scritta d'esame.

Nello specifico il laboratorio di compone di tre parti.
La prima parte è dedicata ad esplorare i significati che assulme la valutazione nel passaggio dalla scuola dell'infanzia alla scuola primaria.
Nella seconda parte saranno analizzato i criteri possibili per una valutazione formativa: la tipologia di situazione, le risorse, l'autonomia e la continuità.
Nella terza parte verranno presi in esame alcuni esempi di feedback formativo e sarnno proposti e discussi strumenti di autovalutazione.

Obiettivi

Il Laboratorio connesso al corso, intende PROMUOVERE i seguenti apprendimenti, in termini di:
*Conoscenza dei diversi strumenti di valutazione formativa utilizzabili nel contesto di Scuola dell'Infanzia e Primaria
*Conoscenza dei diversi modelli teorici di progettazione didattica e valutazione
*Capacità di mettere in relazione conoscenze e i quadri di riferimento concettuali proposti rispetto alla valutazione
*Promozione di competenze riflessive e di argomentazione critica rispetto all'ultizzo dei diversi strumenti valutativi proposti
*Promozione di competenze di analisi della documentazione didattica funziali alla costruzione di una valutazione formativa.

Metodologie utilizzate

Il laboratorio prevederà un approccio esperienziale.
Le metodologie proposte saranno:

  • lavoro di gruppo,
  • lavoro a coppie
  • discussione in grande e piccolo gruppo,
  • role play e simulazioni
  • studi di caso.

Saranno proposte sessioni di analisi di documentazione didattica provenienti dalla Scuola dell'Infanzia e Primaria.

Materiali didattici (online, offline)

Saranno messe a disposizione degli studenti le slides utilizzate durante il laboratorio.

Programma e bibliografia

La frequentazione del laboratorio non richiede lo studio di testi specifici.
Si rimanda alla bibliografia del Corso di Progettazione didattica e valutazione.

Modalità d'esame

Il laboratorio non prevede alcuna prova finale.
L'approvazione è subordinata alla frequenza e alla partecipazione agli incontri.
La frequenza del Laboratorio è condizione necessaria per poter sostenere l'esame di Progettazione didattica e valutazione.

Orario di ricevimento

Durata dei programmi

Il Laboratorio, una volta superato, è sempre valido e dà accesso all'esame.

Cultori della materia e Tutor

Sofia Bosatelli

Paola Capitanio

Paola Catalani

Mario Fratelli

Anna Pietrobon

Alessandra Saita

Paola Scuderi

Sonia Sorgato

Monica Zanon

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ
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Course title

Workshop of the course Models and Elements of Curriculum Design.

Topics and course structure

The laboratory requires 12 hours of mandatory attendance (absences are regulated by the General Regulations of the Laboratories).

In the workshop, students will specifically address issues related to assessment. The topics and documentation analyzed and discussed during the laboratory will also be the subject of one of the questions on the written exam.

Specifically, the laboratory consists of three parts. The first part is dedicated to exploring the meanings that assessment assumes in the transition from preschool to primary school. The second part will analyze possible criteria for formative assessment: the type of situation, resources, autonomy, and continuity. In the third part, some examples of formative feedback will be examined, and self-assessment tools will be proposed and discussed.

Objectives

The workshop associated with the course aims to PROMOTE the following learning outcomes in terms of:

Knowledge of the various formative assessment tools that can be used in the context of Preschool and Primary School.
Understanding of different theoretical models of instructional design and assessment.
Ability to relate knowledge to the conceptual frameworks proposed regarding assessment.
Promotion of reflective skills and critical argumentation concerning the use of the various proposed assessment tools.
Development of skills in analyzing educational documentation useful for constructing formative assessment.

Methodologies

The laboratory will adopt an experiential approach. The proposed methodologies will include:

Group work
Pair work
Large and small group discussions
Role play and simulations
Case studies
Sessions will involve the analysis of educational documentation from Preschool and Primary School.

Online and offline teaching materials

Slides used during the laboratory will be made available to the students.

Programme and references

Attendance at the laboratory does not require the study of specific texts. Reference is made to the bibliography of the course Models and Elements of Curriculum Design.

Assessment methods

The laboratory does not include a final exam. Approval is contingent upon attendance and participation in the sessions. Attendance at the laboratory is a prerequisite for taking the exam.

Office hours

Programme validity

Once completed, the laboratory remains valid and grants access to the exam.

Course tutors and assistants

Sofia Bosatelli

Paola Capitanio

Paola Catalani

Mario Fratelli

Anna Pietrobon

Alessandra Saita

Paola Scuderi

Sonia Sorgato

Monica Zanon

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION
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Key information

Field of research
M-PED/04
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
5-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • BB
    Barbara Balconi
  • SB
    Stefania Bussini
  • LE
    Laura Maria Epifanio
  • Michela Ferrari
    Michela Ferrari
  • FF
    Flavia Fornili
  • MF
    Mario Fratelli
  • IF
    Irene Frigerio
  • ML
    Marzio La Pasta
  • AP
    Anna Pietrobon
  • CP
    Chiara Protasini
  • KS
    Ketty Savioli
  • Sonia Sorgato
    Sonia Sorgato
  • MZ
    Monica Zanon

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

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