Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Single Cycle Master Degree (5 years)
  3. Scienze della Formazione Primaria [G8501R]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. Workshop in Physics and Physics Teaching
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Workshop in Physics and Physics Teaching
Course ID number
2425-3-G8501R017-G8501R052M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Physics and Physics Teaching With Workshop

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Tra Terra e Cielo

Argomenti e articolazione del corso

Il laboratorio propone un percorso di Astronomia osservativa, durante il quale si realizzano osservazioni, strumenti, modelli facendo emergere conoscenze pregresse, ipotesi e scoperte dapprima dal punto di vista locale in seguito dal punto di vista globale del pianeta e infine dal punto di vista esterno al pianeta (dello spazio). Gli argomenti sono diversi e interdisciplinari: luce e movimento sono i due grandi ambiti concettuali di sfondo a tutto il percorso.

Obiettivi

Con questo insegnamento, con una costante e partecipata frequenza alle lezioni e al Laboratorio connesso al corso, si intendono PROMUOVERE i seguenti apprendimenti, in termini di:
*Conoscenze e comprensione: percorso apparente del sole e degli astri nel cielo: descrizione, rappresentazione e interpretazione; orientamento e punti cardinali; verticale e orizzontale; globo-local: cosa ci permette di scoprire il globo parallelo? Variabili fisiche legate al cielo e alla visione: dimensioni, distanze, interazioni luce e materia; relatività del movimento; fasce climatiche e stagioni.
*Capacità di mettere in relazione conoscenze e modelli fra loro differenziati
*Capacità di applicare conoscenze e modelli alla vita quotidiana

Metodologie utilizzate

osservazione delle ombre e degli astri all’aperto e tramite software e simulazioni; costruzione di strumenti/modelli di registrazione dei movimenti degli astri nel tempo; misurazione di grandezze significative; modellizzazione di moti, relazioni spaziali e dimensionali, illuminazione, eclissi.

Materiali didattici (online, offline)

dispense del laboratorio nelle quali sono indicati anche tutti i siti web utilizzati e la bibliografia utilizzata

Programma e bibliografia

La frequentazione del laboratorio non richiede lo studio di testi specifici ma consigliamo vivamente la lettura dei seguenti testi:
 Franco Lorenzoni, Con il cielo negli occhi. Edizioni La Meridiana, 2009.
 N. Lanciano, Strumenti per i giardini del cielo, ed Asterios, 2019 (riedizione di quella del 2002, edizioni Junior)
 Lanciano et al., 2009, A scuola di miti e di scienza. Edizioni Junior

Modalità d'esame

L'approvazione è subordinata alla frequenza e alla partecipazione agli incontri. Il laboratorio non prevede alcuna prova finale anche se nell’esame di fine corso di fisica verrà posta una domanda relativa alla parte di astronomia svolta durante il laboratorio.

Orario di ricevimento

In caso di bisogno contattare e prendere accordi direttamente con i conduttori del laboratorio attraverso la email.

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Monica Chiara Onida e Marco testa

Sustainable Development Goals

RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO | VITA SULLA TERRA
Export

Course title

Between Earth and Sky

Topics and course structure

The laboratory offers a path of observational astronomy, during which observations, instruments and models are carried out, bringing out previous knowledge, hypotheses and discoveries first from the local point of view, then from the global point of view of the planet and finally from the external point of view of the planet. planet (of space). The topics are different and interdisciplinary: light and movement are the two great conceptual areas underlying the entire journey.

Objectives

With this teaching, with constant and participatory attendance at the lessons and the laboratory connected to the course, we intend to PROMOTE the following learning, in terms of:
*Knowledge and understanding: apparent path of the sun and stars in the sky: description, representation and interpretation; orientation and cardinal points; vertical and horizontal; globo-local: what does the parallel globe allow us to discover? Physical variables linked to the sky and vision: dimensions, distances, light and matter interactions; relativity of movement; climatic bands and seasons.
*Ability to relate differentiated knowledge and models
*Ability to apply knowledge and models to daily life

Methodologies

Observation of shadows and stars outdoors and through software and simulations; construction of instruments/models for recording the movements of the stars over time; measurement of significant quantities; modeling of motions, spatial and dimensional relationships, lighting, eclipses.

Online and offline teaching materials

Laboratory handouts which also indicate all the websites used and the bibliography used

Programme and references

Attending the laboratory does not require the study of specific texts but we strongly recommend reading the following texts:

  • Franco Lorenzoni, Con il cielo negli occhi. Edizioni La Meridiana, 2009.
     N. Lanciano, Strumenti per i giardini del cielo, ed Asterios, 2019 (riedizione di quella del 2002, edizioni Junior)
     Lanciano et al., 2009, A scuola di miti e di scienza. Edizioni Junior

Assessment methods

Approval is subject to attendance and participation in meetings. The laboratory does not include any final test although in the physics end-of-course exam a question will be asked relating to the astronomy part carried out during the laboratory.

Office hours

If necessary, contact and make arrangements directly with the laboratory leaders via email

Programme validity

2 years

Course tutors and assistants

Monica Chiara Onida e Marco testa

Sustainable Development Goals

REDUCED INEQUALITIES | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | CLIMATE ACTION | LIFE ON LAND
Enter

Key information

Field of research
FIS/08
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
5-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • GA
    Giorgia Albani
  • Monica Chiara Onida
    Monica Chiara Onida
  • Marco Testa
    Marco Testa
  • Assistant

  • GM
    Giulia Marcucci
  • MM
    Maya Musa
  • DR
    Davide Rozza
  • Tutor

  • SC
    Stephanie Cancelli

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION
LIFE ON LAND - Protect, restore and promote sustainable use of terrestrial ecosystems, sustainably manage forests, combat desertification, and halt and reverse land degradation and halt biodiversity loss
LIFE ON LAND

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics