Syllabus del corso
Titolo
Tecnologie per la didattica
Argomenti e articolazione del corso
Il corso si occupa di indagare come, in che modo e con quali metodologie le tecnologie digitali e il Web si siano progressivamente diffuse nei sistemi formativi dei paesi sviluppati e abbiano modificato radicalmente il modo di fare didattica, quello di apprendere e quello di insegnare. A livello europeo, infatti, si è definito un framework DigiCompEdu, e cioè un quadro di riferimento delle competeze digitali per l'educazione che tutti gli insegnati dell'unione debbono possedere. La pademia e la DAD hanno avuto un duplice effetto su questo proceso di digitalizzazione della scuola italiana. Da un lato lo hanno accelarato, dall'altro hanno messo in evidenza come il nostro sistema formativo non sia ancora pronto ad una piena integrazione del ditale a scuola. Mancano, infatti, sia le infrastrutture (banda device) sia un'adeguata formazione medodologica dei docenti. Il corso ha l'obiettivo di fornire alle studentesse e agli studenti questa formazione. Per adempiere a questo compito le lezioni seguiranno le indicazioni contenute nel [Piano Nazionale Scuola digitale](https://www.miur.gov.it/scuola-digitale, 2015), e quelle guida contenuture nella Missione 4 - Scuola e Ricerca del [Piano Nazionale di Ripresa e Resilienza] https://www.governo.it/sites/governo.it/files/PNRR.pdf) oltre che quelle del , al suo interno, il Piano Scuola 4.0, si propongono di colmare questo gap metedologico e didattico e insistono sulla necessità per scuola di utilizzare i nuovi linguaggi del digitale per "aumentare" di apprendimenti e rendere consapevoli i bambini e gli insegnati delle potenzialità e delle cricità che questo processo comporta.
Obiettivi
Partecipando al corso, gli studenti svilupperanno:
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la capacità di comprendere come la rivoluzione informazionale implichi radicali cambiamenti anche nel mondo dell’educazione, con riferimento anche al contesto normativo italino in specifico al Piano Nanziole Scuola Digitale e al Piano Nazionale di ripresa e resilienza;
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la capacità di comprendere come le tecnologie digitali stanno trasformando il modo il cui “nativi digitali” e/o la genazione Z, apprendono, sia nei contesti informali sia nella scuola dell'infanza e primaria scuola;
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la capacita di comprendere e conoscoscre le teorie, le metodologie e le pratiche della "didattica digitalmente aumentata", con riferimento in particolare al framework europeo Digicomp.edu alle modalità di implementazione del Piano Scuola 4.0;
Metodologie utilizzate
Questo corso è erogato secondo la metodologia del blended learining. Il corso prevederà un continuum di attività d’aula e attività on-line e sarà suddiviso in unità, a loro volta, composte da una lezione presenziale per settimana, materiali, video-lezioni e presentazioni disponibili on-line, e da un esercitazione (facoltativa) da svolgersi con il supporto del tutor on-line.
Nel 50% delle lezioni si adotterà una didattica erogativa, nel'altro 50% una didattica interattiva che consisterà in esercitazioni, studio di casi, discussione ecc.
Materiali didattici (online, offline)
Il Corso in Blended Learing è implementate nella piattaforma elearning di Ateneo
Programma e bibliografia
La didattica ibrida, gli ambienti virtuali di apprendimento (VLE LCMS), le applicazioni della realtà virtuale, i registri elettronici, le piattaforme social come Instagram, Tik Tok e Youtube, Apps insieme alle nuova modalità di interazione, touch e vocale, con i dispositivi digitali (notebook, tablet, smartphone, e visori di relatà aumentata) stanno rivoluzionando le modalità della formazione nella scuola e il modo di apprendere dei "nativi digitali" e/o della generzione Z. In particolare questo corso si dedica ad approfondire il modo in cui la rivoluzione digitale abbia generato e generi un sempre più massiccio impatto sulle istituzioni educative e stia radicalmente cambiando le soggettività e il ruolo sia di chi apprende sia di chi insegna. Il corso prosegure analizzando le teorie, i metodi e le pratiche di apprendimento "aumentate" dalla tecnologia. Saranno perciò oggetto del corso le metodologie della Filipped Classroom, degli Eventi di Approdentimenti Situati, del Digital Learnig oltre ad approfondimenti su come utilizzano gli ambienti vitruli di appredentimento come supporto e per la didattica in presenza.
Programma d'esame e Testi Obbligatori
Il programma d'esame, trattandosi di un corso in Blended learining, prevede per tutte le studentesse e gli studendi la possibilità di svolgere un'esercitazione che vada ad integrare con un'esperienza sul campo i contenuti e le attività sviluppate in aula.
I testi che debbono essere preparati per l'esame sono:
P. Ferri, S. Moriggi, (2023), A scuola con le tecnologie. Insegnare e appredendere nel digitale (edizione aggiornata), Mondadori, Milano.
choose one of these essays:
Piano Scuola 4.0 - Futura (disponibile all'interno del sito del Corso) da pagine 1 a pag. 28.
e solo chi non svolge le esercitazioni uno a scelta tra questi testi:
Bolter, J. D., Grusin, R., (2003). Remediation. Competizione e integrazione tra media vecchi e nuovi, Guerini e Associati Milano
P. Wallace (2017), La Psicologia di Internet, (a cura di Paolo Ferri e Stefano Moriggi), Edizioni Raffaello Cortina, Milano
P. Ferri, Nativi digitali, Bruno Mondadori, 2012
Modalità d'esame
La valutazione del corso Blended è articolata in tre item
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La prova finale: esame orale
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La valutazione attribuita dai tutor dei progetti o delle esercitazioni svolte (per chi le sceglie)
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La qualità delle interazioni on line
Orario di ricevimento
su appuntamento
Durata dei programmi
I programmi valgono due anni accademici.
Cultori della materia e Tutor
Isabella Quatera, Nicola Cavalli
Sustainable Development Goals
Course title
Educational Technology
Topics and course structure
The course aims to
to investigate how, in what ways and with what methodologies digital technologies and the Web have progressively spread in the educational systems of developed countries and have radically changed the way of teaching, and learning. At the EU level, in fact, a framework DigiCompEdu has been defined, namely a framework of digital competencies for education that all teachers in the union must possess. Pademia and DAD have had a twofold effect on this process of digitizing Italian schools. On the one hand, they have accelerated it; on the other, they have highlighted how our education system is not yet ready for full integration of school-based thimble. In fact, both the infrastructure (band devices) and adequate medodological training of teachers are lacking. The course aims to provide female students with this training. To fulfill this task, the lessons will follow the guidance contained in the [National Digital School Plan](https://www.miur.gov.it/scuola-digitale, 2015), and the guidance contained in Mission 4 - School and Research of the [National Recovery and Resilience Plan] https://www.governo.it/sites/governo.it/files/PNRR.pdf) as well as that of , within it, the School Plan 4. 0, aim to bridge this metedological and educational gap and insist on the need for schools to use the new languages of digital to "augment" learning and make children and teachers aware of the potential and cricricricities involved in this process.
Objectives
By participating in the course, students will develop:
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the ability to understand how the informational revolution implies radical changes in the world of education as well, with regarsd to the Italian regulatory context specifically to the Piano Nanziole Scuola Digitale and to the Piano Nazionale di ripresa e resilienza;
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the ability to understand how digital technologies are transforming the way "digital natives" or the Z generation children learn, both in informal contexts and in infancy and primary schooling;
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the ability to understand and know the theories, methodologies and practices of "digitally augmented education," with particular reference to the European Digicomp.edu framework to the ways in which School Plan 4.0 is being implemented;
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the ability to design the different physical and digital settings that enable "digitally augmented" teaching, again with reference to the EU framenwork Digicomp.edu School 4.0 plan.
Methodologies
This course is delivered according to the blended-learning methodology. The course will provide a continuum of classroom and online activities and will be divided into units, in turn, consisting of one presential lecture per week, materials, video lectures and presentations available online, and an exercise (optional) to be carried out with the support of the online tutor.
In 50% of the sessions, an expository teaching approach will be adopted. In the remaining 50%, the teaching will be interactive, involving exercises, case studies, discussions, etc.
Online and offline teaching materials
The Blended Learning Course is on-line in the University VLE
Programme and references
Hybrid didactics, virtual learning environments (VLE LCMS), virtual reality applications, e-records, social platforms such as Instagram, Tik Tok and Youtube, Apps along with new modes of interaction, touch and voice, with digital devices (notebooks, tablets, smartphones, and augmented reality viewers) are are radically transforming how education is conducted in schools and hao "digital natives" and/or Generation Z learn. In particular, this course is dedicated to exploring how the digital revolution has generated and is generating an increasingly massive impact on educational institutions and is radically changing the subjectivities and roles of both learners (digital natives) and teachers (digital immigrants). The course will continue by analyzing theories, methods and practices of learning "augmented" by technology. Therefore, the methodologies of the Filipped Classroom, Situated Approaches, and Digital Learnig will be the subject of the course, in addition to insights into how they use vitruli appredient environments as a support and for in-presence teaching.
Exam Program and Required Texts
Since this is a blended-learning course, the exam program requires all students to do a project work that complements the content and activities developed in the classroom with a field experience.
The texts that must be prepared for the exam are:
P. Ferri, S. Moriggi, (2023), A scuola con le tecnologie. Insegnare e appredendere nel digitale (edizione aggiornata), Mondadori, Milano. Parte 1 La società informazionale e la fine del masse media. Capitolo 1, 2, 3.
Piano Scuola 4.0 - Futura (available within the Course website), pages 1 to 28.
-and only those who do not do the project work one of your choice of these texts:
Bolter, J. D., Grusin, R., (2003). Remediation. Competizione e integrazione tra media vecchi e nuovi, Guerini e Associati Milano
P. Wallace (2017), La Psicologia di Internet, (a cura di Paolo Ferri e Stefano Moriggi), Edizioni Raffaello Cortina, Milano
P. Ferri, Nativi digitali, Bruno Mondadori, 2012
Assessment methods
The evaluation of the Blended course is divided into three items
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The final exam: oral exam
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Voting attributed by the tutors of the projects or exercises carried out (for those who choose them)
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The quality of online interactions Evaluation scales The evaluation will be articulated 0-10 points for the final exam · 0-5 insufficient test: the student has not achieved the minimum required results · 6-8 test not completely sufficient: the student has almost reached the minimum results required but needs to further deepen the arguments · 9-10 sufficient test: the student has achieved the minimum results · 11-15 proof fully sufficient: the student has achieved a good / excellent level of knowledge 0-15 for exercises and projects · 0-5 insufficient project: the student did not achieve the minimum required results · 6-10 sufficient project: the student has achieved the minimum results required but needs to further deepen the topics · 10-15 project and more satisfying: the student has achieved good / excellent results 0-5 points for the quality and quantity of online interactions with tutors · 0-2 online interactions not sufficient both with respect to quality and quantity · 3-5 sufficient or good online interactions both with respect to quality and quantity
Office hours
on appointment
Programme validity
The program is valid for two years
Course tutors and assistants
Isabella Quatera, Nicola Cavalli