Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Odontoiatria e Protesi Dentaria [H4602D - H4601D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Psychiatry
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Psychiatry
Course ID number
2425-2-H4601D009
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il corso deve contribuire al
raggiungimento dei seguenti obiettivi:

a)
individuare e diagnosticare gli
specifici Disturbi Mentali a partire dalla teoria eziopatogenetica
biopsicosociale

b)
individuare le terapie più utili
alla cura del paziente affetto da Disturbo Mentale a partire dalle
Linee-guida sul trattamento psichiatrico derivanti dalla medicina basata
sulle evidenze

c)
individuare la complessità della
relazione con il paziente affetto da Disturbo Mentale

d)
comprendere l’importanza ed
utilizzare le informazioni relative al contesto psicosociale nell’ambito
della cura e della riabilitazione del paziente affetto da Disturbo Mentale

Contenuti sintetici

Il Corso fornisce allo studente le conoscenze
teoriche essenziali riferibili alle Scienze del Comportamento nella prospettiva
della loro successiva applicazione professionale in ambito clinico. Permette
l’acquisizione e l’approfondimento delle interrelazioni tra i contenuti delle neuroscienze,
della psicopatologia, della clinica psichiatrica e della psicofarmacologia
nella dimensione della complessità e dell’integrazione delle funzioni del SNC.
Tale percorso conoscitivo è finalizzato alla comprensione delle più importanti
e delle più diverse manifestazioni psicopatologiche presenti nella clinica
psichiatrica, sia riguardo agli stati di salute che di franca malattia, con
particolare attenzione alla interdisciplinarietà della Medicina e delle Scienze
del Comportamento, alle risultanze della medicina basata sulle evidenze e della
medicina di genere.

Programma esteso

PSICHIATRIA:

1.
Introduzione

2.
Evoluzione storica dei concetti di
normalità e patologia nell’ambito della salute mentale

3.
Evoluzione storica dei modelli
terapeutici in psichiatria e dell’organizzazione dell’assistenza psichiatrica

4.
Legislazione in ambito psichiatrico
e dei Disturbi correlati all’uso di sostanze

5.
Epidemiologia generale e specifica
in ambito psichiatrico

6.
Nosografia psichiatrica: i sistemi
di classificazione dei disturbi mentali ed il ruolo dei sistemi diagnostici
DSM-5 e ICD-10

7.
Gli specifici Disturbi Mentali.
Diagnosi, clinica e trattamento dei:

7.1.
Disturbi correlati a sostanze e
Disturbi da addiction

7.2.
Disturbi d’Ansia

7.3.
Disturbo Ossessivo-Compulsivo e
disturbi correlati

7.4.
Disturbi correlati a eventi
traumatici e stressanti

7.5.
Disturbi Depressivi

7.6.
Disturbo Bipolare e Disturbi
correlati

7.7.
Disturbi dello spettro della
Schizofrenia e altri Disturbi Psicotici

7.8.
Disturbi della nutrizione e della
alimentazione

7.9.
Disturbi di Personalità

7.10.Cenni sui Disturbi Neurocognitivi e sul Disturbo da Sintomi
Somatici e disturbi correlati

7.11.Note sui concetti di impulsività e aggressività in
psichiatria (suicidio, tentativo di suicidio, violenza eterodiretta,
psichiatria carceraria)

8.
I trattamenti in psichiatria:
terapie psicofarmacologiche; principi generali di psicoterapia e

psicoeducazione (individuale, di gruppo, familiare); riabilitazione
psicosociale

Prerequisiti

Conoscenze relative ai Corsi propedeutici indicati
nel Regolamento del Corso di Laurea

Modalità didattica

Lezioni frontali finalizzate ad offrire un
approfondimento su alcuni temi di rilevanza clinica

Materiale didattico

-
American Psychiatric Association,
DSM-5, Manuale Diagnostico e Statistico dei Disturbi Mentali, Raffaello Cortina
Editore, Milano 2014

-
Barnhill J.W. (ed), DSM-5. Casi Clinici, Raffaello Cortina Editore, Milano 2014

-
Nussbaum A.M., L’esame diagnostico
con il DSM-5, Raffaello Cortina Editore, Milano 2014

-
Muskin P.R. (ed), Domande e Risposte
sui criteri diagnostici. DSM-5. Un Manuale utile per facilitare l’apprendimento
dei criteri diagnostici del DSM-5, Raffaello Cortina Editore, Milano 2016

-
American Psychiatric Association,
Comprendere i Disturbi Mentali. Una guida per la famiglia con l’aiuto del
DSM-5. Raffaello Cortina Editore, Milano 2018

Hales R.E., Yudofsky S.C., Roberts L.W. (eds), Manuale di Psichiatria
della American Psychiatric Publishing, EDRA Milano 2015

Periodo di erogazione dell'insegnamento

2 Anno - 2 Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame orale con valutazione
dell’apprendimento e della comprensione degli argomenti svolti nel Corso
mediante caso clinico e domande di approfondimento su altri argomenti

Non prove in itinere

Orario di ricevimento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The Course aims to reach the following goals:

a)the identification and diagnosis of
specific mental disorders starting from the biopsychosocial etiopathogenetic
theory

b)the identification of the most
useful therapies to the care and cure of the patient suffering from mental
disorder, starting from the Guidelines of psychiatric treatment deriving from
the EBM approach

c)the identification of the complexity
of the relationship with the patient suffering from mental disorder

the understanding of the importance and the
application of the information deriving from the psychosocial context in the
care, cure and rehabilitation of a patient suffering from mental disorder

Contents

The Course provides the student with the essential theoretical knowledge
related to Behavioural Sciences with a view on their subsequent professional
application in the clinical context.

The Course allows the student to learn about, and
further develop, the interrelationships between the contents of neuroscience, psychopathology,
clinical psychiatry and psychopharmacology in the dimension of the CNS
complexity and the integration of functions. This cognitive route is aimed at
understanding the most important and
varied pathological clinical conditions in
regards to both health and real illness, with
particular attention to interdisciplinary Medical and Behavioural Sciences and
to results deriving from EBM and gender-related medicine.

Detailed program

PSYCHIATRY:

1.
Introduction

2.Historic development of the concepts
of normality and illness in the field of mental health

3.Historic development of the
therapeutic models in psychiatry and of the organization and structure of the
psychiatric care

4.Relevant psychiatric and drug
addiction legislation

5.General and specific epidemiology in
psychiatry

6.Diagnostic psychiatry: the coding
classification of mental disorders and the role of DSM-5 and ICD-10
classification system

7.The specific mental disorders:
diagnosis, clinical conditions and treatment of:

7.1
Substance-related and Addictive
Disorders

7.2
Anxiety Disorders

7.3
Obsessive-Compulsive and Related
Disorders

7.4
Trauma- and Stressor-Related
Disorders

7.5
Depressive Disorders

7.6
Bipolar and Related Disorders

7.7Schizophrenia Spectrum and Other
Psychotic Disorders

7.8
Feeding and Eating Disorders

7.9
Personality Disorders

7.10Outline on Neurocognitive Disorders
and Somatic Symptom and Related Disorders

7.11Notes about the concepts of impulsivity
and aggression in psychiatry (suicide, attempted suicide, violence against
others, jail and prison psychiatry)

Treatments in psychiatry: psychopharmacological therapies, general
rudiments of psychotherapy and psychoeducation (individual, group and family);
psychosocial rehabilitation

Prerequisites

Knowledge of the propaedeutic
Courses indicated in the rule book of the Degree

Teaching form

Lectures aiming to offer
in-depth knowledge on clinically relevant topics

Textbook and teaching resource

-
American Psychiatric Association,
DSM-5, Manuale Diagnostico e Statistico dei Disturbi Mentali, Raffaello Cortina
Editore, Milano 2014

-
Barnhill J.W. (ed), DSM-5. Casi Clinici, Raffaello Cortina Editore, Milano 2014

-
Nussbaum A.M., L’esame diagnostico
con il DSM-5, Raffaello Cortina Editore, Milano 2014

-
Muskin P.R. (ed), Domande e Risposte
sui criteri diagnostici. DSM-5. Un Manuale utile per facilitare l’apprendimento
dei criteri diagnostici del DSM-5, Raffaello Cortina Editore, Milano 2016

-
American Psychiatric Association,
Comprendere i Disturbi Mentali. Una guida per la famiglia con l’aiuto del
DSM-5. Raffaello Cortina Editore, Milano 2018

Hales R.E., Yudofsky S.C., Roberts L.W. (eds), Manuale di Psichiatria
della American Psychiatric Publishing, EDRA Milano 2015

Semester

2 Anno - 2 Semestre

Assessment method

Oral exam with
evaluation of learning and knowledge of the topics studied during the Course
through a clinical case study and in-depth questions on other topics.

No tests during the term

Office hours

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/25
ECTS
4
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
40
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • GC
    Giuseppe Carrà
  • MC
    Massimo Clerici

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics