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Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Odontoiatria e Protesi Dentaria [H4602D - H4601D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 3rd year
  1. Haematologic Disorders
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Haematologic Disorders
Course ID number
2425-3-H4601D013-H4601D036M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to General Medicine

Course Syllabus

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Obiettivi

Obiettivi principali del corso sono quelli di fornire un inquadramento generale relativo a classificazione e caratteristiche cliniche di anemie, leucemie acute e cronice, sindromi mielodisplastiche, linfomi Hodgkin e non Hodgkin e mieloma multiplo, oltreché di fornire le basi molecolari della loro patogenesi. Particolare attenzione sarà dedicata alle patologie di interesse odontoiatrico, in modo da incoraggiare un approccio clinico pluridisciplinare.

Contenuti sintetici

Il modulo prevede i seguenti contenuti:

  • Introduzione sul sistema ematopoietico
  • Anemie: classificazione, caratteristiche cliniche e meccanismi molecolari
  • Leucemia Mieloide Cronica: classificazione, caratteristiche cliniche e meccanismi molecolari
  • Leucemia Linfatica Cronica: classificazione, caratteristiche cliniche e meccanismi molecolari
  • Leucemia Mieloide Acuta: classificazione, caratteristiche cliniche e meccanismi molecolari
  • Leucemia Linfoblastica Acuta: classificazione, caratteristiche cliniche e meccanismi molecolari
  • Mielodisplasie: classificazione, caratteristiche cliniche e meccanismi molecolari
  • Linfomi di Hodgkin: classificazione, caratteristiche cliniche e meccanismi molecolari
  • Linfomi non Hodgkin: classificazione, caratteristiche cliniche e meccanismi molecolari
  • Mieloma Multiplo: classificazione, caratteristiche cliniche e meccanismi molecolari

Programma esteso

Morfologia, fisiologia e fisiopatologia del sangue e del midollo osseo; cellule staminali ematopoietiche; anemie; piastrinopenie; principali patologie clonali, con particolare riferimento a leucemie acute mieloidi, sindromi mielodisplastiche, leucemia mieloide cronica, leucemie linfoblastica acuta, leucemia linfatica cronica, principali patologie mieloproliferative Philadelphia-negative, principali gammapatie monoclonali, linfomi di Hodgkin e non-Hodgkin.

  • Anemie: cause, sintomi, segni

  • Leucemie acute mieloidi: meccanismi molecolari, sintomi, segni, prognosi, evoluzione.

  • Sindromi mielodisplastiche: meccanismi molecolari, sintomi, segni, prognosi, evoluzione.

  • Leucemia mieloide cronica: meccanismi molecolari, sintomi, segni, prognosi, evoluzione, cenni di terapia, ruolo delle targeted therapies.

  • Leucemia linfoblastica acuta: meccanismi molecolari, sintomi, segni, prognosi, evoluzione.

  • Leucemia linfatica cronica: meccanismi molecolari, sintomi, segni, prognosi, evoluzione.

  • Principali patologie mieloproliferative Philadelphia-negative: Policitemia Vera, Trombocitemia Essenziale, Mielofibrosi Idiopatica: meccanismi molecolari, rulo di JAK2, MPL e CALR; sintomi, segni, prognosi, evoluzione.

  • Principali gammapatie monoclonali: mieloma multiplo e MGUS, meccanismi molecolari, sintomi, segni, prognosi, evoluzione.

  • linfomi di Hodgkin e non-Hodgkin: meccanismi molecolari, sintomi, segni, prognosi, evoluzione, principali differenze

Prerequisiti

Si rimanda a quanto definito nella descrizione generale del corso.

Modalità didattica

L'80% delle attività didattiche avrà natura erogativa (DE), espletata nella forma di didattica frontale.
Il 20% avrà natura interattiva (DI), espletata in particolare come discussione collegiale di casi studio focalizzati sui temi affrontati in DE.
L'attività didattica sarà erogata in presenza (80%) ed in remoto (20%), con modalità sincrona.

Materiale didattico

Harrison – Principles of internal medicine.
Diapositive e articoli di riferimento (su richiesta) forniti dai docenti agli studenti.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame scritto a risposta multipla (domande chiuse) ed orale su richiesta dello studente o del docente.

L’esame è inteso a testare le conoscenze e le competenze acquisite nei diversi moduli che compongono l’insegnamento e la capacità dello studente di elaborare in modo maturo le nozioni.

Orario di ricevimento

Su appuntamento.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
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Aims

The main objectives of the course are to provide a general framework relating to the classification and clinical characteristics of anemias, acute and chronic leukemias, myelodysplastic syndromes, Hodgkin and non-Hodgkin lymphomas and multiple myeloma, as well as to provide the molecular basis of their pathogenesis. Particular attention will be paid to pathologies of dental interest, in order to encourage a multidisciplinary clinical approach.

Contents

The form includes the following contents:

  • Introduction to the hematopoietic system
  • Anemias: classification, clinical characteristics and molecular mechanisms
  • Chronic Myeloid Leukemia: classification, clinical characteristics and molecular mechanisms
  • Chronic Lymphatic Leukemia: classification, clinical characteristics and molecular mechanisms
  • Acute Myeloid Leukemia: classification, clinical characteristics and molecular mechanisms
  • Acute Lymphoblastic Leukemia: classification, clinical characteristics and molecular mechanisms
  • Myelodysplasias: classification, clinical characteristics and molecular mechanisms
  • Hodgkin lymphomas: classification, clinical characteristics and molecular mechanisms
  • Non-Hodgkin's lymphomas: classification, clinical characteristics and molecular mechanisms
  • Multiple Myeloma: classification, clinical characteristics and molecular mechanisms

Detailed program

Morphology, phyisiology and physiopathology of the blood and the bone marrow; hematopoietic stem cells; anaemias; thrombocytopenias; main clonal disorders, such as: acute myeloid leukemias, myelodysplastic syndromes, chronic myeloid leukemia, acute lymphoblastic leukemia, chronic lymphocytic leukemia, main Philadelphia-negative myeloproliferative disorders, main monoclonal gammopathies, Hodgkin and non-Hodgkin lymphomas.

  • Anaemias: causes, symptoms and signs.

  • Leucemie acute mieloidi: molecular mechanisms, symptoms, signs, prognosis, evolution.

  • Myelodysplastic syndromes: molecular mechanisms, symptoms, signs, prognosis, evolution.

  • Leucemia mieloide cronica: molecular mechanisms, symptoms, signs, prognosis, evolution, role of targeted therapies in the treatment of LMC.

  • Acute lymphoblastic leukemia: molecular mechanisms, symptoms, signs, prognosis, evolution.

  • Chronic lymphocytic leukemia: molecular mechanisms, symptoms, signs, prognosis, evolution.

  • Main Philadelphia-negative myeloproliferative disorders: polycythaemia vera, essential thrombocythemia, idiopathic myelofibrosis: molecular mechanisms, role of JAK2, MPL and CALR; symptoms, signs, prognosis, evolution.

  • Main monoclonal gammopathies: multiple myeloma and MGUS; molecular mechanisms, symptoms, signs, prognosis, evolution.

  • Hodgkin and non-Hodgkin lymphomas: molecular mechanisms, symptoms, signs, prognosis, evolution, main differences

Prerequisites

Please refer to what is defined in the general description of the course.

Teaching form

80% of the teaching activities will have a delivery nature (DE), carried out in the form of frontal teaching.
20% will have an interactive nature (DI), carried out in particular as a collegial discussion of case studies focused on the topics addressed in DE.
The teaching activity will be delivered in person (80%) and remotely (20%), in synchronous mode.

Textbook and teaching resource

Harrison – Principles of internal medicine.
Slides and reference articles (on request).

Semester

Second semester.

Assessment method

Written multiple choice exam (closed questions) and oral upon request of the student or teacher.

The exam is intended to test the knowledge and skills acquired in the different modules that make up the teaching and the student's ability to develop the notions in a mature manner.

Office hours

On appointment.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
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Key information

Field of research
MED/15
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • RP
    Rocco Giovanni Piazza

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

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