Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Odontoiatria e Protesi Dentaria [H4602D - H4601D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Functional Anatomy of The Stomatognatic Apparatus
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Functional Anatomy of The Stomatognatic Apparatus
Course ID number
2425-2-H4601D037
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

L’obiettivo del corso è descrivere l’anatomia cranio-cervicale e dell'apparato stomatognatico analizzando dettagliatamente l'importanza dei diversi elementi nell'espletamento delle funzioni stomatognatiche, ovvero nella deglutizione, nella masticazione, nella fonazione e in misura secondaria nella respirazione. Viene altresì descritta la componente funzionale nella morfogenesi dello splancnocranio e infine viene descritta l'importanza dell'apparato stomatognatico nell'ambito del sistema posturale.

Contenuti sintetici

Analisi del funzionamento dell’apparato stomatognatico da un punto di vista alveolo dentale, muscolare e articolare. Ciò permette di creare un rapporto tra forma anatomica e funzionalità del sistema

Programma esteso

Analisi del movimento della mandibola, dell’osso joide e del rachide cervicale durante i movimenti mandibolari, la deglutizione, la masticazione e la fonazione:

  • Attivazione muscolare
  • Movimento dei capi ossei articolari dell’ATM
  • Rapporto forma funzione dei diversi elementi dentali
  • Funzione morfogenetica del complesso oro-glosso-faringeo sulla sviluppo dello splancnocranio
    Analisi delle forze endogene neurocraniche nello sviluppo dello splancnocranio e nella morfogenesi dell'articolato dentale.
    Definizione di postura corporea e di equilibrio statico e dinamico del corpo. Descrizione dei rapporti anatomo-funzionali che stanno alla base delle correlazioni tra occlusione dentale e postura corporea.

Prerequisiti

Anatomia umana normale e speciale dell’apparato stomatognatico e della regione cranio-cervicale

Modalità didattica

Lezione frontale di 7 ore (9.00-13.00 e 14.00-17.00) effettuatesoprattutto in modalità erogativa e in parte in modalità interattiva

Materiale didattico

A. Papini
Origini, forma e (dis)funzioni dell’apparato masticatorio in Homo sapiens
FUP - Firenze

I.A. Kapandji
Anatomia funzionale. Testa e collo.
Maloine - Monduzzi Editoriale

L. Fonzi
Anatomia funzionale e clinica dello splancnocranio
Edi.Ermes

M. Legal - J.F. Lauret
Occlusione e funzione
Masson

L. Busquet
Le catene muscolari
Marrapese editore - Roma

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre del 2° anno di corso

Modalità di verifica del profitto e valutazione

costante e partecipativa frequenza al corso

Orario di ricevimento

Su appuntamento previo contatto telefonico o via mail (maurizio.giacomello@unimib.it)

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | VITA SULLA TERRA | PARTNERSHIP PER GLI OBIETTIVI
Export

Aims

The objective of the course is to describe the cranio-cervical anatomy and the stomatognathic apparatus by analysing in detail the importance of the various elements in the performance of stomatognathic functions, i.e. in swallowing, chewing, phonation and to a secondary extent in breathing. The functional component in the morphogenesis of the splanchnocranium is also described, and finally, the importance of the stomatognathic apparatus within the postural system is defined.

Contents

Analysis of the functions of stomatognathic apparatus analyzing the muscular, articular and teeth’s morphology. This allows to create a relationship between anatomical shape and functionality of the system

Detailed program

Analysis of the movement of the mandible, hyoid bone and cervical spine during mandibular movements, swallowing, chewing and phonation:

  • Muscle activation
  • Movement of the osseous components of the TMJ (condyle)
  • Relationship between dental morphology and functions
  • Morphogenetic function of the oro-glossopharyngeal complex on the development of the splanchnocranium
    Analysis of endogenous neurocranial forces in the development of the splanchnocranium and in morphogenesis of the dental occlusion.
    Definition of body posture and static and dynamic body balance. Description of the anatomo-functional relationships underlying the correlations between dental occlusion and body posture.

Prerequisites

Human anatomy and cranio-cervical anatomy

Teaching form

Frontal lesson of 7 hours (9.00-13.00 and 14.00-17.00) mainly made in conversational mode and partially in interactive mode

Textbook and teaching resource

A. Papini
Origini, forma e (dis)funzioni dell’apparato masticatorio in Homo sapiens
FUP - Firenze

I.A. Kapandji
Anatomia funzionale. Testa e collo.
Maloine - Monduzzi Editoriale

L. Fonzi
Anatomia funzionale e clinica dello splancnocranio
Edi.Ermes

M. Legal - J.F. Lauret
Occlusione e funzione
Masson

L. Busquet
Le catene muscolari
Marrapese editore - Roma

Semester

Second semester of the 2nd year

Assessment method

active partecipation to the activities

Office hours

By appointment after phone or mailing contacts (maurizio.giacomello@unimib.it)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES | LIFE ON LAND | PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
7
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Maurizio Stefano Giacomello
    Maurizio Stefano Giacomello

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
LIFE ON LAND - Protect, restore and promote sustainable use of terrestrial ecosystems, sustainably manage forests, combat desertification, and halt and reverse land degradation and halt biodiversity loss
LIFE ON LAND
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS - Strengthen the means of implementation and revitalize the global partnership for sustainable development
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics