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Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 5th year
  1. Emergency
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Emergency
Course ID number
2425-5-H4102D032-H4102D130M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Neuroscience 2

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
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Obiettivi

  • Comprendere la fisiopatologia dei disturbi acuti della coscienza che richiedono il ricovero in terapia intensiva
  • Definire procedure salvavita nelle lesioni cerebrali acute 
  • Apprendere metodi invasivi e non invasivi di monitoraggio del cervello in terapia intensiva

Contenuti sintetici

  • Coma
  • Trauma cranico
  • Encefalopatia postanossica
  • Grave ictus ischemico ed emorragico
  • Stato epilettico
  • Morte cerebrale e donazione di organi
  • Neurochirurgia postoperatoria
  • Neuromonitoraggio

Programma esteso

La rianimazione per le emergenze neurologiche (neurorianimazione) è parte della terapia intensiva dedicata a fornire una gestione completa per tutti i disturbi neurologici potenzialmente letali e le loro complicanze. La migliore comprensione della fisiopatologia e i progressi nelle tecniche di monitoraggio e imaging hanno portato all'introduzione di strategie di trattamento più efficaci e personalizzate che si sono tradotte in risultati migliori per i pazienti. Man mano che la base di conoscenze alla base della pratica dell'assistenza neurocritica è aumentata e sono emerse prove di benefici sugli esiti, c'è stata una crescita commisurata nella sottospecialità dell'assistenza neurocritica e nei neurointensivisti e nei loro team di specialisti. La fornitura di cure neurocritiche efficaci richiede la comprensione dei processi fisiologici e fisiopatologici sottostanti oltre all'interpretazione dei sottili cambiamenti nello stato clinico e nelle variabili di neuromonitoraggio e neuroimaging. I pazienti neurologici critici richiedono un meticoloso supporto di terapia intensiva generale per ottimizzare la funzione del sistema di organi sistemici e fornire un ambiente fisiologico ottimale per il recupero neurologico, nonché interventi mirati ai loro disturbi neurologici. La gestione della lesione cerebrale acuta è particolarmente complessa e richiede un approccio coordinato e graduale che includa valutazione clinica, monitoraggio e strategie di gestione multiformi mirate a ridurre al minimo il danno neurologico secondario. La collaborazione e la cooperazione tra medici di più discipline è fondamentale per l'efficace erogazione delle cure.

Prerequisiti

Conoscenze base di rianimazione

Conoscenze base di neurologia

Modalità didattica

L'insegnamento sarà svolto attraverso lezioni frontali e discussioni di casi clinici interattivi

Materiale didattico

Oxford Textbook of Neurocritical Care Martin Smith, W. Andrew Kofke, Guiseppe Citerio Oxford University Press, 7 apr 2016 - 480 pagine

Articoli aggiornati distribuiti durante il corso

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Written and oral exam

Orario di ricevimento

Disponibile su appuntamento quando a Bergamo per attività didattica (scrivere una mail con richiesta a giuseppe.citerio@unimib.it)

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
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Aims

  • To understand pathophysiology of acute derangements of consciousness requiring ICU admission

  • To define life-saving procedures in acute brain injuries

  • To learn invasive and non invasive methods of brain monitoring in the ICU setting

Contents

  • Coma
  • Traumatic brain injury
  • Postanoxic encephalopathy
  • Severe ischemic and hemorrhagic stroke
  • Status epilepticus
  • Brain death and organ donation
  • Postoperative neurosurgery
  • Neuromonitoring

Detailed program

Neurocritical care is a subspecialty of intensive care medicine dedicated to providing comprehensive management for all life-threatening neurological disorders and their complications. Improved understanding of pathophysiology and advances in monitoring and imaging techniques have led to the introduction of more effective and individualized treatment strategies that have translated into improved outcomes for patients. As the knowledge base underpinning the practice of neurocritical care has increased and evidence of outcome benefits has emerged, there has been a commensurate growth in the subspecialty of neurocritical care and in neurointensivists and their specialist teams. The delivery of effective neurocritical care requires an understanding of underlying physiological and pathophysiological processes in addition to interpretation of subtle changes in clinical status and in neuromonitoring and neuroimaging variables. Critically ill neurological patients require meticulous general intensive care support to optimize systemic organ system function and provide an optimal physiological environment for neurological recovery, as well as interventions targeted to their neurological disorders. The management of acute brain injury is particularly complex and requires a coordinated and stepwise approach that includes clinical assessment, monitoring, and multifaceted management strategies targeted to minimize secondary neurological injury. Collaboration and cooperation between clinicians from multiple disciplines is crucial to the effective delivery of care.

Prerequisites

Basic knowledge of resuscitation and intensive care

Basic knowledge of neurology

Teaching form

The teaching will be performed through frontal lectures and discussions of interactive clinical cases

Textbook and teaching resource

Oxford Textbook of Neurocritical Care Martin Smith, W. Andrew Kofke, Guiseppe Citerio Oxford University Press, 7 apr 2016

Updated articles distributed during the course

Semester

Second semester

Assessment method

Written and oral exam

Office hours

Available on appointment while in Bergamo for teaching activities (write an email with the request to giuseppe.citerio@unimib.it)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
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Key information

Field of research
MED/41
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
10
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
English

Staff

    Teacher

  • Giuseppe Citerio
    Giuseppe Citerio

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

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