Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 5th year
  1. Psychiatry II
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Psychiatry II
Course ID number
2425-5-H4102D032-H4102D132M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Neuroscience 2

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Obiettivo del Corso è fornire agli studenti le informazioni di base sulla gestione clinica e la valutazione dei disturbi mentali e dei comportamenti associati (agitazione psicomotoria e comportamento suicidario).

Contenuti sintetici

Il Corso fornisce un'esaustiva ed ampia panormanica dei principali approcci clinici per il trattamento e la valutazione dei disturbi mentali.

Programma esteso

Gestione clinica e valutazione della schizofrenia
Gestione clinica e valutazione della depressione
Gestione clinica e valutazione del disturbo bipolare
Gestione clinica e valutazione dei disturbi d'ansia e ossessivo-compulsivi
Gestione clinica e valutazione delle emergenze in psichiatria
Nozioni sull'organizzazione dei servizi di cura in salute mentale

Prerequisiti

Neuroscience 1

Modalità didattica

Ciascuna lezione avrà la durata di 2 ore e includerà una prima parte di didattica frontale (“didattica erogativa – DE”) e di una seconda parte più interattiva (“didattica interattiva – DI”). Quattro lezioni saranno erogate in presenza, una lezione sarà erogata in didattica remota asincrona.

Materiale didattico

  • Paul Harrison, Philip Cowen, Tom Burns, and Mina Fazel. Shorter Oxford Textbook of Psychiatry - 7 edn (2018). Publisher: Oxford University Press Print Publication.
  • American Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed., text rev.). Publisher: American Psychiatric Publishing.
  • Slides caricate sulla piattaforma di e-learning.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Quinto anno, I semestre.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame orale atto a valutare l'apprendimento complessivo dello studente sulla gestione clinica e la valutazione dei disturbi mentali e dei comportamenti associati, nel contesto dell'esame di Neuroscience 2.

Orario di ricevimento

Se necessità di fissare un appuntamento, scrivere a: francesco.bartoli@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

The aim of this course is to provide the students with the basic information on clinical management and assessment of mental disorders and related behaviors (psychomotor agitation and suicidality).

Contents

This course provides a comprehensive overview on main clinical approaches for treatment and assessment of mental disorders.

Detailed program

Clinical management and assessment of schizophrenia
Clinical management and assessment of depression
Clinical management and assessment of bipolar disorders
Clinical management and assessment of anxiety and obsessive-compulsive disorders
Clinical management and assessment of emergencies in psychiatry
Mental health care delivery systems

Prerequisites

Neuroscience 1

Teaching form

Each Lesson (n = 5) will last 2 hours and will include a first part with a frontal approach (called “didattica erogativa – DE”) and a second part with an interactive approach (called “didattica interattiva – DI”). Four lessons will be provided in attendance, one lesson using distance teaching.

Textbook and teaching resource

  • Paul Harrison, Philip Cowen, Tom Burns, and Mina Fazel. Shorter Oxford Textbook of Psychiatry - 7 edn (2018). Publisher: Oxford University Press Print Publication.
  • American Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed., text rev.). Publisher: American Psychiatric Publishing.
  • Slides uploaded in the e-learning platform.

Semester

Year 5, semester I.

Assessment method

Oral exam assessing the student’s global learning about the clinical management and assessment of mental disorders and related behaviors, in the context of the overall exam of Neuroscience 2.

Office hours

Appointments by email: francesco.bartoli@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
MED/25
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
10
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
English

Staff

    Teacher

  • FB
    Francesco Bartoli

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics