Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Behavioural Sciences, Communication Skills I
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Behavioural Sciences, Communication Skills I
Course ID number
2425-2-H4102D013-H4102D039M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Medicine and Society

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Al termine del corso lo studente acquisisce le seguenti conoscenze e competenze:

A) CONOSCENZE - (1) aspetti generali delle comunicazione verbale e non verbale, modelli di comunicazione in ambito medico, più comuni guidelines alla comunicazione in ambito medico; (2) modelli di spiegazione dei processi psicologici di base nelle interazioni umane, in particolare relativi alle emozioni

B) COMPETENZE - (1) Comunicare adeguatamente con i pazienti e congiunti tenendo conto anche delle variabili socio-culturali (2) Formulare possibili strategie formative e comunicative in grado di migliorare la compliance ai trattamenti (3) Spiegare al paziente (reale o simulato) contenuti sanitari di prevenzione in modo efficace (fumo, alcool, sostanze psicotrope, alimentazione etc.) (4) Riconoscere e implementare adeguatamente la comunicazione non verbale, la gestualità e gli atteggiamenti nelle relazioni interpersonali;(5) Riconoscere e conoscere le strategie per accogliere adeguatamente le emozioni del paziente e dei suoi congiunti nel processo di cura; (6) Riconoscere e regolare adeguatamente le proprie emozioni nella comunicazione con il paziente

Contenuti sintetici

Componenti psicologiche e relazionali nel rapporto medico-paziente; Medicina centrata sulla malattia e medicina centrata sul paziente; tecniche di comunicazione; protocolli di comunicazione (e.g. Calgary Cambridge Interview); comunicazione verbale e non verbale; alleanza terapeutica e modelli di interazione;

Programma esteso

Aspetti generali

Medicina centrata sul medico/medicina centrata sul paziente: dal to cure al to care; le componenti psicologiche e relazionali nel rapporto medico-paziente; dalla compliance alla concordance: aspetti psicologici. La relazione come processo: fasi, strategie e tecniche. Il concetto di “alleanza terapeutica”: dalla psicoterapia alla medicina; cicli interpersonali funzionali e disfunzionali. Complessità psicologica di un colloquio medico e suo valore come strumento di intervento e cambiamento

Tecniche di comunicazione

Tecniche della comunicazione verbale; la comunicazione non verbale e le sue tecniche; linguaggio e gestualità

Protocolli per la comunicazione

Come condurre un colloquio clinico: il modello della Calgary Cambridge Interview; comunicare cattive notizie ; la comunicazione dell’errore. Come gestire situazioni ad alta emotività espressa. La comunicazione con i minori e con la famiglia. Quando la comunicazione fallisce: rotture e strategie recupero

Emozioni

Il ruolo delle emozioni nella comunicazione e relazione medico/paziente; strategie e tecniche di regolazione e autoregolazione delle emozioni (DBT skills, Mindfulness skills); il burnout nelle professioni sanitarie: benessere soggettivo e efficacia clinica; fattori protettivi psicologici nella pratica clinica. La dimensione soggettiva dell’esperienza di malattia e l’impatto emotivo sul paziente; variabili psicologiche nella risposta alla malattia e alle cure.

Prerequisiti

conoscenza generale degli aspetti umani in medicina acquisita nel corso del primo anno del CdLM a ciclo unico

Modalità didattica

Lezioni frontali, con utilizzo di metodologie attive e interattive (e.g. mentimeter, flipped classroom, buzz groups), discussione guidata in aula, con fruizione di video didattici e spezzoni di film.

Attività riflessive a piccolo gruppo, discussione di casi clinici, simulazione di colloqui clinici attraverso l’uso del Role-Play.

Eventuali cambiamenti dovuti ad una recrudescenza pandemica seguiranno strettamente le indicazioni eventualmente fornite dall'Ateneo

Materiale didattico

Communication Skills for Medicine, 4e Lloyd et al., Elsevier, 2018 (UK)

Skills for Communicating with Patients, 3rd Edition Jonathan Silverman, Suzanne Kurtz, Juliet Draper, CPD press, 2013 (ITA e UK)

R. Buckmann, Difficult Conversations in Medicine: Strategies That Work in Breaking Bad News, 2010, SAGE (UK)

R. Buckmann, How to Break Bad News: A Guide for Health Care Professionals (UK)

J. Groopman, How Doctors Think, 2008 (ITA e UK )

L. Sanders 2010; Every patient tells a story, Penguin (ITA e UK)

Periodo di erogazione dell'insegnamento

secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

La prova di valutazione misura il livello delle conoscenze acquisite, il livello di ragionamento induttivo, deduttivo e di problem solving. Comprende discussione di problemi, analisi di casi e domande aperte di tipo concettuale, domande chiuse sugli argomenti nozionistici

Orario di ricevimento

Per appuntamento contattare per e-mail: mariagrazia.strepparava@unimib.it

Ufficio: U38-Villa Serena (Monza), stanza numero 5-24, V piano

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

At the end of the course the student acquires the following knowledge and skills:

A) KNOWLEDGE - (1) general aspects of verbal and non-verbal communication, communication models in the medical field, most common guidelines for communication in the medical field; (2) models of explanation of the basic psychological processes in human interactions, in particular relating to emotions

B) SKILLS - (1) Communicate adequately with patients and relatives also taking into account socio-cultural variables (2) Formulate possible training and communication strategies that can improve compliance with treatments (3) Explain to the patient (real or simulated) effectively preventive health contents (smoking, alcohol, psychotropic substances, nutrition etc.) (4) Recognize and adequately implement non-verbal communication, gestures and attitudes in interpersonal relationships; (5) Recognize and know the strategies to welcome adequately the emotions of the patient and his relatives in the treatment process; (6) Recognize and adequately regulate one's emotions in communication with the patient

Contents

Psychological and relational variables in the doctor-patient relationship; Disease Centered Medicine and Patient Centered Medicine; communication techniques; communication protocols (e.g. Calgary Cambridge Interview); verbal and non-verbal communication; therapeutic alliance; sane and vicious interpersonal cycles.

Detailed program

General aspects

Doctor centered vrs Patient Centered Medicine; from “curing” to “caring”; psychological and relational variables in the doctor-patient relationship; from compliance to concordance: psychological aspects; Building patient-doctor relationship: phases, strategies and techniques. The concept of "therapeutic alliance": from psychotherapy to medicine; sane and vicious interpersonal cycles. Psychological complexity of a medical interview and its value as an instrument of intervention and change

Communication techniques

Techniques of verbal communication; non-verbal communication and its techniques; language and gestures

Communication guidelines and protocols

The clinical conversation: the Calgary Cambridge Interview model; breaking bad news (the SPIKES protocol); error disclosure (the CONES protocol); managing conflict and escalation (the HARD protocol); communication with children and communication with a patient’s family. When communication fails: breakdowns and recovery strategies

Emotions

The role of emotions in communication and in the doctor / patient relationship; strategies and techniques of emotion regulation and self-regulation (DBT skills, Mindfulness skills); burnout and health professions: wellbeing and clinical efficacy. Protective factors in the clinical work: the doctor emotional health. The subjective dimension of illness perception and experience: patient’s emotional reaction; psychological variables in subjective response to illness and to treatment

Prerequisites

general knowledge about Humanities in medicine acquired in the first year course "Humanities"

Teaching form

Frontal lessons, with the use of active and interactive methodologies (e.g. mentimeter, flipped classroom, buzz groups), guided discussion in the classroom, with the use of educational videos and film clips

Small group reflective activities, clinical cases discussion, clinical conversations simulations, role-playing (es. prescribe insulin injections to a patient with needle phobia)

Any changes may be possible in the event of a national pandemic, strictly following the instructions of the University

Textbook and teaching resource

Communication Skills for Medicine, 4e Lloyd et al., Elsevier, 2018 (UK)

Skills for Communicating with Patients, 3rd Edition Jonathan Silverman, Suzanne Kurtz, Juliet Draper, CPD press, 2013 (ITA e UK)

R. Buckmann, Difficult Conversations in Medicine: Strategies That Work in Breaking Bad News, 2010, SAGE (UK)

R. Buckmann, How to Break Bad News: A Guide for Health Care Professionals (UK)

J. Groopman, How Doctors Think, 2008 (ITA e UK )

L. Sanders 2010; Every patient tells a story, Penguin

Semester

second semester

Assessment method

Final assessment is aimed at measuring: level of knowledge, level of inductive and deductive reasoning, problem solving ability.

It includes discussion of problems, analysis of clinical cases, open conceptual questions, closed questions

.

Office hours

To make an appointment, please contact the teachers by e-mail: mariagrazia.strepparava@unimib.it

office: U38-Villa Serena (Monza), room number 5-24, V floor

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/08
ECTS
2
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
0
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
English

Staff

    Teacher

  • MS
    Maria Grazia Strepparava

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics