Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 2nd year
  1. Behavioural Sciences, Communication Skills III
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Behavioural Sciences, Communication Skills III
Course ID number
2425-2-H4102D013-H4102D041M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Medicine and Society

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il corso mira a espandere le competenze comunicative degli studenti fornendo sia conoscenze teoriche che strategie pratiche per fornire e ricevere feedback efficaci e gestire i conflitti in ambito sanitario.

Contenuti sintetici

Questa unità guiderà gli studenti nell'analisi delle barriere comuni al feedback efficace nei contesti lavorativi, apprezzando l'importanza di coltivare una cultura del feedback positivo e esplorando strategie per formulare e utilizzare feedback funzionali in modo efficace. Inoltre, verranno discusse nozioni teoriche di base e strategie pratiche per riconoscere e affrontare i conflitti negli ambienti sanitari.

Programma esteso

I seguenti contenuti saranno trattati:
-Come fornire e ricevere feedback: cosa funziona, cosa no e perché. Nozioni teoriche sul feedback.
-Come promuovere una cultura del feedback positivo: la finestra di Johari e il modello MACRO YES.
-Gestire conversazioni difficili: teoria e suggerimenti pratici su come gestire critiche e feedback negativi.
-Panoramica generale dei metodi di valutazione basati sul luogo di lavoro nella supervisione clinica: prospettive di supervisori e tirocinanti.
-Non farti prendere dal panico: è solo un conflitto! Nozioni di base e strategie pratiche per affrontare i conflitti sul posto di lavoro.

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

Metodologia Didattica:
Lezioni frontali
Attività in piccoli gruppi (Team-based learning)
Interviste simulate
Giochi di ruolo

Lingua di erogazione: Inglese

Materiale didattico

Verrà fornita una selezione di articoli su riviste scientifiche; diapositive ppt e altro materiale pertinente saranno caricati sul sito web di e-learning
Kelly E., Richards J.B. (2019). Medical education: giving feedback to doctors in Training, BMJ, 366:l4523 doi: 10.1136/bmj.l4523

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Il livello di conoscenza e capacità di problem solving degli studenti sarà valutato attraverso l'analisi e la discussione di casi e scenari tratti da situazioni di vita reale o domande concettuali a risposta multipla o a risposta aperta.

Orario di ricevimento

Su appuntamanto. Contattare:
selena.russo@unimib.it
Office: U38, villa Serena (Monza), room number 5.27, V floor

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

This course aims to expand students’ communication skills by providing both theoretical knowledge and practical strategies for delivering and receiving effective feedback and managing conflicts in healthcare settings.

Contents

This unit will guide students in analyzing common barriers to effective feedback in work settings, appreciating the importance of cultivating a positive feedback culture, and exploring strategies to formulate and use functional feedback effectively. Additionally, basic theoretical notions and practical strategies for recognizing and tackling conflicts in healthcare settings will be discussed.

Detailed program

The following contents will be covered:
-How to provide and receive feedback: what works, what doesn’t, and why. Theoretical notions about feedback.
-How to foster a positive feedback culture: the Johari Window and the MACRO YES model.
-Managing challenging conversations: theory and practical tips on how to manage criticisms and negative feedback.
-General overview of workplace-based assessment methods in clinical supervision: supervisor and trainee perspectives.
-Don’t panic: it is just a conflict! Basic notions and practical strategies to tackle conflicts
in the workplace.

Prerequisites

None

Teaching form

Teaching Form:
Lectures
Activities in small groups (Team-based learning activities)
Simulated interviews
Role play

Language: Italian

Textbook and teaching resource

A selection of scientific journal articles will be provided; ppt slides and other relevant material will be uploaded on the e-learning website.
Kelly E., Richards J.B. (2019). Medical education: giving feedback to doctors in Training, BMJ, 366:l4523 doi: 10.1136/bmj.l4523

Semester

Second term

Assessment method

The final examination will assess students’ level of knowledge and problem-solving abilities through analysis and discussion of cases and scenarios from real-life situations and open-ended or multiple-choice questions.

Office hours

On appointment: selena.russo@unimib.it
Office: U38, villa Serena (Monza), room number 5.27, V floor

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/08
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
0
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
English

Staff

    Teacher

  • SR
    Selena Russo

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics