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  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 5th year
  1. Neurology
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Neurology
Course ID number
2425-5-H4102D034-H4102D135M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Clerkship 8

Course Syllabus

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Obiettivi

Fornire allo studente il metodo di organizzazione della visita neurologica, con la creazione di algoritmo decisionale che porta verso la diagnosi anche attraverso la prescrizione delle indagini strumentali adeguate, per arrivare ad impostare la corretta terapia.

Contenuti sintetici

Raccogliere un’adeguata anamnesi, inclusiva di anamnesi familiare, eseguire una completa obiettività attraverso l’applicazione dei principi della semeiotica neurologica, formulare le ipotesi diagnostiche differenziali sulla base della storia clinica e dell’obiettività neurologica, individuare gli accertamenti appropriati con il livello di priorità della loro esecuzione, raffinare la capacità di interpretazione dei risultati e la loro congruità con la storia clinica del paziente, integrare i dati raccolti per giungere a formulare una diagnosi eziologica e impostare la terapia appropriata con attenzione al bilancio rischi/benefici delle scelte terapeutiche proposte. Particolare attenzione verrà data anche agli aspetti della comunicazione al paziente ed ai famigliari nel rispetto della privacy.
Le principali indicazioni all’utilizzo delle indagini strumentali complementari alla disciplina, sia di tipo morfologico (TAC, RMN, PET, Scintigrafia Cerebrale, Ecografia Neuromuscolare, doppler ed ECO-Doppler TSA e Transcranico) che funzionale (Elettromiografia, Elettroencefalografia e Potenziali Evocati).
Modalità di esecuzione e preparazione alle singole indagini, con dimostrazione pratica per le metodiche di tipo neurofisiologico. Dal segnale elettrico biologico spontaneo a quello provocato.
Creazione di algoritmo decisionale: partendo dal sintomo/paziente quali sono i percorsi e di tempi ottimali per le singole patologie, partendo da alcune condizioni patologiche esempio:
 Patologia cerebrovascolare
 Polineuropatia
 Disturbi del Movimento
 Coma
 Epilessia

Programma esteso

Verranno affrontate le seguenti principali patologie del Sistema Nervoso Centrale e Periferico:
malattie cerebrovascolari acute (ictus ischemici, emorragie cerebrali, trombosi venose cerebrali) in tutto il loro percorso di cura, malattie degenerative (Alzheimer e altre malattie dementigene; Parkinson e altri disturbi del movimento; Sclerosi Laterale Amiotrofica e altre malattie del motoneurone); malattie infiammatorie del Sistema Nervoso Centrale (sclerosi multipla, malattie dello spettro neuromielite ottica); encefalopatie/encefaliti (tossiche, dismetaboliche, autoimmuni, infettive, paraneoplastiche); malattie della giunzione neuromuscolare (miastenia e sindromi miasteniformi); malattie del sistema nervoso periferico; epilessia; cefalea e nevralgie craniche; disturbi del sonno; sincopi e malattie del sistema nervoso vegetativo.

Prerequisiti

Conoscenze della neuroanatomia e fisiologia del Sistema Nervoso

Modalità didattica

Gli studenti saranno divisi in piccoli gruppi di 3-4 studenti che ruoteranno nei diversi ambiti clinici: degenza ordinaria, stroke unit, neurofisiologia, ambulatorio di primo livello, ambulatori di secondo livello, pronto soccorso. Gli studenti saranno invitati a raccogliere in prima persona l’anamnesi e a discuterla con il proprio tutor, così come a eseguire l’esame obiettivo neurologico in presenza del tutor che li guiderà nell’esecuzione e nell’interpretazione dei risultati sulla base della semeiotica neurologica. Insieme al tutor si discuteranno le ipotesi diagnostiche e l’indicazione agli esami da prescrivere.
L’esecuzione della visita neurologica, con dimostrazione diretta della semeiologia sia su volontari (tra studenti per esempio) che su paziente selezionata per:
 Patologia del Sistema Nervoso Periferico
 Patologia Centrale Piramidale
 Patologia Centrale Extrapiramidale
 Disturbo di Coscienza
Per quanto riguarda le metodiche di tipo neurofisiologico, verranno illustrate le modalità di esecuzione e preparazione alle singole indagini, con dimostrazione pratica. Gli studenti, nel rispetto della privacy, assisteranno ai momenti di comunicazione con il paziente durante i quali vengono condivise le ipotesi diagnostiche, gli esami prescritti e la terapia, e raccolti i consensi informati. Analogamente, sempre nel rispetto della privacy, assisteranno ai colloqui con i famigliari.

Materiale didattico

cartelle cliniche, referti di esami strumentali, i pazienti stessi

Periodo di erogazione dell'insegnamento

PRIMO SEMESTRE

Modalità di verifica del profitto e valutazione

monitoraggio - nel corso delle giornate di attività clinicia - delle competenze pratiche attese

Orario di ricevimento

contattare il docente via email per concordare appuntamento
camillo.foresti@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
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Aims

The aim of the course is:
 To recognize signs and symptoms of neurological disorders through deep knowledge of physiopathology and semeiology of nervous system dysfunction.
 To learn the nosology and clinical expression of the main neurological diseases.

Contents

It will be provided elements to collect an adequate medical history, including family history, to perform a complete neurological evaluation through the application of the principles of neurological semeiotics, to formulate the differential diagnostic hypotheses, to identify the appropriate exams to be performed and the priority of their execution, to refine the ability to interpret the results and their congruity with the patient's clinical history, to integrate the data in order to formulate an etiological diagnosis and set the appropriate therapy with attention to the risk / benefit balance of the proposed therapeutic choices.
Particular attention will also be given to the aspects of communication to the patient and his/her family in compliance with privacy laws.
The instrumental Investigation
The main indications for the use of instrumental investigations complementary to the discipline, both morphological (CT, MRI, PET, Cerebral Scintigraphy, Neuromuscular Ultrasound, Doppler and ECO-Doppler TSA and Transcranial) and functional (Electromyography, Electroencephalography and Evoked Potentials).
The methods of execution and preparation for individual investigations, with practical demonstration for neurophysiological methods. From the spontaneous biological electrical signal to the provoked one. Creation of a decision-making algorithm: starting from the symptom/patient, what are the optimal paths and times for individual pathologies, starting from some pathological conditions for example:
 Cerebrovascular pathology
 Polyneuropathy
 Movement disorders
 Coma
 Epilepsy

Detailed program

The following main pathologies of the Central and Peripheral Nervous System will be addressed: acute cerebrovascular diseases (ischemic strokes, cerebral hemorrhages, cerebral venous thrombosis), degenerative diseases (Alzheimer's and other dementigen diseases; Parkinson's and other movement disorders; Amyotrophic Lateral Sclerosis and other motor neuron diseases); inflammatory diseases of the Central Nervous System (multiple sclerosis, neuromyelitis optic spectrum diseases); encephalopathies / encephalitis (toxic, dysmetabolic, autoimmune, infective, paraneoplastic); diseases of the neuromuscular junction (myasthenia and myasthenic syndromes); diseases of the peripheral nervous system; epilepsy; headache and cranial neuralgias; sleep disorders; syncopes and diseases of the vegetative nervous system.

Prerequisites

Knowledge of the neuroanatomy and physiology of the Nervous System.

Teaching form

Students will be divided into small groups of 3-4 students who will rotate in the different clinical areas: ordinary hospitalization, stroke unit, neurophysiology, first level outpatient clinic, second level outpatient clinics, emergency room. Students will be invited to personally collect the anamnesis and discuss it with their tutor, as well as to perform the neurological objective examination in the presence of the tutor who will guide them in the execution and interpretation of the results based on neurological semiotics. Diagnostic hypotheses and indications for the tests to be prescribed will be discussed together with the tutor. Performing the neurological examination, with direct demonstration of semiotics both on volunteers (among students for example) and on patients selected for:
 Peripheral Nervous System Pathology 
 Central Pyramidal Pathology 
 Central Extrapyramidal Pathology 
 Disturbance of Consciousness
Regarding the neurophysiological evaluation, it will be illustrated the technologies, the methods of execution and preparation for individual investigations will be illustrated, with practical demonstration. Students, respecting privacy, will attend moments of communication with the patient during which diagnostic hypotheses, prescribed tests and therapy are shared, and informed consent is collected. Similarly, always respecting privacy, they will attend interviews with family members

Textbook and teaching resource

medical records, instrumental test reports, the patients themselves

Semester

FIRST TERM

Assessment method

monitoring - during the days of clinical activity - of the expected practical skills

Office hours

email
camillo.foresti@unimib.it
for appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
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Key information

Field of research
MED/26
ECTS
5
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
125
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
English

Staff

    Teacher

  • DA
    Dario Alimonti
  • PE
    Paola Anna Erba
  • CF
    Camillo Foresti

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

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